Miroslav Beňo Miroslav Beňo v kategórii Blog Content marketing

Čo vás môže bulvár naučiť o písaní neodolateľných titulkov

Je to takmer ako zákon vytesaný do kameňa: Budete písať skvelé titulky. Tak si sadnete a píšete. Ale žiadny dobrý. Ako keby mu chýbala nejaká magická ingrediencia, aby bol zaujímavejší. Presnejšie povedané, tých magických ingrediencií je niekoľko. A bulvár ich používa na dennej báze. Chcete vedieť, aké to sú?
Čo vás môže bulvár naučiť o písaní neodolateľných titulkov

Pravdepodobne ste to už počuli miliónkrát. Píšte super titulky. To je alfa a omega dobrého blogu, ale aj marketingu. Je to schopnosť, ktorú by ste si mali čo najskôr vycibriť. Mali by byť stručné, chytľavé, neodolateľné, vzbudzovať zvedavosť a chuť kliknúť na ne.

Aspoň ja som sa takýchto načítal, že to ani nespočítam. Nikde som však nenašiel konkrétny návod, ako na to. Síce, tu a tam si autor článku dal námahu a spomenul aj príklad, ale nikde žiadny konkrétny proces, ktorý by mi umožnil niečo vymyslieť na pravidelnej báze. Hlavne niečo, čo je fakt zaujímavé a nie nudné.

Samozrejme, písanie blogov nie je len o titulkoch. Tie vám pomôžu získať preklik, ale zvyšok je o vašej schopnosti ľudí udržať a zaujať. Ak nechcete byt ďalším nevýrazným blogerom, odporúčame pozrieť si týchto 8 vecí, ktorým by sa blogeri mali vyhnúť.

Z vlastnej skúsenosti asi viete, že niekedy ide vymýšľanie nadpisov ľahšie, niekedy horšie. Nasledovné tipy vám odhalia nielen ako ich v pohode vymýšľať na pravidelnej báze. Zistíte, ako ich písať rýchlo a neodolateľne na základe 5 princípov, ktoré používa bulvár na prilákanie státisícov čitateľov. A to aj v prípade, že kreativita nie je vašou silnou stránkou.

Avšak, jedno varovanie. Predtým než budete čítať ďalej a začnete tvoriť titulky na základe týchto odporúčaní, zamyslite sa, ako na to môžu zareagovať vaši čitatelia.

Niektorí ľudia sú na bulvárne titulky hákliví a ignorujú všetko, čo sa tomu priblíži. Nie je výnimkou, že v komentároch pod článkami ľudia napíšu “… to je čo za blbosť.” alebo “… zas nemali o čom písať, tak vymysleli nejakú hlúposť len kvôli publicite.”

Nasledujúce princípy by ste mali použiť ako pomôcku, ale nie nevyhnutne na to, aby vyzneli bulvárne. Čo tým mám na mysli hneď zistíte pri prvom bode.

1. Vyzdvihnite do extrému protichodnú voľbu

Napríklad, toto je reálny titulok z portálu podkapotou.zoznam.sk:

“To je mater! Dieťa zamknuté v BMW? Hlavne nech hasiči nepoškodia auto!”

V čom spočíva jeho psychológia?

Matka by si predsa mala zvoliť dieťa pred autom. Poškodenie auta by malo byť druhoradé. V tomto prípade je to presne naopak. Uprednostnila svoje BMW. A práve tento fakt z toho robí zaujímavú novinku, o ktorej sa dá písať.

Pre veľké portály, ktoré žijú z návštevnosti to je jasné. Tam takéto titulky písať musia, lebo masy prilákajú. Ale ak máte svoj firemný blog, newsletter, alebo chcete pôsobiť profesionálne v očiach svojich klientov, takýto titulok by ste asi v živote nepoužili.

Samotný princíp však použiť určite môžte.

Príklad pre portál o podnikaní:

Ako (známa firma) zarába tým, že začala predávať stratový produkt

Nevie predávať, ani manažovať, a odmietli ho v 18 marketingových firmách. (známe meno) v ňom videl potenciál a zvýšil mu zisky o 248%

Oba príklady poukazujú na opačnú voľbu, ktorú by si väčšina ľudí nikdy nevybrala. A to, že je táto voľba spojená s úspechom, robí tie titulky zaujímavými. Najlepšie je, že neznejú bulvárne.

Ktorá firma by si už len zvolila predávať stratový produkt? Keďže im to zarába, tak asi musia mať nejakú stratégiu, ktorá sa za tým skrýva.

