Analýza kľúčových slov je kompas pre SEO

Analýza kľúčových slov nie je len potrebná, ale mala by byť základným stavebným kameňom každej marketingovej stratégie. Analýza by mala web sprevádzať celým jeho “funkčným obdobím”. Dokonca by sme mohli povedať, že kvalitná analýza kľúčových slov je často podceňovaným biznis nástrojom. V akej súvislosti?
Ešte pred štartom akéhokoľvek podnikania by mal prebehnúť prieskum trhu. Je dôležité vedieť, či je o náš produkt záujem. O čom ľudia vyhľadávajú informácie a čo radi nakupujú.
Väčšina ľudí ešte predtým, ako niečo nakúpi, vyhľadáva o tovare či službe informácie online. Takmer 98% ľudí na Slovensku tieto informácie zháňa vo vyhľadávači Google, ktorý na Slovensku zatiaľ nemá konkurenciu. Nie je preto žiadnym prekvapením, že sa oplatí poznať najčastejšie hľadané frázy práve z Google.
,,Na základe analýzy kľúčových slov môžete zistiť preferencie potenciálnych zákazníkov, vytvoriť funkčnú štruktúru webu a nastaviť účinnú online stratégiu.“
V niektorých prípadoch nám analýza kľúčových slov môže ukázať či a ako veľmi môže byť naše podnikanie úspešné. Predstavte si, že chcete začať podnikať v oblasti pestovania exotických stromov. Analýza kľúčových slov môže byť pre vás odpoveďou napríklad na otázku, či majú o podobný sortiment ľudia na Slovensku, alebo v inej krajine, záujem.
Vychádzame z nej hlavne:
- pri tvorbe obsahu na webstránke,
- pri linkbuildingu,
- pri tvorbe externého obsahu,
- a v neposlednom rade aj pri Google Ads kampaniach.
Čo vlastne kľúčové slová sú?
Kľúčové slovo je výraz, ktorý používateľ zadáva do Google. Nazývame ho kľúčovým slovom vtedy, ak má pravidelnú hľadanosť a je zároveň relevantné pre biznis firmy.
Poznať strategické kľúčové slová pre vaše odvetvie je dôležité, pretože práve z nich môžu prísť na vašu stránku relevantní návštevníci. Ktorí sú to? Práve takí, ktorí s veľkou pravdepodobnosťou následne vyplnia formulár, odošlú dopyt, objednajú si produkt alebo vám zatelefonujú.
Tip: Viac sa o kľúčových slovách dočítate v našom článku Čo je kľúčové slovo?
Short tail vs Long tail kľúčové slová
Tzv. Short taily sú z 1 až 3 slov, ktoré sú všeobecnejšie a prinášajú na stránku množstvo návštevníkov. Ale zároveň sú natoľko konkurenčné, že je veľmi náročné dostať sa na prvé pozície vo výsledkoch. Dostať sa tam, samozrejme, dá, ale nie je to zadarmo.
Tzv. Long tailové výrazy sú tvorené často viac ako troma slovami (nie je to pravidlo) a sú špecifickejšie. Teda konkrétnejšie popisujú dopyt. Long taily prinášajú síce menej návštevníkov na stránku, ale o to hodnotnejších. Človek, ktorý vyhľadáva pomocou týchto výrazov, má väčší záujem o nákup alebo konverziu.
👇Prečo je analýza kľúčových slov potrebná?
- Pochopíte, čo vyhľadávajú vaši zákazníci a zistíte, aký je potenciál vašej webovej stránky.
- Pomocou analýzy kľúčových slov môžete zlepšovať a aktualizovať obsah webu.
- Viete aktualizovať štruktúru webu na základe relevantných kľúčových slov, ktoré vám na stránke chýbajú.
- Umožníte optimalizovanie webu pre vyhľadávače na SEO on-page a off-page.
- Definujete persóny a publiká.
- Zefektívnite PPC kampane v Google Ads alebo Sklik.
- Získate kvalitnejšie spätné odkazy na vašu stránku.
- Môžete dostať viacero stránok na popredné výsledky vo vyhľadávaní Google
,,Správna analýza kľúčových slov hovorí o tom, ktoré výrazy sú pre váš biznis relevantné a vyhľadáva ich vaša cieľová skupina.„

