Nie ste online? Vaši zákazníci už dávno sú a takto sa správajú!

Než sa všetci vrhnete na čísla a grafy, zhrnul som hlavné výhody a nevýhody, s ktorými sa pri podnikaní na internete stretnete. Následne som pre vás vybral top dáta, ktoré vám pomôžu pri plánovaní online stratégií v budúcom roku.
Aby ste problematike pochopili naozaj komplexne, odporúčam si prejsť dáta postupne od všeobecného správania, cez mobil, nakupovanie, až po online video. Ak však nemáte toľko času alebo vás zaujímajú len vybrané informácie, veselo scrollujte, až kým si nenájdete to svoje.
Výhody internetového marketingu
- V monitorovaní a meraní – poskytuje omnoho viac dát než klasický marketing
- V dostupnosti 24 hodín denne a 7 dní v týždni – marketing na internete prebieha nepretržite
- V komplexnosti – zákazníka môžete osloviť viacerými spôsobmi, v rôznych fázach nákupného procesu
- V možnostiach individuálneho prístupu – neanonymný zákazník, komunity na sociálnych sieťach, „správni“ zákazníci cez kľúčové slová a obsah
- V dynamickom obsahu – ponuku je možné neustále meniť a prispôsobovať v reálnom čase
Nevýhody internetového marketingu
- Menšie používanie internetu u staršej generácie
- Nižšia dôvera pri nakupovaní cez internet
- Nižšia dôvera v informácie uvádzané na internete
1. Ako sa ľudia správajú na internete?
Ľudia sú na internet zvyknutí a používajú ho určitým spôsobom. Hlavne mladá generácia do 34 rokov je online veľmi často. Používateľmi sú aj stredná a staršia generácia. Pričom 81 % ho používa na osobné účely a pre 84% je to prvé miesto, kde hľadajú informácie.
Dnešný používateľ chodí na internet z viacerých zariadení. Patria sem najmä tablety ( 28%), smartfóny (65%) a počítače (81%).


2. Mobil
Slovensko používa viac smartfónov ako je európsky priemer. Z demografického hľadiska, „chytré telefóny“ používa predovšetkým mladá generácia. No zahanbiť sa nedá ani stredná a staršia generácia, kde je zastúpenie smartfónov na úrovni od 61% do 39%.

Ako ľudia využívajú svoj smartfón?
Smartfón je náš nerozlučný spoločník a už dávno neslúži len na telefonovanie, ale je skôr akýmsi univerzálnym zariadením. Prevažne sa využíva na:
- Počúvanie hudby 13%
- Vyhľadanie máp a smeru cesty 14%
- Vyhľadávanie informácií o produktoch 13%
- Nákup produktov a služieb 3%
- Pozeranie online videí 25%
- Hranie hier 5%
- Kontrola e-mailov 35%
- Návšteva sociálnych sietí 35%
- Používanie vyhľadávača 44%
44% používateľov využije vyhľadávanie prostredníctvom mobilného telefónu aspoň raz týždenne. Aj vám je z týchto čísel jasné, že myslieť pri online stratégiách na mobilných užívateľov už nie je len pekné, ale aj nutné?
3. Nakupovanie
Vyhľadávanie informácií a následná kúpa produktov sa veľmi líši v závislosti od odvetvia.


Na vyhľadávanie informácií zákazníci používajú rôzne prostriedky. Pri rozhodovaní o kúpe najväčšiu úlohu zohrajú vyhľadávače. Až 57% zákazníkov pred kúpou na vyhľadanie informácií použije vyhľadávač.
- Porovnávače 14%
- Online poradne 10%
- Video portál 8%
- Sociálne siete 7%
- Vyhľadávače 57%
- Stránky predajcov 20%
- Stránky výrobcov 27%
Smartfóny a vyhľadávanie produktov
Používatelia smartfónov viac nakupujú aj vyhľadávajú informácie o produktoch online.


Aký veľký podiel má online nakupovanie v porovnaní s offline? Tieto hodnoty sa veľmi líšia vzhľadom na odvetvie.


Vo fázach nákupného procesu zákazníci používajú smartfón rôzne. V súčasnosti, sa používa predovšetkým v prednákupnej fáze. A to na vyhľadávanie informácií a porovnávanie produktov.

Zaujímavé tiež je, že až 54% ľudí sa stretáva s tým, že má problém s prístupom cez mobilný telefón, pretože stránky sú pomalé alebo nie sú responzívne. Následne až 23% užívateľov internetu odchádza na stránku, ktorá mu vie poskytnúť lepšie online služby. Čo z toho vyplýva? V roku 2017 by ste mali byť „mobile“. Responzívnosť, rýchlosť a jednoduchá navigácia by mali byť samozrejmosťou.
4. Online video
Televíziou zajtrajška je online video. V súčastnosti sa na online video pozrie 60% používateľov aspoň raz za týždeň. Pričom, 6 z 10 používateľov video pozerá na svojom smartfóne.


Prečo ľudia pozerajú video?
- Hľadanie informácií o produktoch 11%
- Koníčky 19%
- Učenie 30%
- Pre zábavu 61%
- Pre relax 30%
Obľúbená dĺžka je do 5 minút alebo menej, a najviac sa videá pozerajú vo večerných až nočných hodinách.

Verím, že si každý našiel to svoje. Ak by som to zhrnul, v súčastnosti sú trendom smartfóny, ktoré používame na vyhľadávanie informácií cez vyhľadávače, na sledovanie videa, a v čoraz väčšej miere cez ne aj nakupujeme. Na prístup na internet používame viacej zariadení, v priemere je to 2,6 na hlavu. Veľmi rozšírené je sledovanie videí, ktoré by mali byť skôr kratšie a zábavné.
Zdroj dát: The Consumer Barometer Survey, ktorý uskutočnila spoločnosť Google v Slovenskej republike.