Miroslav Beňo v kategórii Blog Content marketing

10 ostrieľaných blogerov prezrádza, ako začať blogovať – časť druhá

Mať blog je náročné. Fakt náročné. Najmä, ak s tým nemáte skúsenosti a iba začínate. Nebolo by preto skvelé si to uľahčiť? Prinášame vám pokračovanie, v ktorom vám ďalší 4 skúsení blogeri prezrádzajú, ako správne začať blogovať.
10 ostrieľaných blogerov prezrádza, ako začať blogovať – časť druhá

7. Marta Rajková, travelistan.sk

 

Kvalita obsahu

Dávam to na prvé miesto našich priorít. Ja sama čítam najradšej články, v ktorých sa buď niečo nové dozviem, naučím alebo sa prípadne dobre pobavím. Neznášam povrchnosť. Práve preto chceme ponúkať čitateľom niečo naozaj užitočné, praktické alebo málo známe, čo tu ešte nebolo a mali by o tom podľa nás ľudia vedieť.

Nepíšeme články, len aby boli. Radi sa delíme s ľuďmi o veci, pri ktorých sme si aj my sami povedali to povestné „wow!“. Pokiaľ ide o kvalitu obsahu, bloger by mal ponúknuť to najlepšie, čo má. Či už ide o článok, fotografie, videá, čokoľvek. V záujme kvality blogu dbáme aj o správnosť údajov a informácií.

Píšte prirodzene, úprimne a bezprostredne

Písanie je pomerne subjektívna záležitosť. Niekomu pomôže, ak píše veľmi často a postupne sa tým zlepšuje. Iní musia mať na písanie „slinu“ a nejde im to kedykoľvek si zmyslia. Je jedno, do ktorej skupiny patríte, vždy sa však vyplatí, ak píše človek prirodzene, tak ako to cíti, ako by ten článok či príbeh chcel povedať svojmu známemu.

Prílišné uvažovanie nad správnou formuláciou s výlučným cieľom, aby to čitateľa zaujalo, je niekedy až kontraproduktívne. My sa snažíme písať tak, ako to cítime. Nezaškodí vniesť do písania, samozrejme, v závislosti od témy, aj trochu humoru.

Top blogeri - travelistan

Pútavý nadpis

Vymyslieť pútavý nadpis, ktorý zároveň odzrkadľuje obsah článku je niekedy náročnejšie ako napísať samotný článok. Oplatí sa však nad tým dôkladne zamyslieť a potrápiť mozgové závity. Darmo máte úžasný článok, keď je nadpis nudný. Na druhej strane mnohí nemajú radi ani to, keď nadpis vôbec nekorešponduje s obsahom. Čitateľ sa potom môže cítiť oklamaný, že nedostal to, čo čakal.

Nechajte si poradiť

Osvedčilo sa nám aj to, že článok dáme niekomu prečítať a spýtame sa ho na názor. Najlepšie je nechať si poradiť 1.) od niekoho skúsenejšieho, najmä od niekoho kto dobre píše, alebo 2.) od kohokoľvek zvonku, o koho názor dbáte a viete, že vám dá konštruktívnu kritiku. Nie každý názor musíte nevyhnutne prijať, ale oplatí sa nad ním aspoň pouvažovať.

Mnoho našich čitateľov nám povedalo, že sme sa v písaní zlepšili. Myslíme si, že je to vo veľkej miere aj vďaka tomu, že nám cudzie rady nie sú ľahostajné. Túto radu odporúčam najmä začínajúcim blogerom. Postupom času sa totiž kvantum článkov zvýši a už nebudete môcť konzultovať každý jeden výstup. Aj vtedy však môžete dať prečítať článok inej osobe, ak o ňom pochybujete, prípadne je kontroverzný alebo si sním neviete aj napriek bývalým skúsenostiam rady.

Nenechajte sa odradiť

Ste so svojím článkom spokojný, ale nemá očakávanú čítanosť? To sa stáva určite mnohým začínajúcim blogerom. Neznamená to automaticky, že váš článok nebol dobrý. Nesmiete sa nechať odradiť prípadným počiatočným neúspechom, ale radšej sa zamyslite, ako tomu viete pomôcť (napríklad, správnym marketingom). Ak napíšete dvesto článkov a stále to nebude ono, až potom si môžete povedať, že na to zrejme nemáte. Predtým, než zavesíte veci na klinec, musíte pre to spraviť maximum.