Získanie kľúčových slov pre analýzu
Spôsobov zberu kľúčových slov je mnoho. Záleží často od toho, či robíte analýzu pre menšiu alebo rozsiahlu webovú stránku s viacerými kategóriami.
Samozrejme, je len na vás, ktoré a koľko nástrojov pri nej použijete. Ak by ste chceli mať komplexnejší prehľad, odporúčame použiť všetky zdroje zmienené nižšie, aby sa vám podaril tento „základný kameň“ vo forme analýzy kľúčových slov „položiť“ presne na mieru.
V konečnom dôsledku vám tieto nástroje môžu len pomôcť pri získaní tých správnych návštevníkov na váš web z neplateného Google.
Odkiaľ môžete zbierať kľúčové slová?
Začnite od seba – zhodnoťte, aký produkt alebo službu ponúkate, prípadne ponúka váš klient.
Dáta z vašej webovej stránky – zbierajte kľúčové slová z vašej web stránky či produktov.
Google Analytics – kľúčové slová môžete získať aj z vyhľadávania na stránke. Ak máte v Google Analytics nastavené zaznamenávanie vyhľadávania na vašom webe, tak si ich môžete jednoducho exportovať.
Google Search Console – z tohto nástroja si môžete vytiahnuť kľúčové slová, cez ktoré vás už návštevníci vašej stránky našli v neplatenom vyhľadávaní na Google. Môžete si k nim pridať aj ďalšie metriky, ako napríklad impresie, CTR – miera prekliku, počet kliknutí z určitého kľúčového slova na vašu stránku a samozrejme, priemernú pozíciu.

Google Search Console
Google Ads – ak máte platenú reklamu na Google, tak môžete použiť hlavné kľúčové slová. Pri Google Ads nezabúdajte ani na hľadané výrazy, na ktoré sa zobrazuje vaša reklama. Práve z nich môžete vyberať relevantné kľúčové slová a pridať ich do analýzy.
Web konkurencie – ak máte prehľad o vašich kľúčových slovách, zadajte ich do Google. Na základe výsledkov potom môžete vybrať webové stránky, ktoré sa zobrazili na prvých miestach vo výsledkoch vyhľadávania. Takto si nájdete vašu konkurenciu na hľadané výrazy a môžete ju „využiť“ za účelom získania nových kľúčových slov. Tie hľadajte hlavne v H1 nadpisoch, URL adresách, v menu či v popisoch produktu.
Google / ponuka ďalších možností – v Google sú k dispozícii ďalšie výrazy, ktoré sa vyhľadávajú hlavne pri long-termoch. Ubersuggest rozšírenie v Chrome ponúka na tieto výrazy aj počet hľadanosti za mesiac, zobrazia sa vám priamo v Google.

Google našepkávač
Keyword Planner – návrhy ďalších kľúčových slov môžete získať tiež z Keyword Plannera v Google Ads.

Ukážka Keyword plannera s návrhmi kľúčových slov
Ubersuggest – podobný nástroj ako Keyword Planner, ktorý vám ponúkne ďalšie návrhy kľúčových slov a je zadarmo.
Fóra – kľúčové slová môžete získať aj z fór alebo facebookových skupín.
Keyword Tool – nástroj na doplnenie hlavných kľúčových slov. Dobre sa používa pri identifikácii longtailových výrazov.

