Negatívne SEO: Je pre váš web hrozbou? Ako ho spoznať?
Tak ako každá minca má dve strany, tak aj optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) môže mať svoj temný variant.
V minulosti sa tejto druhej verzii hovorilo Black hat SEO. V dnešnej dobe je ťažko rozpoznateľný a jeho efekt už nie je veľmi výrazný. Avšak mnoho praktík z neho ostalo a poznáme ho pod názvom „negatívne SEO“.
Čo to teda negatívne SEO je?
Negatívne SEO je definované ako akákoľvek akcia vykonaná s cieľom negatívne ovplyvniť hodnotenie konkrétnej adresy URL vo vyhľadávači. Odkazuje na prax Black hat SEO a neetických techník, ktoré sabotujú konkurenčné hodnotenie vo vyhľadávačoch.
Negatívne útoky na SEO môžu mať niekoľko rôznych foriem, ktoré sa prejavujú:
- Napadnutím vašich webových stránok.
- Vytvorením stoviek alebo tisícov spamových odkazov na váš web.
- Kopírovaním obsahu a jeho distribúcia po celom internete.
- Tvorbou odkazov na vaše webové stránky pomocou kľúčových slov, ako sú viagra, poker online a mnoho ďalších.
- Vytvorením falošných sociálnych profilov a zničenie vašej online reputácie.
- Odstránením najlepších spätných odkazov, ktoré má váš web.
Identifikácia negatívnej SEO kampane vašej značky môže byť ťažšia, ako sa zdá. Google tvrdí, že má zavedené bezpečnostné opatrenia na identifikáciu a zastavenie negatívnych SEO kampaní, preto sa v skutočnosti necíti zodpovedný za akékoľvek negatívne taktiky. Namiesto toho nabáda obete negatívneho SEO, aby sa obrátili na správcu danej stránky pre vyriešenie. Avšak, ak sa niekto skutočne snaží ublížiť vašim stránkam, je pravdepodobné, že sa k tomu neprizná. Prípadne nezmení svoje postupy len preto, že ste ho kontaktovali.
Oplatí sa to skúsiť, ale odporúčame podniknúť účinnejšie kroky.
Ako teda spoznať, že sa váš web stretol s negatívnou SEO kampaňou?
- Došlo k náhlemu poklesu návštevnosti z vyhľadávania?
Ak ste nevykonali žiadne razantné zmeny, je dobré spozornieť. Uistite sa, že pravidelne kontrolujete analýzu svojich stránok, aby ste mohli rýchlo zistiť pokles návštevnosti z vyhľadávania skôr, ako dôjde k nadmerným škodám.
- Prišiel vám email od Google, v ktorom uvádza, že podnikáte kroky proti ich pokynom?
Existuje jednoduchý spôsob, ako zistiť, či niekto proti vám využíva negatívne SEO. Ak dostanete od spoločnosti Google, v rámci Google Search Console, chybové hlásenie, ktoré vyzerá ako na nasledujúcom obrázku, a ste si istý, že na vašej strane chyba nie je, niekomu inému to vyšlo.
- Došlo k poklesu pozícií kľúčových slov?
Pravidelné sledovanie kľúčových slov nie je iba osvedčený postup SEO, ale zároveň pomáha v prípade negatívneho útoku. Ak si zrazu všimnete, že jednému alebo viacerým vašim kľúčovým slovám výrazne klesli pozície v Google, pravdepodobne je niečo zle.
- Evidujete vo vašom portfóliu spätných odkazoch rýchly výstrel?
Mali by ste monitorovať svoje odkazy rovnakým spôsobom, ako sledujete kľúčové slová. Ak si všimnete, že sa vaše spätné odkazy v priebehu času objavia alebo sa výrazne zmení ich kvalita, mohlo by to znamenať negatívnu kampaň SEO. Je dôležité používať nástroj, ktorý vám umožní sledovať spätnú kampaň a dokonca vám pošle e-mail, ak si všimne zmenu vo vašich odkazoch. Takže by ste mali byť schopní rýchlo a ľahko identifikovať akékoľvek problémy. Ak dostanete upozornenie, že ste naraz dostali stovky nových odkazov, určite musíte podniknúť kroky skôr, ako tieto odkazy poškodia váš web.
