Reklama na Youtube – prečo nepodceňovať druhý najväčší vyhľadávač na svete?
YouTube denne navštevuje cez miliardu návštevníkov. Čo je takmer tretina všetkých používateľov internetu na našej planéte! Tí si na YouTube spolu denne pozrú stovky miliónov hodín videí a vytvoria denne viac ako miliardu pozretí. Počet užívateľov, ktorí prichádzajú na YouTube každý deň medziročne vzrástol až o 40%!
Navyše, ľudia ktorí už používajú YouTube pravidelne, na ňom strávia denne aj viac času. Na mobilných zariadeniach si priemerne užívateľ pozrie 40 minút videí denne. Podľa štatistík z US trhu, dokáže YouTube zasiahnuť viac ľudí vo veku 18-49 rokov ako akákoľvek káblová televízia na trhu.
Mohlo by sa zdať, že lídrom v používaní YouTube bude USA, no opak je pravdou. Až 80% návštev pochádza z iných krajín ako USA!
Ešte stále si myslíte, že vaši potenciálni zákazníci nie sú na Youtube, a že nemá z marketingového hľadiska zmysel pre vaše podnikanie?
Najpoužívanejšie formáty reklamy na YouTube
1. TrueView in-stream ads
Napriek zložitému názvu, ide o reklamu, ktorú si všímate na YouTube asi najčastejšie. A pravdepodobne vám občas aj prekáža. Asi tušíte, že ide o tie krátke videoreklamy, pri ktorých rátate každú sekundu, aby ste ich mohli preskočiť. Najmä tie otravné.
Ale…Exitujú aj dobré. Také, ktoré vás zaujmú a dopozeráte ich dokonca. Tak by mala správna reklama vyzerať. Neexistuje otrávený užívateľ, len otravná reklama. Pýtate sa, ako by mala dobrá reklama, ktorá má príbeh, vyzerať? Inšpirujte sa reklamou na Hyundai, ktorá mala najväčší počet pozretí za Február 2016.
2. TrueView in-display ads
Tento formát pozostáva z náhľadu videa, nadpisu a dvoch riadkov popisu videa. Po kliknutí naň sa vám otvorí promované video alebo youtube kanál daného inzerenta (značky). Tu inzerent platí už za kliknutie na náhľad videa, nezáleží to teda od dĺžky prehraného videa.
Tento typ reklamy má niekoľko rôznych formátov (veľkostí, umiestnení) v závislosti od toho, kde sa zobrazuje:
- Vo výsledkoch vyhľadávania videí
- Na stránke konkrétneho YouTube videa
- Na hlavnej stránke YouTube na desktopoch (ak sa tam nenachádza formát Masthead)
- Na hlavnej stránke YouTube v mobilnej aplikácii (ak sa tam nenachádza formát Mobile Masthead)
- Vo vyhľadávaní a na stránkach konkrétnych videí na mobilnej verzii webu
- Na weboch zapojených do GDN (obsahovej siete)
3. Standard display Ads
Ide o klasický banner s veľkosťou 300x250px alebo 300x60px, ktorý sa môže zobrazovať vo všetkých sekciách/videách, okrem hlavnej stránky. Zobrazovanie banneru 300x250px je možné nastaviť z prostredia AdWords, kde sa platí za klik alebo zobrazenie. Umiestnenie menšieho banneru je potrebné konzultovať so zástupcom Google.
4. In-video Overlay Ads alebo Image Ads
Tento formát je banner s veľkosťou 480x70px. Zobrazuje sa naspodu prehrávaného videa. Banner môže interagovať s videom alebo užívateľom – vtedy ide o In-video Overlay Ads, alebo to môže byť len klasický banner (statický/dynamický). Ten sa označuje ako Image Ads.
In-video Overlay Ads nie je možné nastaviť z prostredia AdWords, jeho nasadenie treba konzultovať so zástupcom Google. Oproti tomu, klasický banner (Image Ads) je možné nastaviť v AdWords. Inzerent platí za každé kliknutie na takýto banner.
Ostatné formáty reklamy na YouTube
Tieto formáty nie sú na slovenskom trhu bežne využívané (príp. ani spustené), preto ich iba vymenujem a v skratke opíšem.
