Mobilné vs. desktopové vyhľadávanie v Google

V začiatkoch fungovali vyhľadávače na veľmi jednoduchých princípoch. Postupom času svoje algoritmy zlepšovali. A to s cieľom ponúknuť používateľom čo najrelevantnejšie odpovede na ich otázky.
Za prvú veľkú zmenu od Google môžeme považovať príchod personalizovaného vyhľadávania. To znamená, že každý používateľ internetu vidí trošku iné výsledky, ktoré sú dôsledkom jeho predošlého správania sa.
Vyhľadávaniu dlhú dobu dominovali osobné počítače. No s rozširujúcou sa dostupnosťou mobilného vysokorýchlostného internetu a funkcií smartfónov, značne stúpol aj počet ich používateľov. Na Slovensku v roku 2015 využívalo mobilný internet 68 % obyvateľov, čo je 3,69 milióna užívateľov.
Pričom množstvo ľudí stále používa rovnako často počítač aj smartfón.
Podiel používateľov mobilných zariadení sa líši od zamerania webu a cieľovej skupiny. Weby zamerané na moderné technológie a mladšiu generáciu, budú mať väčší podiel prístupov z mobilných zariadení než z desktopu. Netreba preto túto tému zovšeobecňovať. Sú weby a služby, pri ktorých si ľudia radšej sadnú za počítač a dokončia čo začali. Správanie užívateľov nie je také jednoduché.
Väčšinou platí, že čím záväznejšie rozhodnutie ľudia musia podniknúť, čím drahšie služby ponúkate, čím menej vás poznajú, tým sa zvyšuje šanca, že svoj nákup dokončia doma pri počítači. Samozrejme, že ani táto schéma neplatí vždy. Cestovatelia bežne riešia letenky a nocľah za jazdy, práve zo svojho smartfónu. Každá situácia je špecifická.
To najlepšie čo môžete urobiť je, poskytnúť návštevníkom 100% skúsenosť naprieč všetkými zariadeniami. Reagovať na ich správanie a prispôsobovať komunikáciu ich potrebám.
Mobilný alebo responzívny web – čo je lepšie?
Mobilný web je dnes považovaný za tak trochu historický. Respektíve, je len pozostatkom starších webov. Používal sa v prípadoch, ak už existoval desktopový web a z rôznych dôvodov ho nebolo možné upraviť na responzívny. Pri prehliadaní webu sa zobrazí príslušná verzia na základe detekcie zariadenia.
Tento spôsob však v sebe obnáša úskalia v podobe dvoch URL adries. Vyhľadávače nemajú radi duplicity, preto je potrebné obe verzie upraviť tak, aby boli adresy vzájomne kanonické. To znamená, aby mobilná verzia stránky bola alternatívou k desktopovej verzii.
Druhým problémom je vzájomné presmerovanie odkazov. Napríklad, ak si používateľ na desktope otvorí adresu pre mobilnú verziu stránky, tak tá by sa mala automaticky presmerovať na desktopovú. Navyše, takáto verzia webu nemusí obsahovať všetky informácie ako klasická verzia. Nehovoriac o tom, že fyzicky máte dva weby, čo spôsobuje problémy pri úprave a administrácii.
Našťastie, posledné dva roky sa vytvárajú už len responzívne weby. Web je vytvorený tak, že sa automaticky prispôsobí obrazovke, na ktorej si ho prehliadate. Čo v praxi znamená, že nemusíte bojovať so všetkými hore spomenutými nevýhodami mobilných webov.
Kde web otestovať?
Na overenie, či je web vhodný pre mobilné zariadenia existuje množstvo nástrojov. Nástroj vytvorený priamo Googlom je relatívne jednoduchý a rýchlo vám prezradí, či je web vhodný alebo nie.
Druhým nástrojom je služba PageSpeed insight. Tu už dostanete podrobnejšie údaje aj o tom, ako rýchlo sa web načítava na desktope a smartfóne. Hodnotenie je číselné od 1 do 100, pričom vyššie číslo znamená lepšiu použiteľnosť webu. Ak je rýchlosť načítania webovej stránky na úrovni 50, web je veľmi pomalý a je potrebná jeho úprava. Bežné hodnoty sú od 80 vyššie.
Nedávno Google uviedol nový nástroj, ktorý spája obe služby do jednej. Po prebehnutí testu sa vám zobrazia základné výsledky, no súhrn si môžete nechať zaslať aj na email.

Ako viem, či ľudia navštevujú môj web z mobilu alebo počítača?
Dobrým nástrojom, ktorý vám prezradí aké percento ľudí navštevuje váš web cez mobilné zariadenia, je Google Analytics.
Počet návštevníkov z mobilných zariadení v Google Analytics nájdete v časti Publikum -> Mobilné zariadenia -> Prehľad. Tieto údaje sú cenné hlavne v prípade, ak chcete vytvoriť mobilnú aplikáciu a neviete, ktorou platformou začať.
Takto si môžete filtrovať aj správanie návštevníkov v jednotlivých kanáloch. A to v časti Akvizícia > Kanály.
Nie je nič výnimočné, ak k vám na web počas dňa príde používateľ z rôznych druhov zariadení. Napríklad, návštevník si váš web nájde cez vyhľadávač, ráno pri ceste do práce v smartfóne a zazáložkuje si ho. Počas dňa sa na web pozrie v práci cez desktop. Večer po príchode domov si zoberie do ruky tablet a kúpi si váš produkt.
Ľudia ešte stále používajú mobilný telefón a tablet najmä na získavanie informácií. No je veľmi pravdepodobné, že toto správanie sa v krátkom čase ešte veľmi zmení. Pri eshopoch, kde ľudia nakupujú pravidelne rovnaké výrobky, je nákup priamo z mobilu viac pravdepodobný. Lepšie povedané, verný zákazník nakupuje rýchloobrátkový tovar priebežne. A často je to práve z mobilu.
Zaujímavé štatistiky o správaní používateľov internetu a využívaní jednotlivých zariadení nájdete tu alebo aj tu .
Aké sú vaše skúsenosti? Navštevujú vaše stránky ľudia prevažne z mobilu? Sú veci, ktoré automaticky nakupujete priamo z mobilu? Ak áno, budem rád ak sa podelíte o vaše skúsenosti.