Kto by chcel na tak dôležitej pozícii ako je marketingový manažér niekoho, kto nevie manažovať ani predávať? Ak v ňom ale nejaká známa osoba videla potenciál, musí na tom niečo byť.

Takže pri vymýšľaní titulkov premýšľajte nasledovným spôsobom:

  1. Aká je bežná voľba v nejakej situácii
  2. Vybral si niekto opačnú a prinieslo mu to úspech/nečakané výsledky?

    2. Extrémne premeny

Toto sú reálne titulky, ktoré sa objavili na slovenskom internete…

“Takáto premena v Nákupných maniačkach ešte nebola: Naozaj je to tá istá žena?!”

“Extrémna premena: Austin zhodil polovicu seba, dnes je na nepoznanie!”

“Extrémna premena populárnej speváčky: Spoznávate ju?”

Bulvár ako vyšitý.

Všimli ste si jeho stratégiu?

Využíva osvedčenú metódu extrémnych premien. Zmeny vzhľadu celebrít, zmeny účesov, schudnutia a pribrania na váhe… to všetko využíva bulvár na prilákanie pozornosti.

Dokonca jedna reality show sa volá Extrémne premeny (v USA známe ako Extreme makeover a neskôr Extreme weightloss), v ktorej ľudia s nadváhou prešli tvrdým tréningom pod vedením Chrisa Powella.

Funguje to skvele, pretože to ľuďom dáva nádej, že jedného dňa môžu rovnakú premenu k lepšiemu zažiť aj oni.

Lenže písať o celebritách a ich premenách asi nie je to pravé, čo by ste chceli mať na svojom osobnom alebo firemnom blogu. Ako to potom využiť? Využite princíp, ktorý je za tým. Využite princíp extrémnej premeny. Premyslite si, či nejaká udalosť z vašej oblasti viedla k presnému opaku. Napríklad:

Vyskúšali sme 10 rôznych stratégií na predaj produktu a nič. Pri 11. prišiel zázračný obrat

Krachujúcu firmu zachránila nevšedná vynaliezavosť. Neuveríte, akú jednoduchú stratégiu využili

Je to ľahké. Namiesto celebrít a ich premien iba opíšete akúkoľvek zmenu, ktorá viedla k nečakaným výsledkom (či už pozitívnym alebo negatívnym) vo vašej oblasti.

3. Predpoveď

Pamätáte si na rok 2012? Pred jeho koncom sa roztrhlo vrece s článkami o konci sveta. Väčšina predpovedí je príliš katastrofálna, o smrti a tragédiách. Preto tu neuvádzam žiadne príklady z praxe. Tragédií je tu už aj tak príliš veľa. Načo prilievať olej do ohňa.

Ak chcete byť príliš negatívny, môžte. S veľkou pravdepodobnosťou to bude fungovať veľmi dobre. Odporúčam však využiť menej strašidelné predpovede, ktoré nezahŕňajú smrť.

Toto je veľmi úspešný reálny príklad s niekoľko tisíc zdieľaniami:

„Smerujeme k tomu, že väčšina normálnych, citlivých ľudí bude na psychiatrii a vonku zostanú len psychopati“

V oblasti marketingu by to mohlo byť, napríklad:

Šokujúce štatistiky ukázali klesajúci trend účinnosti offline marketingových stratégií. Aha koľko peňazí vyhodíte von oknom, ak nebudete online

Namiesto katastrofy som využil psychologický princíp straty. Ten hovorí o tom, že ľudia nemajú radi, ak o niečo prichádzajú. Tento odporúčam využívať aj vo vašich predpovediach. Iný príklad by mohol byť: 

O čo prichádzate vo svojom vzťahu, ak spolu nerobíte týchto 5 “zbytočných” vecí. Podľa novej štúdie je to 5 najčastejších príčin, pre ktoré sa z lásky vytratí iskra

V podstate je to skrytá predpoveď, že zo vzťahu sa ľuďom vytratí iskra, ak nebudú pravidelne robiť niekoľko vecí, ktoré im odhalí váš článok prípadne iná forma obsahu.

4. Čudné ľudské správanie

Už sa vám niekedy stalo, že ste urobili niečo nelogické a potom premýšľali nad tým, prečo ste to vôbec urobili? Alebo, že niečo také urobil váš známy a nevedeli ste si vysvetliť, čo ho k tomu nelogickému rozhodnutiu priviedlo?

Práve záhada, že si to nevieme vysvetliť, robí ľudské správanie takým fascinujúcim. A zároveň klikateľným. Toto je opäť reálny titulok. No neklikli by ste si?

