Miroslav Beňo v kategórii Blog Content marketing

10 ostrieľaných blogerov prezrádza, ako začať blogovať – časť prvá

Ak s niečím začínate, vždy je lepšie mať pri sebe niekoho, kto si tou cestou už prešiel. Prečo? Pretože nebudete blúdiť v slepých uličkách. A tak sme vyspovedali 10 skúsených blogerov zo Slovenska, aby sa podelili o svoje skúsenosti a uľahčili vám vašu cestu k úspešnému blogu.
10 ostrieľaných blogerov prezrádza, ako začať blogovať – časť prvá

1. Peter Furmaník, ludskourecou.sk

Najdôležitejšou vecou pri blogovaní je pomáhanie sebe aj druhým: písaním (resp. tvorením infografík či videí) si človek tvorí prehľad o tom, čo píše a čo robí, písaním študuje a učí sa, no a pomáha pri tom aj svojim čitateľom. Je preto potrebné riešiť konkrétne a čo najaktuálnejšie problémy svojich čitateľov, resp. svojej cieľovky – tj. počúvať ich, snažiť sa im porozumieť a reagovať na ich otázky, akokoľvek neodborné sa zdajú.

Top blogeri - ludskourecou.sk

A byť pri tom samozrejme autentický – sám sebou, s vlastnými názormi, tvárou a menom. Zároveň musí blogera písanie baviť, lebo ak je to iba o tom, že kdesi čítal o efektivite content marketingu, tak to rýchlo celé zahynie. Naopak: v prípade, ak blogera písanie, riešenie a vysvetľovanie baví, tak je na najlepšej ceste k ďalšej „dôležitosti“ – návyku a pravidelnosti.

2. Beáta Oravcová, supervizaz.skTop blogeri - supervizas.sk

Blogujte len o veciach, ktoré vás bavia a ktoré sú pre vás zaujímavé.

Ak budete písať o niečom len preto, aby ste blogovali, čitatelia to budú cítiť a výsledok nebude dobrý. Z článkov musí byť cítiť vaše zaujatie a zápal pre vec. Za takýchto podmienok je i písanie oveľa ľahšie a ide vlastne samo.

Nebojte sa písať

Nebojte sa písať, aj keď v danej problematike ešte nie ste expert. Práve prostredníctvom blogu sa môžete veľa vecí naučiť. Je dobré hľadať informácie, získavať vďaka písaniu nové poznatky a spoznávať nové súvislosti.

Nekopírujte a buďte originálny

Nie je nič horšie, ako ukradnúť text niekomu inému – veľmi to zníži váš kredit v očiach čitateľov. Kopírovať text vie každý, ale napísať originálny obsah je o niečom inom. Je dôležité, aby váš článok nebol ako desiatky iných článkov s podobnou tématikou, aby priniesol niečo nové. Aby bol nejakým spôsobom lepší – zaujímavejší, presnejší, originálnejší a pod. Premýšľajte v čom ste dobrý a čím by mohol byť váš blog originálny a jedinečný.

Dbajte i na vizuálnu stránku

Svoje texty kontrolujte, pretože chyby znižujú celkový dojem. Určite si text po sebe prečítajte (i viac krát), prípadne si preverte v slovníku slová, pri ktorých si nie ste istý. Dôležitá je i prehľadnosť textu – robte odstavce, podnadpisy, zvýraznenia textu, aby bol článok pre čitateľov prehľadný a príjemný i vizuálne. Snažte sa do písaného textu pridávať obrázky – ľudí zaujmú a podnietia k prečítaniu textu. Pozor na autorské práva k fotkám!

Odpovedajte na komentáre

Snažte odpovedať na každý komentár, vytvára to dobrú atmosféru. Dobre napísaný článok je často podnetom k zaujímavej diskusii. Diskusné príspevky môžu byť skvelou pridanou hodnotou článku a tému článku dokážu skvele obohatiť.

Počítajte s tým, že blog vám zaberie veľa času

Ak ho nemáte, alebo nechcete venovať blogovaniu príliš veľa času, s blogovaním radšej ani nezačínajte. Je dôležité udržiavať kontakt s čitateľmi a preto sa snažte články pridávať aspoň 1-2 krát týždenne.

3. Peter Chodelka, chodelka.skTop blogeri - chodelka.sk

Keď začínate blogovať, tak sa držte jednoduchého pravidla „začať a neprestať„. Poznám desiatky blogerov, ktorí začali blogovať a po roku majú na webe jeden príspevok o tom ako budú blogovať. Vyhnite sa tomu, pretože to bude vyzerať komicky. Dajte si za cieľ napísať aspoň 1 článok mesačne a v tomto tempe vytrvajte, aj keď sa vám nebude chcieť a nebudete mať na to čas. Uvidíte, že ak sa prekonáte, tak sa vám to vráti.

