Stratégie 06/2010 – Mobilná revolúcia sa začala!

Dňa 19. mája 2010 o 9.00 sa v bratislavskom hoteli Gate One uskutočnila prvá konferencia svojho druhu na Slovensku – MMMMX. RUonline vám ponúka krátky zostrih z konferencie vďaka článku, ktorý vyšiel v júnových Stratégiách.
Od tejto chvíle sa začínajú písať novodobé dejiny mobilného marketingu u nás. Vyše 8 hodín, 10 tém, 12 spíkrov a diskutujúcich, stovka účastníkov a pozvaných hostí. Tak vyzerala revolúcia mobilného marketingu v našich končinách. Najpočetnejšiu skupinu (asi 40 %) auditória tvorili účastníci z agentúr, či už digitálnych, reklamných, mediálnych, alebo PR. Priamo zadávatelia reklamy a klienti predstavovali asi 30 % publika a zvyšnú takmer tretinu naplnili prihlášky z jednotlivých médií: vydavateľstvá, rádiá či televízie. Všetci títo boli zvedaví, ako to s mobilným marketingom na Slovensku vyzerá a ako je možné ho využiť v konkrétnych kampaniach či kreatívnych riešeniach.
Pekne po poriadku
Program sa začal sériou prezentácií, ktoré opisovali stav a trendy v základných ukazovateľoch potrebných na ďalší rozvoj mobilného marketingu na Slovensku. Dáta o využívaní mobilného internetu, jeho aktuálne ceny a programy mobilných operátorov a nakoniec stav a aktuálne čísla mobilnej reklamy na Slovensku a vo svete pripravili pôdu pre druhý blok nazvaný Inšpirácie. Počas neho sa spíkri usilovali inšpirovať prítomných najlepšími zariadeniami, ktoré mieria na náš trh a ponúkajú opäť širšie možnosti pre marketérov. Súčasťou tohto bloku bola aj prehliadka najlepších mobilných kampaní sveta a najúspešnejších aplikácií určených pre mobilné telefóny a zariadenia. V panelovej diskusii sme spoločne kladne zodpovedali otázku, „či je budúcnosť marketingu v mobiloch“ s dôvetkom „aj“. Posledná časť konferencie predstavila konkrétne nástroje, ktoré môžu záujemcovia už dnes využiť a začať tak skúšať vlastný mobilný marketing: optimalizácia webových stránok pre mobily, SMS/MMS služby, bluetooth a využitie kamery a fotoaparátu v mobile.
Dáta
Neľahkej úlohy prvého spíkra sa zhostil Tomáš Gregor (Gemius), ktorý prítomným prezentoval vôbec prvé čísla využívania mobilného internetu a návštevnosti mobilných webových stránok u nás a v zahraničí a trendy, ktorými sa tento media kanál bude uberať. Prezradil nám, že počet návštev z mobilných zariadení dosiahol v apríli tohto roku úctyhodných 3,6 mil., pričom pred rokom to bolo iba n čo vyše 1,1 mil. a rok predtým dokonca len 540 000.
Mobilným dátovým programom sa venoval Filip Hanker (MobilMania. sk), ktorý opísal stav a východiská na poli mobilného internetu v SR a prezradil plány operátorov v tejto oblasti na najbližšie obdobie. Nechýbalo ani porovnanie so zahraničím a najnovšie stratégie iných operátorov v tejto oblasti.
Záver prvého bloku patril Kataríne Šavelovej (RUonline) a zhodnoteniu stavu a trendov mobilnej reklamy u nás a vo svete. Z jej prezentácie napríklad vyplynulo, že najväčší objem bannerovej reklamy v mobiloch má Indonézia (2,8 mld. USD/ Q1 2010l), USA sú tretie (465 mil.) a Veľká Británia obsadila s 229 mil. USD dokonca až šiestu priečku. Zaujímavosťou je aj to, že najväčší medzikvartálny nárast zaznamenal Vietnam (+166 %) a je celkovo 18. na svete.
Inšpirácie V druhom bloku predstavil JánTrangel (MobilMania.sk) inovácie z oblasti mobilných telefónov a hardvéru, ako aj pripravované novinky, ktoré by sa mali dostať na náš trh v priebehu tohto roka. Potvrdil, že situácia na trhu mobilných operačných systémov je čoraz komplikovanejšia pre neustále pribúdajúcich nováčikov, aj to, že OS Symbian si celosvetovo drží pomerne zásadný podiel na trhu (47,2 %). Pätinu mobilov spravujú vlastné operačné systémy a Apple iPhone OS už stihol získať 15,1 % podielu.