- Dajte si pozor na webové stránky, ktoré blokujú nástroje odkazového portfólia
Existujú prípady, kedy nástroje nebudú schopné pomôcť. Niektoré webové stránky blokujú nástroje ako Moz a Ahrefs v prehľadávaní ich webových stránok. Tu môže byť užitočná služba Google Search Console a dokonca aj Google Analytics. V službe Google Search Console nájdete prehľad poskytujúci všetky odkazy na vaše webové stránky, ktoré Google objavil.
Odkazy, ktoré vyzerajú podozrivo, budete musieť skontrolovať manuálne, pretože k nim nezískate toľko informácií ako pri iných nástrojoch. V službe Google Analytics môžete skontrolovať návštevnosť z odkazujúcich zdrojov a zistiť, ktoré stránky môžu používateľov smerovať na váš web.
- Došlo k zníženiu vašich spätných odkazov?
Venujte pozornosť aj prípadným poklesom v odkazovom portfóliu. Pokiaľ ide všeobecne o odkazy, kolísanie na krivke je normálne. Ale ak si všimnete, že niektoré cenné odkazy, ktoré ste získali, zanikli, je potrebné, zistiť prečo. Negatívne SEO zahŕňa aj odstraňovanie odkazov. Ak bol odkaz z webu nedávno odstránený, skúste zistiť prečo, jednoducho sa opýtajte. Ak ich niekto požiadal o jeho odstránenie, viete definitívne, že je vyslovene proti vám. Môžete tiež proaktívne informovať ostatné webové stránky, s ktorými spolupracujete, aby takéto žiadosti mohli ignorovať.
- Zobrazuje sa váš obsah všade?
„Zoškrabanie obsahu,“ (tzv. content scraping) znamená, že niekto ukradne váš pôvodný obsah a publikuje ho na iných webových stránkach. Je to jednoduchý spôsob, ako niekoho napadnúť negatívnym SEO. Keď už predsa len chcete využiť cudzí obsah, podľa Google je dobré na daný článok odkázať. Prípadne využiť „no index“. To sa zíde hlavne vtedy, ak niekto chce oficiálnou cestou prebrať obsah z vašej stránky.
Prečo je to dôležité? Spoločnosť Google varuje, že si vyberie, ktorú verziu bude hodnotiť a ktorá sa bude vo výsledkoch vyhľadávania zobrazovať používateľom. Takže so syndikáciou opatrne. Ak si všimnete pokles na konkrétnu stránku na vašom webe, pomocou nástroja ako Copyscape môžete identifikovať duplikáty vášho obsahu, ktoré môžu byť na iných webových stránkach.
- Nezabudnite na audit vášho webu
Ak ste nezaznamenali zásadné zmeny v žiadnej z vyššie uvedených oblastí, ale máte len pocit, že niečo nie je v poriadku, spravte rýchly audit svojho webu a zistite, ako sa zobrazuje v sieti Google. Môžete to urobiť vykonaním vyhľadávania na stránkach: v Google (napr. Site:example.com). Napríklad pre ONLINE TORO by ste napísali site:onlinetoro.com. Google by vám mal zobraziť zoznam stránok z vašej domény.
Využite svoj úsudok na vyhodnotenie týchto stránok a na vyhľadanie všetkého, čo sa zdá byť preč.
Poznáte všetky uvedené stránky? Chýbajú nejaké? Boli niektoré z vašich stránok v rebríčku znížené?
Ak je odpoveď na niektorú z nich „áno“, mohli ste sa stať obeťou negatívnej kampane. Už len to, že ste si toho vedomí, je prvým krokom k odstráneniu problému. K dispozícii je množstvo nástrojov, ktoré vám pomôžu identifikovať a vyriešiť negatívne SEO kampane. O tom, ako bojovať s negatívnymi SEO praktikami proti vašim web stránkam a ako sa tomuto čo najlepšie vyvarovať, napíšeme v ďalšom článku.
Zdroje:
https://www.searchenginejournal.com/how-to-identify-a-possible-negative-seo-campaign/350990/
https://www.searchenginejournal.com/link-remediation-link-removals-disavows/374834/?ver=374834X3
https://neilpatel.com/blog/spammers-and-negative-seo/
Zdroj obrázku: www.unsplash.com