SEO v roku 2018 očami Katky Molnárovej
Tak som sa po po dlhej dobe zúčastnila medzinárodnej konfery. SMX London 2018 – jedna z top SEO a SEM konferencií sveta. Čakali na nás tri plné nadupané dni absorbovania horúcich SEO a SEM noviniek. Ako bonus sme si skočili aj na extra workshopovú časť, takže mozgy sme mali poriadne prehriate už v pondelok večer :). Svetoví speakri a vystavovatelia s firiem ako Majestic, SEMrush, Search Engine land a pod. boli garantom kvality už sami o sebe. Rozhodla som sa spísať pár mojich postrehov.
1.TOP prínos pre mňa
V prvom rade musím povedať, že ma táto konferencia uistila, že u nás v ONLINE TORO sme stále v špičke a postupy, nástroje, či postoje, ktoré k SEO máme sú v súlade so svetovými trendami. Tiež som sa uistila, že napriek ťažkým rokom, ktorými sa životom nejak brodím v poslednej dobe a po niekoľkých vyhoreniach v práci, pre SEO mám stále vášeň a nadšenie.
2. Rozdiel medzi SEO a PPC
„PPC is to rent, SEO is to mortgage“ – tento slogan asi najviac vystihuje rozdielnosť týchto online marketingových nástrojov. Mám jednoduchú odpoveď na to, keď za nami opäť príde potenciálni zákazník s požiadavkou, že chcú robiť SEO namiesto PPC. Hypotéku prenájmom nenahradíte….
3. Najdôležitejšie faktory pre SEO
Naďalej sú to linky a obsah. Avšak tretí faktor, ktorý najviac ovplyvňuje výsledky vyhľadávania v Google je RANK BRAIN 3 (Google learning artificial inteligence) – umelá inteligencia od Google, ktorá sa sama učí. Nemôžeme ju však ovplyvniť, ale môžeme ovplyvniť prvé dva faktory a poskytnúť čo najkvalitnejší, štruktúrovaný a prelinkovaný obsah (knowledge grafy, snažte sa dostať do answer boxu tým, že štrukturujete obsah na webe formou otázka-odpoveď), ktorý si RANK BRAIN 3 dokáže naštudovať a vytvoriť tak väzby na naše webstránky/podnikanie/obsah. Rýchlosť webstránok – už nie je debata o tom, či je vaša stránka dostatočne rýchla. Je potrebné sa zamerať na to, aby bola najrýchlejšia. Podľa SEMrush – prípadovej štúdie realizovanej na viac ako 100 zákazníkoch a 600 000 kľúčových slovách, webstránky zákazníkov, ktorí sa zobrazujú v TOP 3ke výsledkov neplateného vyhľadávania Google, mali rýchle webové stránky a to v rôznych oblastiach:
- PageSpeed Insight skóre 50 a viac (zo 100) – Google PageSpeed Insights test
- čas prvého načítania prvku na webe (time to first bite TTFB) od 0,4 to 0,5 sekundy
- celkové načítanie stránky do 4 sekúnd
- čas prvej interakcie na webe – menej než 7 sekúnd
Ďaľšie faktory, ktoré mali spoločné webstránky, ktoré sa zobrazujú na TOP pozíciách vo vyhľadávaní Google:
- 75% ná vyplnenosť H1 tagov
- obsah tých, ktorí sa zobrazovali v TOP 3 bol priemerne o 43% dlhší ako obsah ostatných
- 63% domén v TOP3 sú zabezpečené https protokolom
- počet návštev pri vysoko vyhľadávaných kľúčových frázach
- priama návštevnosť na webe
- backlinks – spätné odkazy
- nižšia miera opustenia stránky (bounce rate) – pravidelne racovali na jej znížení tak, že si zistila podstránky s vyšším bounce rate, zistili, na aké kľúčové slová sú zoptimalizované a snažili sa urobiť viac relevantný obsah
- na jednu návštevu pripadalo 3-3,5 stránky
- počet odkazajúcich domén – na 1. pozícií mali takmer dvojnásobok odkazujúcich domén, ako stránky na 10. pozícií
