Čo sa naučíte o marketingu vďaka hrdinom?!
Marketing a lá Marvel
Marvel sa rokmi ukázal ako šibalský content marketér, ktorý dokázal zo života hrdinov vyťažiť maximum. Formou príbehov, ktoré zdanlivo nemusia súvisieť, spája posolstvo značky do unikátneho celku. Už keď si myslím, že ma ničím neprekvapí, na scénu príde Ant-man, ktorý ma donúti zamyslieť sa nad celým filmovým marketingom znova. To bol ten moment v kine, kedy som si uvedomila, že moja závislosť sa konečne stretla s pracovným svetom. Predstavujem vám 5 marketingových pohľadov, ktoré nám hrdinovia ponúkajú.
5 tipov ako na marketing so super-silou
1. Kinematografický vesmír (Marvel Cinematic Universe) je vymyslený svet, v ktorom ožili postavy a príbehy pôvodných komiksov a ocitli sa na veľkých filmových plátnach. Ambiciózny projekt, ktorý evidentne prináša zisky a nových fanúšikov. Čo je jeho hlavnou silou?
Spája, buduje nové možnosti, plánuje a je dôsledný. Marvel sa vďaka nemu prepracoval od kreslených postáv ku komplexnému obsahu, kde každý charakter má svoj jedinečný osud a nepriateľov. Super- hrdinovia sa následne zlúčia v mene dobra, aby vytvorili ešte väčší príbeh. Nezáleží, ktorý z Marvelových počinov pozeráte, pretože vždy bude odkazovať na ďalší a ďalší. To, dámy a páni, volám plánovanie a kontinuita. …že neviete kam tým mierim?
Vo svete príliš logického marketingu, kde väčšina reklám je na jedno kopyto, sa treba zamyslieť nad výzvami, ktoré nás miesto rozletu držia pri zemi. Zmeňte svoj postoj! Mrhanie potenciálom určite nebolo vo vašom pláne. Berte si príklad z hrdinského vesmíru a jeho holistického marketingu.
Postavte biznis plán na jednotlivých aktivitách, kde každá má svoj účel, ale zároveň sa ich výsledky spájajú a vytvárajú podmienky pre nové nápady a riešenia. Rozoberme si to na príklade. Je leto, pivo je ten správny artikel. Spoločnosť Heineken sa pár rokov dozadu chcela zbaviť svojej nálepky, pretože všetci značku vnímali len v súvislosti s pitím a bujarou zábavou. Rozhodli sa, preto, pre úplne nové komunikovanie značky. Príklad si zobrali od iných úspešných firiem ako Apple alebo Nike. Tak vznikla holistická stratégia, počas ktorej sa spoločnosť Heineken zamerala na vzťahy so zákazníkom, angažovanosť voči komunite a viditeľnosť. Viac ako na prezentáciu piva sa sústredila na budovanie značky.
Založenie interaktívnej web stránky a ekologická zodpovednosť bol len začiatok. Neskôr sa na kampaň nabalila spolupráca s atlétmi a lokálnymi dodávateľmi. Najväčším úspechom ich holistickej kampane je, pravdepodobne, otvorenie obchodu „Mesto Heineken“, kde majú zákazníci fyzickú možnosť priblížiť sa značke, využiť nové technológie a stretávať sa.
V sumári…je jedno či budujete organickú návštevnosť svojho webu, hľadáte nové nápady ako osloviť trh, posilniť značku či zaujať špecifickú cieľovú skupinu. Všetky marketingové aktivity, ktoré sa rozhodnete použiť sa musia na konci spojiť a vytvoriť jednu myšlienku. V opačnom prípade váš zámer nik nepochopí a o dôvere k značke radšej pomlčím.
…ale buďme pozitívni a šup na vtipného mravčieho muža.
2. Ant-man je chlapík, vďaka ktorému čítate toto odvážne dielo. Dlhé v skratke, Ant-man sa dokáže zmenšiť na veľkosť mravca vďaka špeciálnemu obleku a navyše s mravcami aj komunikuje a spolupracuje. Jeho postava existuje v knihách už roky, ale až teraz sa dočkal svojej filmovej verzie. Nie však obyčajnej. Skalní nadšenci vedia, že film má úplne iný pohľad na vznik mravčieho hrdinu ako pôvodný komiks. Koľká drzosť!
