Viete čo znamená znak mriežka #, symbol hashtag?

Symbol hashtag (čítaj hešteg) je súbor slov alebo fráza, ktorá sa používa na sociálnych sieťach a v aplikáciách, identifikuje a priraďuje témy obsahu (správam, postom, príspevkom). Rozšírený je na Twitteri, Instagrame, Pinterest, v menšej miere na Facebooku.
Hashtag nemá priamy preklad do Slovenčiny. Označuje sa symbolom mriežka # (nesprávne po slovensky písané slovo „mrieška“).
Ako sa píše hashtag na klávesnici? Klávesová skratka pre #, ak používate Windows a anglickú klávesnicu, je SHIFT + 3. Ak používate slovenskú klávesnicu, mriežku získate po stlačení PRAVÝ ALT + x. Na Macu je to OPTION + 3.
Mriežka a Twitter
Hashtag je úzko spätý s mikroblogovacou službou Twitter, na ktorú bol vyvinutý. Tzv. mriežka je interným komunikačným nástrojom a kanálom na sociálnej sieti Twitter a je pre ňu typické:
- slúži na označenie určitého slova alebo komunít, skupín, značiek, tém, trendov atď.,
- umožňuje jednoduché sledovanie tém, o ktoré sa užívatelia zaujímajú,
- nástroj na triedenie a filtrovanie relevantných a užitočných informácií a tweetov na Twitteri,
- je určitou formou kľúčového slova,
- poskytuje veľké množstvo dát na analýzu a možnosť otázok formou ankety,
- forma hypertextového odkazu – umožňuje sledovanie nových tweetov v reálnom čase.
Google indexuje každý tweet. Preto je žiadúce ho vhodne doplniť o relevantný hashtag a tak mu dať vážnosť a možnosť ho uviesť i medzi ľudí, ktorých nemáte medzi svojimi followermi.
Hashtag a instagram
Na podobnom princípe funguje označovanie príspevkov mriežkou aj na instagrame. Príspevky s témami, ktoré sledujete práve prostredníctvom mriežky, sa vám zobrazujú vo feede. Poprípade môžete podľa nich vyhľadávať.
Hashtagy tak poskytujú ďalšiu možnosť, ako sa k obsahu dostať. Vďaka nim môžete vyhľadávať to, čo vás zaujíma, a dostať sa k príspevkom aj od účtov používateľov na instagrame, ktoré nesledujete.
Na rozdiel od Instagramu či Twitteru, na Facebooku sa neodporúča priraďovať príliš veľa hashtagov jednému príspevku. Ideálne jeden až dva.
Prečo používať hashtag?
Keď máte účet (firemný alebo súkromný) na sociálnej sieti a chcete, aby vaše príspevky boli viditeľné pre čo najviac užívateľov, priraďujte hashtagy jednotlivým príspevkom, aby si ich našlo čo najširšie publikum. Zjednodušujú sledovanie vašich príspevkov – zvyšujú ich organický dosah.
Hashtagy vám umožňujú prilákať ľudí so záujmami v rovnaké témy. Vďaka hashtagom viete zaviesť nové témy na sociálnej sieti, ktoré sú potom jednoducho sledovateľné pre užívateľov.
Ďalšie výhody symbolu mriežka:
- označenie kľúčového slova zadarmo,
- rýchly spôsob komunikácie,
- cielenie.
Ak Vás zaujímajú celosvetovo najznámejšie hashtagy s možnosťou vidieť grafy ich použitia z časového hľadiska, tak jednoducho kliknite tu.
Hashtag z pohľadu SEO
Z hľadiska SEO sú hashtagy dôležité, pretože môžu vystupovať v URL adrese.
Mriežka v URL je takzvaná kotva (anchor), vďaka ktorej sa užívateľ dostane na preddefinovanú horizontálnu časť webstránky. Po kliknutí na url s # prehliadač automaticky zroluje (posunie ho) nižšie napríklad na určitý nadpis, ktorý sa nachádza v polovici stránky.
Inými slovami, URL s mriežkou a bez je rozdiel. Samotná URL adresa dostane užívateľa na danú stránku. Ak URL obsahuje aj mriežku, dostane ho na konkrétnu horizontálnu pozíciu danej stránky.
Mriežka v url je zaznamenávaná iba prehliadačom, a väčšinou nie vzdialeným serverom (napr. Google). Tým pádom nasledovné dve adresy budú vzdialeným serverom považované za rovnaké, pretože len ukazujú na rozdielnu pozíciu na rovnakej stránke:
- https://onlinetoro.sk/reklama-na-internete-seo-sluzby-analyza/#seo
- https://onlinetoro.sk/reklama-na-internete-seo-sluzby-analyza/#reserve-form
Všetky znaky, ktoré sa URL nachádzajú po #, Google ignoruje. Preto vyššie spomenuté URL zaindexuje len ako jednu URL a bude ju považovať za jednu stránku. V tomto prípade: https://onlinetoro.sk/reklama-na-internete-seo-sluzby-analyza/
Preto si pri tvorbe štruktúry webu a jeho URL dajte pozor, ako budete používať # v URL. V prípade ak by jedna podstránka obsahovala napríklad dve nosné témy, je lepšie ju rozdeliť na dve separátne stránky (dve úplne rozdielne URL bez mriežky). Aby ich Google správne rozpoznal a zaindexoval. Ináč by tým utrpela SEO optimalizácia a pozície vášho webu vo výsledkoch.
Súčasné riešenie s # v URL
Napriek vyššie spomenutým informáciám, Google už prišiel s moderným riešením, aby si všímal aj znaky v URL za mriežkou. Keď pridáte hneď za # symbol ! (tzv. „hash bang“ symbol #!), Google bude brať do úvahy všetky znaky v URL a preto bude tieto URL považovať za rozdielne.
Autor: Ing. Ľuboš Oláh, Online marketing specialist, Mgr. Roman Bobák, Junior Account Manager – update Feb. 2022.
Použité zdroje v článku: https://help.twitter.com/en/using-twitter/how-to-use-hashtags, https://www.oho.com/blog/explained-60-seconds-hash-symbols-urls-and-seo,