Nepíšte iba o sebe

My osobne sme vsadili na to, že nepíšeme iba o sebe a o svojich vlastných zážitkoch. Samozrejme, na vlastnom blogu sa chce každý prezentovať predovšetkým sám. Ale nechceme sa spoliehať na to, že vždy budeme dostatočne zaujímavé osobnosti. Na svete je kopec zaujímavých a mimoriadnych ľudí, ktorí majú čo povedať.

Stačí s nimi urobiť niekedy rozhovor alebo ich požiadať o článok. Váš blog sa tým ihneď rozšíri o ďalších čitateľov, pretože prilákate aj fanúšikov danej „externej“ osoby.

Komunikujte s čitateľom

Nezostaňte vo svojej vlastnej blogovej bublinke, nebuďte jednostranný. Je dobré občas položiť otázku do pléna, opýtať sa čitateľov na názor alebo na ich vlastné skúsenosti. Na ich názore a dôvere vám predsa záleží, tak im to dajte najavo.

Vizuálny dojem

Dáme si záležať na tom, aby sa náš blog páčil nám samým, ako aj publiku. Ľudia sú v súčasnosti veľmi vnímaví po vizuálnej stránke. Dajú si záležať na oblečení, aute, príbytku, a aj blogy často hodnotia podľa zovňajšku. Patrí sem najmä grafika blogu, pekné a kvalitné fotografie, ale zahrnula by som sem napríklad aj správnu gramatiku pri písaní, ako aj štruktúru a prehľadnosť stránky i textov.

Zber emailov

Môžete mať akýkoľvek úžasný obsah, ak nemáte správny marketing, ďaleko sa nedostanete alebo to pôjde krvopotne. Pokiaľ teda ide o marketing, na prvé miesto dávam zber emailov na účely newsletteru alebo e-booku. Každý robí na začiatku chyby. Za našu najväčšiu chybu považujem, že sme so zberom emailov nezačali skôr. Takže ak s blogovaním začínate, neurobte tú istú chybu a venujte sa tomu od začiatku. Potom už môže nasledovať poskytovanie platených služieb.

Networking

Nehanbite sa osloviť kohokoľvek, kto môže byť zaujímavý pre váš blog. Požiadajte ho o článok či rozhovor. Oslovte aj iných blogerov, nadviažte s nimi kontakt. Možno spolu niečo zaujímavé vymyslíte, čo pomôže obom stranám.

Reklama

Keď začínate s blogovaním, nezaškodí váš blog v úvode trošku podporiť – napríklad reklamou na Facebooku. Ale len trošku. Povedzme, keď máte nejaký lepší článok, na ktorý chcete viac upozorniť. Nepreháňajte to však s platením reklamy.

Na Facebooku je niekoľko fanpage-ov, ktoré majú síce celkovo vysoký počet lajkov, ale pri jednotlivých konkrétnych statusoch je viditeľné, že ich málokto sleduje podrobne a dlhodobo. Je to kvôli tomu, že prostredníctvom platenej služby „sponsored“ získali skôr lajky ako reálnych a verných čitateľov. Sústreďte sa preto skôr na čítanosť ako iba na povrchné lajkovanie.

8. Roland Vojkovský, vojkovsky.sk

Top blogeri - vojkovsky

Vytrvalosť.

Tvrdá pravda: Blogovanie sa začína oplácať najskôr o 12-18 mesiacov. To znamená, že minimálne rok budete do vášho blogu len investovať a takmer nič vám to neprinesie.

Moje články si zo začiatku skoro nikto nečítal. Počas prvých dvoch mesiacoch mi na stránku prišlo spolu len okolo 130 návštevníkov. Potom som si ale dal väčšiu prácu s písaním a propagáciou, a za ďalší mesiac mi prišlo na web už okolo 1000 ľudí. Stále som však zo svojho blogu nezarobil ani cent.

Približne po polroku som vďaka svojmu blogu získal prvého klienta na obsahový marketing. To bol celkom prielom. Ďalej som pokračoval v tvorbe nových článkov a ich propagácii. Návštevnosť rástla. Klienti sa ozývali stále častejšie. Stále ich bolo málo, ale už som ich mal každý mesiac aspoň zopár.

Prešiel ďalší polrok a dnes, približne 13 mesiacov po založení blogu vidím, že to celé stálo za to. Blog mi pravidelne prináša nových klientov, na odber emailov sa mi prihlásilo už viac ako 750 ľudí a návštevnosť môjho blogu je okolo 3000 ľudí mesačne.