Zo začiatku neriešte design a zbytočnosti, zamerajte sa hlavne na kvalitný obsah. Články, ktoré niekomu pomôžu a ktoré si nájdu svoje publikum. Mne sa najviac osvedčili praktické články a články, ktoré riešia určitý problém.

Akonáhle dáte von kvalitný článok, venujte čas jeho propagácií. Zaveste ho na sociálne siete, pošlite v newsletteri, odkazujte na ňom na fórach a v diskusiách. Snažte sa, aby sa o článku dozvedelo čo najviac ľudí.

4. Janka Schweighoferová, travelhack.meTop blogeri - travelhack

Neexistuje tu konkrétny, všeobecný návod, no môj pohľad je takýto: každý, kto chce mať populárny blog, musí mať čo povedať. Toto je pre mňa alfa omega. Myslím, že Slovensko naozaj nepotrebuje ďalšie weby, ktoré vzniknú len preto, aby okopírovali niekoho, kto už existuje.

Môj dôvod prečo robím blog je, že chcem, aby ľudia na Slovensku zažili krajiny, v ktorých je situácia iná ako u nás. Získajú tak nový uhol pohľadu na fungovanie sveta a a ten potom prinesú domov na Slovensko. Cestovanie podľa mňa prináša otvorenejšie mysle a ľudia, ktorí cestujú, sú šťastnejší a naplnenejší. A presne takýchto ľudí chcem mať okolo seba. Nemôžem nikoho prinútiť, aby cestoval, no viem im ukázať, ako môžu cestovať šikovne a lacno. A to aj robím.

Okrem vízie a dôvodu je dosť potrebné, aby mal potenciálny bloger dostatok trpezlivosti pracovať zadarmo a bez prísľubu úspechu, vedel písať, prípadne hovoriť pútavo do kamery, ovládal marketingové nástroje a mal tak trochu business rozmýšľanie, aby svoje hobby vedel pretaviť do business roviny. A takisto sa treba stále zlepšovať, nezaspať na vavrínoch a nepoľaviť, keď ide všetko presne tak, ako by to nemalo.

5. Dušan Kadlec, motivation-man.sk

Top blogeri - motivationman

Verím, že najkľúčovejšou vlastnosťou pri začiatkoch blogovania (ale aj všetkého ostatného), je vytrvalosť. Schopnosť nevzdať a kráčať vpred aj keď sa nedarí. Trvá to čas, kým sa človek ostrieľa. Chce to tréning, naučiť sa vyjadrovať tak, ako to cítime. Chce to prax, naučiť sa zachytiť na papier (do Wordu) všetky naše myšlienky tak, ako nám zídu na um.

Mne samému sa z počiatku nedarilo. Skoro rok a pol po mne ani pes neštekol. No nevzdal som to. Bavilo ma to, a tak som sa snažil aj naďalej. Pracoval na sebe. Zlepšoval sa. Napredoval. A ono ten úspech nakoniec prišiel. Prišiel presne tak, ako príde aj u všetkých ostatných, ktorí sa nevzdajú! ;)

Ďalšie dôležité podmienky pre úspešný štart sú jasná vízia, silný dôvod, pre ktorý blogovať chceme a odhodlanie obetovať tomu svoj voľný čas. Veľa voľného času. No ako som už spomenul na začiatku, i keď sú tieto veci dôležité, tou najdôležitejšou zostáva vytrvalosť!

6. Vlado Zlatoš vladozlatos.com 

Odborník na funkčnú kondíciu a optimálne stravovanie.

Každý sa musí rozhodnúť, aký má dôvod a motivácie “PREČO” chce písať blog. Niekto môže zvoliť krátkodobú stratégiu, zarábať na reklamách a podľa toho tvoriť obsah, aby mal najväčšiu trafiku a dúfal, že niekto na reklamy klikne. Touto cestou som sa nikdy nevydal, takže o nej písať neviem.

Ja odporúčam dlhodobejšiu stratégiu, v ktorej je cieľom doručiť čitateľovi najprv čo najväčšiu hodnotu v obsahu (video, text, foto), ktorá má zmysel pre neho a popri tom komunikovať vlastnú značku či filozofiu.

Čiže v prvom rade dôvody na návštevu webu človek nevidí kvôli mne (vám), ale kvôli sebe a vášmu obsahu (ich sebeckosť). Chce vyriešiť svoje problémy a hľadá relevantné informácie alebo návody. Čím hodnotnejší bezplatný obsah mu doručíte, tým väčší záujem prejaví aj o vás, vašu značku, vašu filozofiu, vaše platené služby či produkty.