“Naleteli ste nekalej reklame? Prečo robíme tak často iracionálne ekonomické rozhodnutia?”

Ja som si klikol.

Teraz je iba otázne, ako sa k takýmto nadpisom dopracovať.

Aby ste ich vymysleli, potrebujete rozmýšľať nasledovne.

Iracionálne správanie sa väčšinou viaže k niečomu, čo nám v konečnom dôsledku škodí. Takže sa potrebujete zamyslieť nad tým, čo všetko nelogické ľudia robia a pritom im to vôbec nezlepšuje život. Aj keď si myslia, že to pomáha.

Ak by ste, napríklad, mali blog o zdravom stravovaní, váš článok by mohol vyzerať nasledovne:

Prečo sa ľudia prejedajú nezdravým jedlom, aj keď vedia, že im to škodí

Ak by ste mali blog o efektívnom myslení, váš článok by mohol byť takýto:

Prečo ľudia veria tým istým politikom, hoci vôbec nezlepšili ekonomickú situáciu v krajine

Ak by ste písali o osobnostnom rozvoji tak by v nadpise na začiatku roka mohlo svietiť:

Prečo si ľudia dávajú predsavzatia, hoci vedia, že v živote žiadne nedodržali?

5. Šokujúce tvrdenia, zistenia a štatistiky

Viete, ako funguje náš mozog?

Nik to nevie presne, ale jedným si môžete byť istý. Vytvára si na základne skúseností určité predstavy, koncepty a vzory, pomocou ktorých vníma svet. Napríklad…vieme, že všetko čo má 4 nohy, je chlpaté a šteká, je pes.

Ako to súvisí s písaním nadpisov?

Všetko, čo sa vymyká tomuto zaužívanému vzorcu, láka pozornosť.

Napríklad, toto je jeden z aktuálnych bulvárnych článkov, ktorý využíva tento princíp:

“Je náš svet podvod? Fyzici tvrdia, že môžeme byť len hračkou vyspelej civilizácie”

Skvelý rozvrat nášho bežného vzorca, v ktorom ľudia veria, že ľudia sú pánmi tejto planéty a svojho života. Dočítate sa, že ľudia sú len akousi “ZOO pre mimozemšťanov.”

Ale takéto šialené bizarnosti neodporúčam dávať na váš blog. Najmä, ak je jeho úlohou predávať produkty a služby. Chcete byť predsa braný ako expert vo svojej oblasti.

Takže, ako prilákať pozornosť pomocou niečoho neobvyklého a zároveň pôsobiť ako expert?

Citujte štatistiku, vedeckú štúdiu alebo experiment, ktorý vyvracia mylnú predstavu.

Napríklad:

Otestovali sme “zaručené” marketingové rady. Vyšlo nám, že sú len zaručeným spláchnutím vašich peňazí do záchodu

Alebo jeden priamo z praxe s niekoľko tisíc zdieľaniami:

Červené víno je pre vás zlé, hovoria experti

Pravdepodobne ste už počuli, že pohár červeného vína denne má na vaše zdravie priaznivé účinky. Jedna skupina vedcov sa to rozhodla otestovať. Dokonca v porovnaní s pivom a tvrdým alkoholom. Čo im vyšlo? Presne to, čo by ste čakali najmenej. Víno až také zdravé nie je.

Čiže, v prvom kroku si premyslite všetko, čo ľudia pokladajú v nejakej oblasti za pravdivé a napíšte si ich zaužívané spôsoby myslenia. V druhom kroku nájdite štúdiu alebo reálny experiment, ktorý dokazuje opak.

Teraz máte po ruke veľmi účinné nástroje, s ktorými viete, ako písať klikateľné titulky. Bulváru fungujú priam magicky. Ale to je bulvár. Pri blogu a propagovaní svojho obsahu na to treba ísť trochu menej bulvárne. Využite tie princípy len na inšpiráciu. Nie na to, aby vyzneli bulvárne. 

V komentároch na Facebooku u jedného obľúbeného slovenského blogera, som si všimol, ako mu ľudia napísali, že na to neklikli preto, že to znie príliš bombasticky a prehnane.

Čo z toho vyplýva? Pozvoľna s takýmito titulkami. Využite princíp. Nie bombastické slová.

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem, aby vaša webstránka začala konečne zarábať?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

„V priebehu 6 mesiacov sme klientovi Top English zvýšili návštevnosť webstránky o 52%, vďaka čomu im narástli tržby o 46%. Ako môžem pomôcť vám?“

Nechajte nám na seba kontakt a do 24 hodín sa vám ozveme.