Zhrnutie: Prvý rok je najťažší. Ale mám pre vás povzbudenie. Všetka práca, ktorú robíte počas tých prvých 12-18 mesiacov, sa vám vráti. Môj úplne prvý článok mi dodnes prináša nových návštevníkov, odberateľov a klientov.

9. Peter Čelko, namaximum.euTop blogeri - namaximum

Za najdôležitejšie považujem odpovedať si na otázku: Čo chcem vďaka blogu dosiahnuť?

Chceš vďaka blogu predávať viac tovaru alebo služieb? Predať seba ako odborníka, aby si získal lepšie zamestnanie? Alebo len spisovať svoje zážitky a podeliť sa s nimi s ostatnými? Na základe toho si spíš čo najviac konkrétnych tém, o ktorých budeš písať a priblížia ťa k tvojmu cieľu a zároveň zaujímajú tvojich ideálnych čitateľov.

Zoznam tém ti pomôže, aby si to nevzdal hneď na začiatku. Veľa ľudí si založí blog a napíše článok: „Prečo som sa rozhodol založiť tento blog?“ a do mesiaca dvoch skončia.

Prečo?

Nevedia o čom by mali písať a nič im to nezarába. Je veľmi frustrujúce venovať kopec času písaniu a byť stále na nule. V tom lepšom prípade.

Preto je logickým ďalším krokom napísať si, alebo si nechať napísať predajnú stránku a odkazovať na ňu z článkov a v emailoch, aby si zapojil tvojho virtuálneho obchodníka, ktorý predáva za teba, 24 hodín denne, 7 dní v týždni.

Aby to bolo možné, tak musíš zbierať emailové kontakty na čitateľov a posielať im emaily. Striedaj predajné a nepredajné. A mnoho ďalšieho.

10. Martin Mažár, expertnapredaj.sktop blogeri - expertnapredaj

Keď som si pred 6 rokmi spravil svoj prvý blog (na tému ako ušetriť peniaze), o blogovaní som vôbec nič nevedel. Pustil som sa do toho s obrovským nadšením. Písal som jeden článok za druhým. Vydržalo mi to približne rok. Potom som s tým sekol.

Podobný priebeh blogovania vidím pomerne často. Vznikne skvelý blog, kde sa autor delí o svoje skúsenosti, a po pár mesiacoch to zabalí. Je to skutočne škoda, najmä vtedy, keď blog je plný dobrých tipov a názorov.

Aby sa toto nestávalo, skôr než spustíte svoj blog, musíte vedieť, ako budete vďaka blogu zarábať, čo na blogu budete predávať.

Z mojej skúsenosti viem, že ak hneď na začiatku blogu nemáte spustený aj predaj svojich služieb alebo výrobkov, blogovanie vám dlho nevydrží.

Skôr než začnete blogovať, musíte vedieť, čo budete pomocou blogu predávať. Tým teraz nechcem povedať, aby ste na blog písali len predajné články. Ľuďom, ktorým sa zapáčia vaše názory, rady a tipy dajte možnosť od vás nakúpiť. Vďaka tomu budete mať z blogu nielen dobrý pocit, ale bude to pre vás obrovský zdroj príjmov a váš blog vydrží roky.

Odkedy som si uvedomil, že blog nie je len nástroj na budovanie značky (alebo môjho mena), ale je aj predajný kanál, blog mi začal zarábať. Aby to bolo aj u vás, je nevyhnutné, aby ste hneď od začiatku spustenia blogu dali ľuďom možnosť kúpiť si vaše produkty alebo služby.

Aby vám neušli aj iné cenné rady, určite si prečítajte aj týchto  6 blogerov, ktorých sme mali v prvej časti tohto článku.

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem získať viac zákazníkov z prirodzeného - organického - neplateného Google?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

Katarína Rusňáková
majteľka spoločnosti

„V priebehu 1 roka sme klientovi Union zvýšili návštevnosť webstránky o 51%, vďaka čomu im narástli tržby o 123%. Ako môžem pomôcť vám?“

Získajte SEO audit a workshop na mieru ZDARMA!

    Informácie o spracovávaní osobných údajov

    V našom blogu sa toho ukrýva oveľa viac. Páčia sa vám informácie, ktoré u nás môžete nájsť? Radi vám ich budeme 1x do mesiaca posielať na mail.

    Stačí, ak sa prihlásite na odber nášho newslettera.

    Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.