V ňom hlavný hrdina Scott Lang, a ka Ant-man, ukradne oblek od bývalého zamestnávateľa doktora Pyma, aby vykradol banku a zachránil tak svoju dcéru. Vo filme si Hank Pym svojho Ant-mana vyberie sám a nechá ho oblek ukradnúť v rámci vstupnej skúšky. Hádajte čo? Prešiel!
Z marketingového hľadiska tu vidím dokonalý príklad toho, ako zo starého vytvoriť niečo úplne nové. Každý marketing niekde začínal. Zoberte zvyšky pôvodných stratégií a prispôsobte ich novému trhu. Ak nie ste spokojní ako vás zákazníci vnímajú, nebojte sa prepísať svoj vlastný príbeh a vyťažte zo zmeny maximum.
Vysvetlím opäť na príklade. Whole Foods je americká sieť ekologických potravín, ktorú som si úplne neegoisticky vybrala, pretože je moja obľúbená. Kto pozná, dá mi za pravdu. Okrem iného, sú známi tým, že absolútne neznášajú marketing. Všetci vedia, že klasickú reklamu nepodporujú a radšej komunikujú so zákazníkom lokálne, na predajni a cez sociálne siete. Whole Foods boli jedinou firmou, s obrovským kapitálom, v USA, ktorá nemala žiadnu národnú reklamu v TV alebo printe. Zmenu sa rozhodli urobiť až v roku 2014 po ich poklese na Wall Street. Vtedy si uvedomili, že stará dobrá stratégia už nefunguje. Prečo? Pretože ekologicky pestované potraviny si môžete v Amerike kúpiť v takmer každom obchode, dokonca aj na pumpe. Rozdiel je len v cene a Whole Foods v tomto súboji končí ako najdrahší. Čo ľudia nevedia je, že za tou cenou sa ukrýva kvalita získavania tovaru a služby, ktoré sú bezkonkurenčné. V novej reklame sa potraviny prezentovali vo veľmi rodinnom duchu, no najmä si zakladali na tom, aby sa ich poňatie kvality dostalo aj k zákazníkom. Ne-marketing otočili na marketing šialených rozmerov. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že sa im to oplatilo. Predajne majú vždy plné. Ich výhodou je, že prekvapiť zákazníkov ich veľa sily nestálo, keďže doteraz nikto nič od nich nevidel. Plus u mňa majú, pretože vybočili zo zaužívaných koľají.
O novom vedia rozprávať aj naši ďalší hrdinovia.
3. Ak ste posledné roky neboli zavretí medzi štyrmi stenami, asi ste zaregistrovali Avengerov. Vznikli, aby spoločnými silami zachránili svet pred Lokim a neskôr Ultronovou armádou. Zlých chlapcov vám poznať netreba, pretože posolstvo supersilného tímu tkvie v tom, že aj najväčší individualisti sa spojili, aby zachránili svet. Čo tým chcem povedať? Nie, nemusíte zachraňovať svet. Stačí, ak svoje ego odsuniete na vedľajšiu koľaj a nebudete sa báť požiadať o pomoc. V mene vlastného úspechu a spokojnosti klienta.
Priznať si, že niečo nevieme je lepšie ako sa hrať na supermanov. Prečo aj? To je ako keby ste prišli do kaviarne a miesto pomarančovej torty dostali marhuľovú. Veď farba je takmer tá istá, je to ovocie a aj torta. Kde je problém? Nedostali ste svoju objednávku, nech to k nej má akokoľvek blízko.
Veľa firiem a jednotlivcov sa snaží, v rámci šetrenia a získania extra financií, robiť všetko „in house“. Pritom existuje množstvo šikovných ľudí, ktorí to vedia lepšie a rýchlejšie. Nie všetko musí byť vaša parketa. Najlepší marketéri vedia, že jedine vzájomnou spoluprácou sa vedia dostať ku kvalitnejšim výsledkom aj vzťahom. Nebojte sa odporučiť, využiť tretích služieb alebo sa poradiť. Nedôvera a sústavné podozrievanie ešte nikoho nikam nedostali. Stretávajte sa, budujte si povedomie, odporúčajte/buďte odporúčaní a časom sa vám to vráti.