Zdroj: keywoordtool.io
Čistenie a triedenie získaných dát
Urobiť kvalitnú analýzu kľúčových slov zaberie dosť času a je za ňou množstvo práce. Najmä, ak hovoríme o prečistení a roztriedení získaných dát. V získaných dátach bude veľa duplicít, preklepov alebo irelevantných výrazov, ktoré bude treba odstrániť.
Nájdete a už prečistené kľúčové slová by ste si mali kategorizovať. Určite si, ktoré kľúčové slová by ste si chceli dať do kategórie produktu, na určitú podstránku alebo niektoré kľúčové slová budete chcieť použiť a zapracovať do blogu na vašej stránke. Tiež si môžete kľúčové slová roztriediť na všeobecné výrazy a na konkrétne výrazy, ktoré popisujú konkrétny produkt napríklad frankovka červené víno 1L.
Finalizácia analýzy
Aby bola analýza kľúčových slov pre vás hodnotná, mala by obsahovať metriky, podľa ktorých môžete určovať prioritu kľúčovým slovám.
Hlavné metriky, ktoré nemôžu v analýze chýbať:
- Pozícia slova v neplatených výsledkoch vo vyhľadávači,
- vyhľadávanosť kľúčového slova,
- cieľová URL adresa na, ktoré sa kľúčové slovo zobrazuje (vstupná stránka),
- relevancia pre váš biznis.
Pre definovanie spomenutých metrík slúži niekoľko nástrojov napríklad Collabim alebo AWR Cloud.
Collabim je najpoužívanejší SEO nástroj v Českej republike. Výhodou môže byť práve jeho rozhranie v českom jazyku a aj to, že Collabim môžete na pár dní vyskúšať zadarmo.
Advanced Web Ranking Cloud je taktiež SEO nástroj zameraný celosvetovo. Výhodou AWR Cloud je, že si ho môžete prepojiť napríklad s Data studio a automaticky vám bude ťahať vygenerované pozície kľúčových slov do reportu. Aj AWR Cloud si môžete vyskúšať na par dní zadarmo.
Na čo dobrá analýza kľúčových slov slúži? Je teda potrebná?
Ako a kde s ňou môžete pracovať
- Návrh a úprava štruktúry web stránky – pri tvorbe alebo úprave webu sú správne kľúčové slová nevyhnutné. Viete si tak pomôcť pri tvorbe hlavných kategórií a podkategórií. Ide o to, aby ste si vytvorili vstupné stránky (landing pages), ktoré ste identifikovali v analýze kľúčových slov.
- Optimalizácia už vytvoreného obsahu – ak už máme na stránke vytvorený starší obsah, mali by sme ho na základe analýzy kľúčových slov optimalizovať. Pridať do článkov kľúčové slová, ktoré sú pre obsah relevantné. Môžeme upraviť nadpisy v článku, meta tagy tak, aby sme sa v budúcnosti na dané kľúčové slovo, na ktoré optimalizujeme článok, zobrazili na 1. strane v Google.
- Obsahový marketing – tvorba nového obsahu na blogu. Napríklad pre longtailové kľúčové slová, ktoré nemajú landing page, môžeme vytvoriť nový obsah. Nezabudnite na to, že obsah má byť zaujímavý a prínosný pre čitateľa.
Tip: Prečítajte si našu prípadovú štúdiu, ako sme spojili obsahový marketing so SEO. Výsledky hovoria jasne!
- Pri PPC kampaniach – kvalitnú analýzu kľúčových slov určite využijete aj pri Google Ads reklame. Ak máte analýzu kľúčových slov dobre roztriedenú, tak budete vedieť ľahšie vytvárať kampane a reklamné skupiny na určité skupiny kľúčových slov. Samozrejme aj lepšie pochopíte, čo vaši zákazníci vyhľadávajú a na čo sa konkrétne v platenej reklame zamerať. Ale predtým, ako si budete platenú reklamu na Google nastavovať, prečítajte o chybách, ktoré môžu byť v PPC Google Ads reklame.
- Interný linkbuilding – budete si môcť vybrať kľúčové slová, ktoré budete na vašej stránke interne prelinkovávať. Dosiahnete tým to, že práve Google pri prechádzaní vašej stránky uvidí aj medzi sebou prelinkované interné podstránky, pričom na seba môžu nadvädzovať. Taktiež umožníte návštevníkovi získať viac informácií ohľadom určitej témy, ktorá ho zaujíma na vašej stránke.
Ak vytvoríte kvalitnú analýzu kľúčových slov a správne ju zapracujete, tak určite sledujte vaše podstránky a vyhodnocujte, ako sa z pohľadu SEO vášmu webu darí. Keďže len vytvorenie analýzy kľúčových slov vaše SEO na stránke „nenakopne“. Preto je dobre s analýzou stále pracovať.
Potrebujete vytvoriť hĺbkovú analýzu kľúčových slov pre vašu web stránku?
Neváhajte nás kontaktovať.