Ak sa však pozrieme na Google guidelines, oficiálne zostávajú najdôležitejšie tieto faktory (ich dôležitosť je zoradená od najdôležitejšej):
- priama návštevnosť na webe (sila brandingu, vašej značky)
- čas strávený na stránke
- počet stránok na jednu návštevu
- miera opustenia webovej stránky – Bounce rate
- počet odkazujúcich domén
- počet odkazujúcich spätných odkazov (follow)
- počet odkazujúcich IP adries
- dĺžka obsahu na webe
- HTTPS – zabezpečenosť webovej stránky
- počet anchor textov v linkách a kľúčové slová v nich
- kľúčové slová v texte
- hustota kľúčových slov v texte
- kľúčové slová v tagu title a v metatagoch – mimochodom Google sa opäť vracia ku skrátenému zobrazovaniu popiskov meta description
- video na stránke
4. Mobile first indexing
Možno už viete, ale s príchodom novej Google search console (ktorá je podstatne prehľadnejšia a viac user friendly) prichádza ruka v ruke aj nové indexovanie webstránok. V krátkosti vysvetlím v tejto schéme:
PRED TÝM
- generické prehľadávanie – vyhľadá všetky stránky a pozrie sa na ne
- generické indexovanie – porozumie informáciám na stránkach
- rovnaké zobrazovanie – zobrazí rovnakú stránku všetkým používateľom
TERAZ
- generické prehľadávanie – vyhľadá všetky stránky a pozrie sa na ne
- SKONTROLUJTE MOBILNÚ VERZIU – NÁJDE MOBILNÚ URL A ZISTÍ, ČI JE „MOBILE FRIENDLY“
- generické indexovanie – porozumie informáciám na stránkach
- ŠPECIFICKÉ zobrazovanie – zobrazí URL MOBILU ALEBO DESKTOPU užívateľom
Zjednodušene povedané – prioritou pre Google sa stanú mobilné webstránky podľa toho, čo Google zobrazí vo vašom indexe. Webstránky s lepšou mobilnou použiteľnosťou sa môžu zobrazovať vyššie vo výsledkoch vyhľadávania a to aj v prípade, že ide o vyhľadávanie desktopové. Ak si nemôžete z akýchkoľvek dovodov dovoliť opimalizovať vaše mobilné stránky, zvážte využite AMP formátu (AMP accelerated mobile pages) – nový štandard prostredníctvom ktorého sa načítavajú mobilné stránky veľmi rýchlo. AMP sú rôzne technológie spojené v jedno, neobsahujú autorské JavaScripty ani skripty tretích strán. AMP je založené na HTML AMP JS knižniciach a AMP Cache.
4. Voice search (hľadanie hlasom)
- podľa Google v UK až 55 % teenagerov a 41% dospelých používa vyhľadávanie hlasom denne
- v 2017 viac ako 20 % vyhľadávacích fráz v mobilnom vyhľadávaní bolo práve z vyhľadávania hlasom
- podľa CISCO, ale aj podľa Comscore do roku 2020 bude 50 % vyhľadávaní hlasom
- chybovosť v Google vyhľadávaní hlasom dosahuje len 8% (word error rate)
- 41% ľudí, ktorí používajú Voice search ho začali požívať len posledných 6 mesiacov
- voice search nenahrádza textové vyhľadávanie, ale kľúčové frázy z vyhľadávania hlasom sú podstatne dlhšie, ako pri textovom vyhľadávaní
- „15% z kľúčových fráz, ktoré Google vidí každý deň, nebolo pred tým videných “ John Mueller, Google I/O 2018 – long tails find new opportunities
5. Ako linkovať ?
Hľadajte nové príležitosti v rôznych segmentoch. Príklad: ONLINE TORO sa venuje výkonnostnému online marketingu, brandingu, ale i video kampaniam. Netvoríme obsah len na portáloch, ktoré sa venujú digitálnemu marketingu, ale hľadáme príležitosti na publikovanie obsahu aj v iných segmentoch: Napríklad:
AUTOMOTO – článok na tému TOP vyhľadávané značky áut v Google v roku 2017
ZDRAVIE – najčastejšie vyhľadávané ochornenia v Google a pod.