Tie môžu aj nemusia byť priamo prítomné v danom článku. Je to nepriama forma predaja, kedy sám zákazník / študent rozhodne o tom, v ktorom bode sú pre neho peniaze v peňaženke menej cenné ako to, čo za ne získa u vás (zakúpené služby, produkty, servis = dôvera). Je to o budovaní vzťahu, ktorý má v online priestore svoje špecifiká. Online marketing treba aktívne študovať najmä u zahraničných autorov (napríklad Brendon Burchard).

Lepšie ako reklamu, je na vhodné miesta svojej web stránky pridať formulár na odber newslettera, aby ste so svojimi študentmi mohli byť aktívne v kontakte. Ak vám niekto kontakt už dá, znamená to, že váš obsah je pre neho cenný a chce byť s vami v kontakte, aj keď v tomto momente ešte nemusí chcieť byť vašim platiacim zákazníkom.

Ním sa rád stane až potom ako naozaj zistí, že vám skutočne ide o doručovanie hodnoty, ktorá má pre neho zmysel. Čiže najlepšiu vec, ktorú môžete urobiť, je byť trpezlivý a nájsť spôsob, ako si na tvorbu hodnoty najprv zarobíte niekde inde (musíte si kúpiť čas na tvorbu tejto hodnoty za vlastné peniaze). Potom vytvorte sériu hodnotných služieb či produktov, ktoré budú nadväzovať na váš hodnotný obsah, ale doplnia ho o kľúčové a rozhodujúce know-how, ktoré v bezplatnom obsahu už ale nepublikujete.

Jedného dňa nastane bod zlomu, kedy už vás obsah pritiahne toľko pozornosti, že vaši študenti sa premenia na platiaceho zákazníka, čím vám prinesú aj pozornosť, aj lojálnosť a nakoniec aj finančné prostriedky, ktoré potom môžete opäť re-investovať do tvorby vyššej a zmysluplnejšej hodnoty.

Za najlepšiu knihu v tomto smere zatiaľ považujemNové pravidla marketingu & PR” od Davida Meerman Scotta . Túto knihu máme spracovanú aj ako recenziu v našej databáze kníh , rovnako ako aj knihu od Brendona Burcharda či ďalšie.

A na záver ešte jednu myšlienku. Svet nie je spravodlivý ani pravdivý. Nikdy nedostanete to, čo si zaslúžite, ale iba to, čo si naozaj poctivo a dôsledne vykomunikujete so svetom. Preto aj peniaze tečú z vyššej hodnoty smerom k nižšej (a nie naopak).Peniaze sa však váľajú všade po “zemi”, treba sa ich iba naučiť zdvíhať. Ľudia však vždy budú potrebovať ľudí, ktorí objavili v nejakom smere tajomstvo, ktoré im po celé roky uniká.

Ten kto tajomstvo “vlastní” (objavil ho) je vo výhode. Ten kto ho nepozná, ten na to dopláca (znevýhodnenie, nespravodlivosť, diskriminácia). Jednoduchým príkladom sú ľudia s obezitou či nadváhou. Návodov ako schudnúť nájdete na weboch na tony a predsa ľudia aj tak ďalej priberajú.

Ak im pomôžete objaviť aké tajomstvá im unikajú (a následne na ne doplácajú znevýhodnení tučnotou), tak vás budú nasledovať, študovať, dôverovať vám a dávať vám svoje peniaze, aby sa dostali z bodu A do bodu B rýchlejšie, ako bez znalosti tohto tajomstva. Takže, držím vám palce pri tvorbe hodnoty a doručovaniu vašich tajomstiev svetu, ktorý ich potrebuje.

Ak vás tieto rady a myšlienky zaujali, zdieľajte ich a nezabudnite si prečítať pokračovanie v článku 10 ostrieľaných blogerov prezrádza, ako začať blogovať – časť druhá.

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem získať viac zákazníkov z prirodzeného - organického - neplateného Google?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

Katarína Rusňáková
majteľka spoločnosti

„V priebehu 1 roka sme klientovi Union zvýšili návštevnosť webstránky o 51%, vďaka čomu im narástli tržby o 123%. Ako môžem pomôcť vám?“

Získajte SEO audit a workshop na mieru ZDARMA!

    Informácie o spracovávaní osobných údajov

    V našom blogu sa toho ukrýva oveľa viac. Páčia sa vám informácie, ktoré u nás môžete nájsť? Radi vám ich budeme 1x do mesiaca posielať na mail.

    Stačí, ak sa prihlásite na odber nášho newslettera.

    Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.