Úloha PPC reklamy v online marketingu. Potrebujete ju alebo nie?

O online reklame sa už popísalo veľa. Preto sa nebudem zaoberať tým, čo je. Ani tým, aké sú jej rozdiely. Dôležitejšia je jej podstata. Plní svoju úlohu? V hre je veľa premenných, ktoré musíte zvážiť. Môj názor je, že PPC reklama nie je liekom na všetko.
Respektíve, musíte zvážiť koľko do nej investujete a aká je jej návratnosť – ROI. Tým nechcem povedať, že online reklama je zbytočná. Naopak. Vie byť veľmi efektívna. Ale iba ak ju viete uchopiť. Práve preto…
KEDY NA PPC REKLAMU ZABUDNÚŤ?
Vtedy, keď žijete v predstave, že ak máte stránku automaticky sa tým kvalifikujete na úspešnú PPC kampaň. Prepáčte, ale to je utópia. Nie realita. Aj stránka musí mať svoju kvalitu. Prečo upozorňovať reklamou na svoje nedostatky?
Najskôr sa vyhrajte s tým, aby bol váš web v poriadku po technickej stránke. Potom zhodnoťte jeho obsah a dizajn. Čím lepkavejší, tým lepšie. Keď si splníte túto povinnosť, pozrite sa na čísla v Google Analytics. A až vtedy začnite premýšľať nad online reklamou. Pretože,
zbytočne preplatíte, ak nebudete myslieť na:
- skúsenosť návštevníkov s vašou stránkou (máte landing page, ktorá podporí PPC kampaň, je prehľadná, s výraznými akčnými prvkami, ponúkate zaujímavý obsah)
- relevanciu danej reklamy (Ako veľmi vybrané kľúčové slovo zodpovedá reklame. Ak postavíte hotel, nemôžete ho prezentovať ako rodinný dom.)
- mieru konverzie a jej cenu (koľko vás bude stáť jeden nový zákazník)
Ak vám agentúra naplánuje PPC kampaň bez toho, aby brala do úvahy všetko vyššie menované, bežte. A neobzerajte sa.
Iný nešťastný príklad je, keď máte množstvo prichádzajúcich zákazníkov z PPC kampaní, ale nízku mieru konverzie. Na čo vám je návštevník, ktorý príde, odíde a nič neprinesie?
Takú PPC kampaň nepotrebujete. Mala by rovnaký efekt, ako keď v dopravnej špičke narazíte do zvodidiel. Garantujem vám, že vás bude okukovať množstvo ľudí, ale kto z nich vystúpi z auta a pomôže? Nik, možno jeden. Zvyšok vás bude preklínať, lebo v zápche stáť určite nechcel. Prečo investovať do zvedavcov?
Zamerajte sa na ľudí, ktorí majú skutočný záujem o vaše služby. Z tohto dôvodu…
KEDY MÁ PPC REKLAMA ZMYSEL?
Vtedy, keď:
- poznáte čísla svojho webu (návštevnosť, miera konverzie z organického vyhľadávania…)
- viete, čo chcete online reklamou dosiahnuť (napr. chcete predať rovnaký produkt skôr, ako vaša konkurencia; chcete len zvýšiť predaj; chcete získať kontaktné informácie…)
- viete, čo preto treba urobiť a za koľko (poznáte kritériá výkonnej PPC kampane; viete rozlíšiť, ktorá jej forma bude účinnejšia; viete, že aj za nízku cenu za klik dosiahnete výsledky…)
Ak máte všetko zrátané a kampaň spustenú, nepodliehajte presvedčeniu, že tým sa vaša práca skončila. PPC reklama nie je instantná polievka. Tiež potrebuje obdobie, počas ktorého ju budete monitorovať, vyhodnocovať a prispôsobovať. Až kým nevychytáte všetky muchy.
Ukazovateľom úspechu nie je počet klikov, ale konverzia a ROI – návratnosť investície.
PPC reklama by mala byť braná rovnako, ako aj iné formy platených reklám: s jasným a vyčísliteľným zámerom. Mala by priniesť zisk, vďaka ktorému váš biznis môže rásť, nielen pokrývať výdavky. V opačnom prípade nie je táto cesta správna.