5 copywriterských formúl, po ktorých sa diváci nebudú môcť odlepiť od vášho webu
Na výber máte webstránku, eshopy, blogovanie, sociálne siete, email, video, PPC reklamu v Googli, na Facebooku a teraz už dokonca aj na Twitteri.
Aby toho nebolo málo, reklamu môžete mať ešte aj v mobiloch, tabletoch. Jedným slovom – všade.
Lenže to ešte neznamená, že bude fungovať. Mať reklamu a mať skvelú reklamu, ktorá priláka ľudí, sú dve rozdielne veci. Lenže (áno, je tu aj druhé lenže) aj keď skvelá propagácia osloví ľudí na internete a prídu na váš web, ešte nemáte vyhraté. Prečo?
Pretože ľudia sa v priebehu prvých sekúnd rozhodnú, či chcú na stránke ostať alebo nie. A to závisí vo veľkej miere na copywritingu. Inak povedané na tom, ako upútajú vaše texty. A to nás privádza k…
Obrovskej chybe, ktorú robí veľa marketérov
(a ktorá ich ukracuje o viac zákazníkov)
Čo je tá chyba?
Nemyslieť systémovo.
„To síce znie veľmi fundovane, ale ako to súvisí so mnou,“ poviete si.
Skvelé, že sa pýtate.
Ide o to, že skvelý marketing sa automaticky nerovná nový zákazník.
Vaše podnikanie je systém. Jednotlivé časti nedokážu všetko. Ale spolu dokážu takmer čokoľvek.
Biznis je ako človek. Je ako živý organizmus. Ten má tráviacu, dýchaciu a nervovú sústavu, mozog, srdce, kosti, svaly a ďalšie dôležité orgány. Sami o sebe by však veľa nedokázali.
Srdce pumpuje krv a živiny do celého tela. Ale nedokáže premýšľať. Na to máme mozog. Lenže ten by nemohol fungovať, ak by naša tráviaca sústava nepremieňala jedlo na živiny, ktoré potrebujeme. Až keď sa všetky časti spoja dokopy, začnú sa diať veľké veci.
To isté platí aj o online marketingu. Je to systém. Je to ucelený proces. Nie je to len udalosť, ktorú vidíte v podobe reklamy. Aby správne fungoval, potrebujeme…
2 elementy úspešného online marketingu
- Prilákať ľudí na web
- Zaujať ich natoľko, aby si od vás kúpili
Teraz otázka na zamyslenie: Vždy si niečo kúpite, ak idete do kamenného obchodu? Alebo sa vám aj stáva, že sa len tak pozeráte a nič nekúpite.
Kamenné obchody však majú jednu výhodu. Ľudia v nich spravidla vydržia niekoľko minút, kým odídu. V prípade internetu to je oveľa horšie. Návštevník odíde v priebehu niekoľkých sekúnd. Klikne, pozrie, nezaujalo, odchádza.
No ale ako zmeníte návštevníka na zákazníka? Obsahom svojho webu. A to vo veľkej miere zahŕňa copywriting.
A v 21. storočí musí byť text poriadne vybrúsený, aby zaujal. Tento rok stránka statisticbrain.com uverejnila prekvapivé výsledky ich výskumu. Ľudia v roku 2000 venovali niečomu pozornosť v priemere 12 sekúnd. Teraz je to 8,25 sekundy. To je menej ako u zlatej rybky.
To vážne?
No vážne.
Doba pozornosti zlatej rybky je 9 sekúnd.
Ale tieto šokujúce údaje o našej schopnosti sústrediť sa sú pravdivé len za jedného predpokladu. Skvele to napísal jeden z najväčších odborníkov na online marketing v USA, Derek Halpern:
„Doba pozornosti je krátka… pre zlý obsah… pre pomalé webstránky…
pre všetko, čo uspáva a je otravné.“
Takže ak nemáte dobrý obsah na svojom webe, váš online marketing plní len polovicu svojej práce.
Otázka teraz znie: Ako vytvoriť skvelý obsah? Pomocou nasledovných copywriterských formúl.
Copywriterská formula č. 1
Pred – Po – Premostenie
Pred – opíš problém(y)
Po – opíš ideálny svet bez problému(ov)
Premostenie – napíš, čo treba urobiť, aby sa človek dostal do ideálneho sveta
Výhoda tejto formuly je v tom, že je všestranná. Dá sa využiť nielen na vašom webe, ale aj na sociálnych sieťach, v emailoch a článkoch.
Príklad:
Predstavte si, že ste konzultantom na kreativitu a učíte ľudí, ako prichádzať s lepšími nápadmi. Takto by napríklad mohol vyzerať text.
(pred) Sedíte a nič. Nápady sa vôbec nehrnú. A keď áno, máte pocit, že nie sú dosť dobré. (po) No čo ak by to bolo naopak. Čo ak by ste dokázali vymyslieť aj 10 skvelých nápadov za hodinu namiesto dlhých dní. (premostenie) Viem, že to znie neuveriteľne, ale dá sa to pomocou X.
