Vyhľadávacie dopyty: Google analytics vs. Webmaster tools

Určite všetci dobre poznáte analytický nástroj Google Analytics od spoločnosti Google. Pokročilejší užívatelia, webmástri či majitelia webov budú určite poznať aj ďalší užitočný nástroj – Google Webmaster Tools. Oba nástroje nástroje sú veľmi užitočné pri realizovaní SEO praktík. A práve o týchto dvoch nástrojoch od internetového giganta bude tento článok.
Nebudeme písať o rôznych funkciách Google Analytics a Webmaster Tools, (ktoré sú naozaj prínosné, ak sa zameriavate aj na linkbuilding vrámci optimalizácie pre vyhľadávače) pretože tých je mnoho a sú zrelé na celú sériu článkov. Dnes sa pozrieme len na jednu časť z nich, konkrétne na vyhľadávacie dopyty.
V skratke, vyhľadávacie dopyty nám zobrazujú počet zobrazení, kliknutí a priemernú pozíciu vo vyhľadávaní google na jednotlivé kľúčové slová za požadované obdobie. Tieto štatistiky nám ponúkajú oba spomínané analytické nástroje.
Vo Webmaster tools ich nájdete v správe webu: Návštevnosť > Vyhľadávacie dopyty.
V Google analytics sa nachádzajú v: Zdroje návštevnosti > Optimalizácia pre vyhľadávače > Dopyty
Tieto štatistiky sú užitočné z toho hľadiska, že si viete zanalyzovať, na ktoré kľúčové slová sa Váš web zobrazil vo vyhľadávaní, vidíte koľko návštev ste získali skrz tieto kľúčové slová a viete si zhodnotiť, koľko percent ľudí, ktorým sa pri vyhľadávaní toho ktorého kľúčového slova zobrazila akákoľvek URL adresa z Vášho webu, reálne na Váš web kliklo a získali ste tak návštevu.
To všetko je síce veľmi pekné, táto štatistika je naozaj užitočná a prínosná, no problém nastáva, ak používate oba analytické nástroje – aj Webmaster tools, aj Analytics. Problém spočíva totiž v tom, že ak si porovnáte vyhľadávacie dopyty za rovnaké obdobie v oboch nástrojoch, dáta sa nemusia zhodovať. Je to celkom zaujímavý fakt, nakoľko oba nástroje sú z dielne tej istej spoločnosti.

Vystáva tu teda hneď niekoľko otázok. Prečo sa dáta nezhodujú? V čom je rozdiel? Ktoré štatistiky sú presnejšie, alebo ktoré máme brať do úvahy?
Prečo sa dáta nezhodujú?
Podľa viacerých zdrojov je nerovnosť dát spôsobovaná hneď niekoľkými faktormi:
1.Google Webmaster tools zobrazuje údaje na základe crawlovania (systematického prechádzania internetu robotom, zvyčajne za účelom indexácie webových stránok ), kdežto Google analytics ich získava z reálnych návštev vďaka sledovacím kódom umiesteným na Vašom webe. Z tohto dôvodu môžu vznikať rozdiely v dátach, nakoľko Webmaster tools publikuje získané dáta až po prejdení Vašeho webu crawlerom (robotom, ktorý prechádza internet).
2. Google Webmaster tools dodatočne upravuje dáta – maže prístupy rôznych robotov, či duplicitné prístupy.
Asi najdôležitejším zdrojom nepresností a rozdielností týchto štatistík u jednotlivých analytických nástrojov je práve to, že sú to dva rozdielne nástroje. Aj keď by sa mohlo zdať, že vyhľadávacie dopyty vo Webmaster tools aj v Analytics majú byť totožné – nie je to tak. Každý zrejme používa iné metriky a iné spôsoby vyhodnocovania.
Ale ako sme už pri Googli zvyknutí, nič sa nedá tvrdiť s istotou, preto je aj táto, nazvime ju problematika, skvelým námetov na diskusiu.
Takže otázka do pléna: Ktoré štatistiky sú presnejšie? Máte aj Vy skúsenosti s touto problematikou? Budeme radi, ak sa s nami podelíte o Vaše názory či postrehy.
Autor: Michal Kuruc, online marketing specialist