- Desktop Video Mastheads
Interaktívny formát – priestor na hlavnej stránke danej jazykovej verzie YouTube s veľkosťou 850x250px. Platí sa za 24 hodín zobrazenia a umiestnenie je potrebné dohodnúť so zástupcom Google. Orientačná cena tejto reklamy na US trhu je 400 000$ za 1 deň! Cena pre CZ trh je približne 130 000 CZK.
- Mobile Video Mastheads
Interaktívny formát na mobilných zariadeniach, zobrazuje sa na mobilnej verzii YouTube a v mobilnej aplikácii YouTube. Tiež sa platí za 24 hodinové zobrazenia. Ide o veľmi podobný formát ako Desktop Video Mastheads – len je prispôsobený pre mobilné zariadenia.
- Rich Media Masthead
Interaktívny formát s rozmermi 970x250px a možnosťou vlastnej úpravy, vďaka ktorej môžete do banneru umiestniť rôzne formy interakcie s užívateľom. Zobrazuje sa na hlavnej stránke danej jazykovej verzie YouTube.
- Live Streaming Ads
Propagácia prostredníctvom Live Streamingu. Podľa dostupných informácii zatiaľ táto služba na Slovensku nefunguje.
Podľa čoho je možné cieliť YouTube reklamu?
Efektivita YouTube nespočíva len v množstve užívateľov, ktorí ho denne navštevujú, ale predovšetkým v detailných možnostiach cielenia kampaní. Aké to sú?
- demografia
- záujmy
- umiestnenia (cielenie na kanál, konkrétne video alebo webstránku v obsahovej sieti)
- témy (zacielenie na kanály/videá/webstránky podľa ich zamerania)
- kľúčové slová
- video remarketing (na základe interakcie s videami inzerenta, jeho reklamami alebo YouTube kanálom)
- zariadenia (mobily, počítače/tablety)
- lokalita (možnosť cielenia na mestá, kraje – rovnako ako pri ostatných AdWords kampaniach).
Kde si nastavím reklamu na YouTube?
Väčšina spomenutých reklamných formátov je prístupná priamo z prostredia AdWords. Niektoré menej využívané formáty, ako Mastheads, je potrebné dohodnúť so zástupcom Google.
Pre využitie podrobnejších štatistík z YouTube, je potrebné prepojiť si AdWords a YouTube účty. (podrobný návod nájdete v YouTube Help). Po prepojení zistíte, koľko ľudí videlo vašu reklamu, ich interakcie (napr. po koľkých sekundách preskočili reklamu), taktiež môžete vytvárať remarketingové zoznamy užívateľov, ktorí videli vaše reklamy/videá a zobraziť im reklamu s iným znením.
Oplatí sa mi reklama na YouTube?
Áno aj nie. Ak čakáte, že po spustení kampane za pár desiatok/stoviek EUR sa vám ihneď pohrnú objednávky, radšej ani YouTube reklamu neskúšajte. Jej význam je v prvom rade v budovaní značky. Ak chcete dostať do povedomia nový produkt, alebo zvýšiť povedomie o vašej firme a viete, že to nie je otázka pár dní ani týždňov – v takom prípade je YouTube skvelým marketingovým kanálom, prostredníctvom ktorého získate veľa muziky za málo peňazí.
Nie vždy sa však podarí vytvoriť zaujímavú reklamu a správne ju zacieliť. Tu sú dva príklady zo zahraničia, kedy to cielenie bolo nastavené trochu nešťastne. Prípadne s veľkým zmyslom pre sarkazmus.
Pri videu o potopenej Concordii, ktorá začiatkom roka 2012 narazila na útes, sa zobrazovala reklama s ponukou na dovolenku na výletnej lodi, podobnej Concordii.
Pri zázname zo streľby v meste Dawson, pri ktorom zomrel jeden človek a 19 bolo zranených, sa zobrazovala reklama ponúkajúca strelecké kurzy so sprievodným textom: “Strieľajte presnejšie a rýchlejšie”.
Aké sú vaše skúsenosti s YouTube reklamou? Poznáte nejaké zaujímavé YouTube reklamy/kampane? Alebo máte príklady ďalších nepodarených reklám? Podeľte sa s nimi v komentároch :)