V prezentácii nazvanej Najlepšie mobilné kampane sveta ukázal Peter Šebo (Stratégie) víťazov viacerých svetových aj lokálnych festivalov, ktorí využili mobilné technológie a zariadenia na podporenie kreatívy vo svojich kampaniach. Ukázalo sa, že väčšina týchto riešení je postavená, rovnako ako pri kampaniach určených pre iné mediatypy, na skvelom nápade. Mobilné telefóny a zariadenia v tomto prípade zohrávajú iba úlohu nástroja, ktorý má spotrebiteľ vždy pri sebe, a preto je často jednoduchšie ho takýmto spôsob priamo osloviť.
Stage počas poslednej predpoludňajšej prezentácie patril Michalovi Pastierovi (Zaraguza) a jeho prehliadke najlepších, najkreatívnejších a najšialenejších aplikácií pre mobily a mobilné zariadenia. Videli sme virtuálny tobogan, Obamu s geotargetingom či ovládanie pretekárskeho auta telefónom na obrovskej stene budovy pred vami. A každý, kto tvrdil, že „lízať nanuk cez sklo“ je nezmysel, sa presvedčil o nepravdivosti svojho presvedčenia pri virtuálnom zapaľovači, virtuálnom pollitri piva či virtuálnych tic-tacoch na displeji mobilného telefónu. Tieto totiž patria medzi najpopulárnejšie aplikácie súčasnosti.
Diskusia
V panelovej diskusii sme spolu so spíkrami a pozvanými hosťami (Pavel Kotyza, Mediatel, Martin Mác, Zoznam.sk a Richard Szabo, A SMS) hľadali odpoveď na otázku: Je budúcnosť marketingu v mobiloch? Po vyše hodinovej diskusii sa všetci zúčastnení zhodli na tom, že mobilné telefóny a zariadenia hlásia masívny nástup do marketingu a bolo by nerozumné ich využitie v biznise ignorovať. Kedy však nastane skutočný boom, závisí od ponuky dostupných marketingových riešení s využitím mobilných telefónov, správania používateľov a v neposlednom rade od mobilných operátorov.
Nástroje
V poslednom bloku sme sa na začiatku od Kataríny Šavelovej (RUonline) dozvedeli pár cenných informácií o optimalizácii stránok pre mobily, mobilnom SEO a sociálnych sieťach. Napríklad, že pri úprave klasického webu na mobilný portál je najlepšie nič nekopírovať a postaviť ho úplne nanovo, alebo že mobilné SEO má okrem internetových zákonitostí aj vlastné vychytávky, ako sa stať kráľom mobilných vyhľadávačov.
Potom nasledovala prednáška o využití SMS a MMS v marketingu. A hoci išlo o tému, ktorá nebola auditóriu úplne neznáma, Marian Chovanec (blue orange) odprezentoval zaujímavé možnosti a inovácie aj v tejto oblasti. Napríklad len esemesky sa dajú využiť na hry, súťaže, platby či virtuálny online chat. A ememesky dokážu prenášať okrem textu aj obrázky, videá či hudbu. Marian Neradný (inBlue) predstavil možnosti bluetooth marketingu a ukázal aj najlepšie bluetooth riešenia od nás aj zo sveta. Medzi výhody tejto technológie zaradil variabilitu obsahu, osobné a individuálne oslovenie, prispôsobenie obsahu cieľovej skupine, fungovanie 24/7 v 3D priestore, viralitu riešenia či mobilitu jednotlivých kampaní. Bluetooth je podľa jeho slov vhodný ako na dlhodobé (POS, letiská, gastro, informácie…), tak aj krátkodobé kampane a riešenia (POS, veľtrhy a výstavy, koncerty a festivaly, doprava, OOH).
Nevďačnej poslednej prednášky konferencie sa ujal Pavol Magic (Seesame) a odprezentoval spôsoby využitia faktu, že dnes už takmer každý mobilný telefón obsahuje aj fotoaparát či kameru. Na ich prepojenie so zámermi zadávateľa môžu slúžiť napríklad rôzne 2D či 3D kódy, ktoré obsahujú virtuálnu cestu či kontent, ktoré chcú značky doručiť majiteľovi mobilného zariadenia. Vo veľkom to začínajú využívať najmä vydavatelia, aby zmultimediálnili svoj „statický“ tlačený obsah.
Revolúcia sa začala, boom pokračuje. Po vyše ôsmich hodinách odchádzali účastníci spokojní a nabití informáciami. Veríme, že sa nám spolu podarí rozšíriť boom mobilného marketingu, ktorý má podľa nás obrovský potenciál pre takmer akéhokoľvek zadávateľa či značku. Mobilné billboardy, televízory, monitory či rádiá už totiž všetci nosíme dávno vo vrecku… Za pomoc a spoluprácu by sme sa ešte chceli úprimne poďakovať spoluorganizátorovi konferencie – portálu MobilMania.sk, hlavnému partnerovi ZlatéStránky.sk, ako aj partnerom Zoznam.sk, OMD a hotelu Gate One. Ďakujeme!