Copywriterská formula č. 2
Problém – Zhoršenie – Riešenie
Problém – identifikuj problém
Zhoršenie – opíš ďalšie dôsledky neriešenia problému
Riešenie – povedz im riešenie
Príklad:
Predstavte si, že ste web dizajnér a ako službu ponúkate tvorbu webov pre podnikateľov. Čo by ste mohli pomocou tejto formuly napísať?
(problém) Radi by ste boli čo najskôr na webe bez zbytočných prieťahov? Urobil som si menší prieskum a zistil som krutú realitu. Drvivej väčšine web dizajnérov trvá vytvoriť web aj 5 týždňov. (zhoršenie) Ale to sa najprv musíte ešte dohadovať, ako bude vyzerať, takže sa to môže ešte predĺžiť. (riešenie) Ja vám dodám niekoľko návrhov už do 5 dní a keď sa dohodneme, plne funkčný web môžete mať už do 14 dní.
Copywriterská formula č. 3
Pozornosť – Záujem – Túžba – Akcia
Pozornosť – získajte ich pozornosť
Záujem – povedzte im niečo, čo ich zaujme
Túžba – vytvorte túžbu vlastniť to
Akcia – povedzte im, čo ďalej
Táto formula patrí medzi najpoužívanejšie a najrozšírenejšie vo svete marketingu. Možno ste sa s ňou stretli pod názvom AIDA (attention, interest, desire, action).
Ako príklad skvele poslúži stránka www.dropbox.com.
Jednotlivé nadpisy pútajú pozornosť tým, že sa zameriavajú na konkrétnu potrebu. Texty pod nimi vyvolávajú záujem a túžbu.
A ako výzvu k akcii používajú registračné formuláre na začiatku hlavnej stránky
a na konci hlavnej stránky
Copywriterská formula č. 4
Obraz – Sľub – Dôkaz – Výzva
Obraz – opíšte, ako bude vyzerať svet zákazníka
Sľub – napíšte svoj prísľub zákazníkovi
Dôkaz – povedzte im, prečo vám môžu veriť
Výzva – povedzte, čo majú urobiť
O tejto textárskej technike písal skúsený copywriter, Brian Clark, na svojom blogu, takže si o nej môžete prečítať viac tam. Avšak, aby ste vedeli aj ako to môže vyzerať v praxi, nižšie si pozrite konkrétny príklad.
Predstavte si, že opäť ponúkate tvorbu webov. Váš text by mohol byť takýto:
(obraz) Predstavte si dizajn svojho webu, pri ktorom si váš klient povie: „Úžasné.“ Od prvého momentu bude vedieť, že má pred sebou skúseného profesionála, ktorý vie, o čom hovorí.
(prísľub) S webdizajnmi od (názov spoločnsti), budete vnímaný ako spoľahlivý odborník, na ktorého sa ľudia budú chcieť opakovane obrátiť.
Podľa nášho prieskumu až 92% ľudí nedôveruje webu a odchádza z neho hlavne pre zlý dizajn. Preto weby tvoríme tak, aby obsahovali prvky vzbudzujúce dôveru v očiach klientov.
Pozrite si krásne dizajny a čo o nás hovoria spokojní klienti:
(dôkaz) referencia 1, referencia 2
(výzva) Chcete aj vy web, s ktorým budete neodolateľný pre klientov? Kontaktujte nás na …
Copywriterská formula č. 5
Dôvod prečo
Pri tejto copywriterskej technike je najlepšie zamerať sa na:
- Prečo ste najlepší
- Prečo by som vám mal veriť?
- Prečo by som mal kúpiť teraz?
Dnes nestačí iba povedať: „Som najlepší/najrýchlejší na trhu.“ Musíte aj napísať, prečo je to tak. Každý o sebe vie hovoriť v superlatívoch. No len málokto má dôkazy, ktorými by to potvrdil. Preto nehovorte, aký ste skvelý. Nechajte dôkazy hovoriť za vás a ľudia si to vás začnú myslieť sami.
Ďalej nestačí iba sľúbiť. Treba byť uveriteľný. Viete dokázať vaše tvrdenia?
Síce ľudia robia nákupné rozhodnutia na základe emócií, rozhodnutie si odôvodňujú logikou. Inými slovami, potrebujú dôkaz toho, že ich rozhodnutie bude správne.
A do tretice treba text ukončiť silnou výzvou k akcii. Ideálne, ak ju spojíte s neodolateľným dôvodom, prečo tak urobiť hneď. Platí ponuka len istý čas? Napíšte to. Prídu ľudia o niečo, ak neurobia, čo im navrhujete? Napíšte to.
Slovo na záver
Takýchto formúl existuje viacero. Žiadna z nich nie je najlepšia ani najhoršia. Ide len o to, ktorá bude fungovať pre vás.
Bavte sa pri písaní.