4. Iron Man je klasik. Vždy ma vie pobaviť svojimi sarkastickými poznámkami. Respektíve, neviem či ma baví viac jeho drzý filmový charakter alebo fakt, že ho hrá Robert Downey Jr. Tony Stark je vynálezca, ktorého špecialitou sú zbrane a výroba železných oblekov, ktoré z neho robia Iron Mana. Skutočne? Túto depresívnu otázku existencie riešil aj Tony. “Does the Suit Make The Man Or Does The Man Make The Suit?”
Prepáčte, nemohla som si odpustiť anglickú verziu lebo sú veci, ktoré nepreložíš tak, aby mali rovnakú výpovednú hodnotu. K pointe. Tony, po dlhej a opustenej debate sám so sebou, prišiel na to, že jeho obleky sú len zámotky, ktoré sú prostriedkom. Je to jeho osobnosť, intelekt a charakter, ktoré sú skutočným Iron Manom.
Čo to má spoločné s marketingom? Spytujte sa! Odpovedzte si na otázku. Čo robí váš biznis silným? Sú to individuality ako zamestnanci, je to vaša filozofia alebo produkt, ktorý nemá konkurenciu? Poznanie svojej sily je dôležitým predpokladom úspechu. Chalani z Dollar Shave Club pochopili v čom je ich výhoda a na svojich vtipných videách zarobili 72 miliónov kapitálu. A to pritom len založili klub holenia, kde každý člen dostane, za dolár mesačne, holiaci strojček priamo k dverám. Ich cieľová skupina sú muži 20+, ktorým záleží na vzhľade, ale aj peňaženke. Videá postavené na humore a troche vulgarizmov oslovili presne tých zákazníkov, čo mali. Čo dodať, vedieť v čom ste dobrí + zacielenie = úspech. Odporúčam pozrieť pre inšpiráciu (pobavenie) tu: https://www.youtube.com/watch?v=ZUG9qYTJMsI
Hrdinskú epizódu uzatváram Stevom Rogersom. Známy aj ako…
5. Kapitán Amerika nie je len chodiaca vlajka USA. A keby aj, najskôr sa musíte zúčastniť experimentu, ktorý z vás spraví super vojaka a následne si 70 rokov pospať v ľade. Taký kostým je za zásluhy! Mimo krátku módnu políciu, Kapitán je typický vodca, ktorý si ide za svojím cieľom. Počas 2. svetovej vojny sa opätovne snažil prihlásiť na front, ale jeho vtedajšia chatrná telesná schránka mu to nedovolila. Vždy ho so smiechom odmietli. (To bolo určite na začiatku vojny, keď ešte bolo z čoho vyberať.) Kapitán Amerika sa nikdy nenechal odradiť a to bola jeho vstupenka do tajného projektu.
Vodcovstvo a zanietenie je to, z čoho by sme mali brať príklad. Teraz nemám namysli dobrovoľné nadčasy alebo prácu počas víkendu. To je zlý time management a neúcta k psychohygiene. Skôr chcem poukázať na odhodlanie, na vášeň a potrebu úspechu. Jasné, že sa stretnete s mnohými prekážkami, ale je len na vás či to vzdáte pri prvej alebo budete s úsmevom pokračovať ďalej. Individualisti, ktorí sú presvedčení o svojom poslaní, dosahujú úspechy častejšie a rýchlejšie. Pre príklad si odskočím až do čias zlatej horúčky, keď sa všetci ponáhľali do Kalifornie kopať zlatú rudu. 19 ročný mladík John Studebaker mal rovnaký zámer, ale na mieste zistil, že výroba vozíkov pre kopáčov bude perspektívnejšia. Obratom zarobil 8000 dolárov, čo v tej dobe bolo slušné imanie. Vrátil sa domov a v neľahkých časoch založil spoločnosť na výrobu vozov. Tá sa v priebehu siedmich rokov stala najväčšou na svete a časom presedlala na výrobu automobilov. Zanietenie a vízia, priatelia. To je ten správny pohon.
Cieľom tohto blogu nie je poúčať. Môj pohľad na vec ešte nemusí korešpondovať s tým vaším. Ale! Ak som vás inšpirovala k novým myšlienkam, budem dnes v noci zaspávať spánkom super-hrdinky. Ak máte nápad na moje alter ego alebo sa chcete podeliť s vlastnými marketingovými nápadmi, píšte.