VZDELÁVANIE – školské portály – videá z našich prednášok a prezentácie pre študentov a iné.
Čoraz viac sa hovorí o pojme natívna reklama. Budujte natívny (prirodzený) obsah. Avšak nezabúdajte na SEO. Odpovedzte si preto vždy na tieto tri otázky, keď tvoríte obsah: 1. Akú hodnotu môžete dať čitateľovi? 2. Akú hodnotu môžete dať publisherovi – prevádzkovateľovi portálu, blogu? 3. Akú hodnotu to prinesie pre vašu firmu/vášho zákazníka?
Pomôcť vám môže aj publikačný kalendár, ktorý by mal obsahovať tieto položky: mesiac, dátum, typ obsahu, autor, titulok, hlavné kľúčové slovo, pridružené kľúčové slová, metadescription, call to action, vydavateľ, cieľová skupina, napísané – dátum , odpublikované – dátum, reklamné kanály, sociálne siete – linky, rozpočet…)
6. TOP webové a SEO nástroje
K tomuto by sa zišiel samostatný článoček, avšak pre urýchlenie pripájam zoznam na tie najlepšie. U nás v ONLINE TORO používame: Majestic, ComScore, Screaming froh, MOZ Tools, CrazyEgg, Advanced web ranking, Google PageSpeed Insights.
Pripájam zoznam nástrojov, o ktorých sa na konferencii hovorilo.
SEMRush, SpyFu, SimilarWeb, SearchMetrics, Hitwise, Compete, ComScore Marketer, KeywordSpy, AgGooRoo, Quantcast, Keyword Analyser, Moat, ScreamingFrog, MOZ Tools, DeepCrawl, and the others for web: CrazyEgg, HOTJAR, NetMechanic, CynthiaSays, W3C, Browsersshots, Lynx Text Browser, Jaws screen reader, GifBot, Xenu’s Link Sleuth
Hrdá Slovenka – nesmiem zabudnúť spomenúť, že som na konfere zažila dva momenty, kedy som bola opäť hrdá na naše malé veľké Slovensko. Spomenuté boli rovno dva slovenské startupy, ktorým sa podarilo uspieť v zahraničí. Otázky pre speakrov sme riešili cez Sli.do, spomenuté bolo aj Kontentino.
7. Interakcia
Prvých 10 sekúnd návštevníka na vašom webe rozhoduje o tom, či ostane alebo odíde. 91,5 % používateľov Google kliká na výsledky vyhľadávania prvej stránky, 4,8% užívateľov na výsledky 2. stránky. Na výsledky 3: stránky kliká už len 1,1% užívateľov.
Katka Molnárová je odborníčkou na online výkonnostný marketing, financovanie online kampaní a jej prioritou je pomôcť biznisu rásť na internete. Je držiteľka ocenenia E-žena roka, pôsobila napríklad aj ako Google trénerka na Slovensku. Špecializuje sa na biznis konzultácie, navrhovanie online stratégií na mieru a budovanie interných digitálnych oddelení vo firmách. Prostredníctvom projektu Mentoring.guru pomáha podnikateľom rásť a dodržiavať work – life balance. Pravidelne pôsobí ako spíkerka na rôznych podujatiach pre podnikateľov, ale i pre študentov. Je mamou dvoch synčekov Davidka a Viktorka. Cestuje, bloguje, užíva život plnými dúškami.