Predávajte online s e-shop aplikáciou na Facebook-u
Sociálne siete prežívajú v týchto dňoch asi jeden z ich najväčších boomov. Facebook sa chystá zaviesť službu videochat v spolupráci s partnerom Skype, Google testuje svoju novú vlastnú sociálnu sieť Google+. A tak sme sa my v spoločnosti RUonline rozhodli otestovať a vytvoriť vlastný e-shop na Facebook-u pomocou aplikácie Click4Webstore.
Ide o veľmi jednoduchý software, ktorý zabezpečuje inštaláciu, administráciu a správu takéhoto e-shopu priamo na firemnej alebo fanúšikovskej stránke na Facebook-u. Služba je rozdelená do dvoch základných balíčkov. Prvý je kompletne zdarma pre maximálne 15 tovarov ale bez obmedzenia služieb a funkcií, ktoré daná aplikácia Click4Webstore prináša. Priestor na serveri je limitovaný na 1 GB. Druhý balík – Premium – je bez akéhokoľvek obmedzenia ponúkaných tovarov (priestor na serveri – 2 GB) prostredníctvom Facebook e-shopu, ale za poplatok 3,32 EUR + DPH na mesiac – čo pri spoločnostiach, ktoré sa snažia využiť Facebook nielen ako miesto pre svoje firemné stránky, je skutočne malý náklad. Obchodníci síce prostredníctvom týchto firemných a fanúšikovských stránok združujú svojich priaznivcov a fanúšikov, ale aby tento potenciál otočili vo svoj prospech a premenili na potenciálny zisk, to je už pre ne značný problém. Možnosťou riešenia tohto problému je konečne e-shop, ktorý je 100 % integrovaný do Facebook rozhrania. Potenciálni zákazníci e-shopu, ako aj spoločnosť, neopúšťajú známe prostredie Facebook-u, ale naopak, popri chatovaní s priateľmi a známymi si môžu pohodlne nakúpiť a vykonať celú obchodnú transakciu priamo na vlastnom osobnom profile na Facebook-u bez toho, aby si museli daný produkt hľadať niekde na internete.
Obrázok č. 1
Ako sme spomínali v úvode tohto blogu, o vytvorenie e-shopu prostredníctvom aplikácie Click4Webstore sme sa pokúsili aj my a podarilo sa (viď. Obrázok č. 1) :). Ihneď po ukončení počiatočných administratívnych a inštalačných krokov sa nám na našej SEO – Search Engine Optimization firemnej stránke na Facebook-u vytvorila záložka odkazujúca na eshop pre našich „zákazníkov“. Veľmi rýchlo a ľahko sa dali nastaviť záležitosti týkajúce sa tovarov, ich zatriedenia do jednotlivých kategórií, otázky poštovného a balného, obchodné i platobné podmienky (viď. Obrázok č. 2). Samozrejmosťou je možnosť sledovania a analýzy návštevnosti e-shopu a tak si následne vypočítať našu efektívnosť a poprípade zmeniť alebo nastaviť ďalšie marketingové a obchodné taktiky. Nechýbajú ani podrobné informácie a návod ako si tento e-shop vylepšiť a maximálne zoptimalizovať. Ak si do toho ešte pridáme možnosť propagovať našu firemnú stránku a teda aj e-shop nástrojom – online reklama na Facebook-u, vzniká nám tak veľmi zaujímavý a unikátny marketingový nástroj v online prostredí, ktoré môžeme zadefinovať ako „facebook marketing“, resp. „social media marketing“.
Obrázok č. 2
Ďalším výrazným benefitom aplikácie Click4Webstore je možnosť importovania tovarov a služieb zo súčasných klasických e-shopov prevádzkovaných mimo Facebook na novovytvorený e-shop na Facebook-u.
Na strane druhej sme sa stretli aj s jedným markantným negatívom. Celá aplikácia je prioritne určená pre spoločnosti ponúkajúce hmotné spotrebné tovary, čo naše služby samozrejme nie sú. Celý nastavovací proces je predpripravený na kusy a parametre týchto tovarov s možnosťou stanovenia jednej bežnej a jednej akciovej ceny. Pre kustomizované služby, ako je napríklad konkrétny výber PPC kampane, tam veľké možnosti na realizáciu a stanovenie cenotvorby nie sú.
Čo dodať na záver? Možnosť bezplatného založenia e-shopu na najznámejšej a najnavštevovanejšej sociálnej sieti na svete má celý rad výhod a príležitostí, jednak pre obchodníkov a spoločnosti, ktorí chcú ponúkať svoje tovary a služby online, ako aj pre spotrebiteľov a zákazníkov, ktorí pravidelne a takmer každodenne trávia svoj voľný čas na Facebook-u.
Je otázkou času s čím prelomovým prídu sociálne siete v blízkej budúcnosti. Očakávaná nová konkurencia od Google môže celý tento proces radikálne urýchliť.
.
Autor: Ing. Ľuboš Oláh, Sales & Online marketing,