Miroslav Beňo Miroslav Beňo v kategórii Content marketing Online marketing

5 kreatívnych techník, ktoré sa marketérom oplatí vyskúšať

Kreativita a nápady dnes hýbu svetom. Už to nie je len o umeleckej tvorbe, ale aj o zmenách a riešeniach pre spoločnosť ako takú, o nápadoch a inováciách vo firmách, aj o potrebe realizovať svoje nápady a posúvať sa osobnostne vyššie. A aby ste ich vedeli dobre odkomunikovať, marketing bez dobrej kreatívny sa nedá ani predstaviť.
5 kreatívnych techník, ktoré sa marketérom oplatí vyskúšať

No keď si sadnete za stôl k počítaču, alebo v tíme, aby ste zo seba niečo vysúkali, nápady sa sa vám z hlavy ťahajú rýchlosťou slimáka.

Mala by to byť brnkačka. Sadnete si a nápady prídu samé od seba. Lenže, už ste asi zistili, že nie vždy to tak funguje. Vlastne skoro nikdy.
A keď aj nápady máte, nedá sa práve povedať, že by boli ukážkové ako z učebnice.

Ak vám nápady dochádzajú alebo nechcete mať obyčajné nápady, ale prichádzať s niečím netradičným, čo zaujme, vyskúšajte nasledovné techniky.

Myšlienkové mapy

Začnime s nadčasovou klasikou. Odkedy sa objavila na zoznamoch kreatívnych techník, patrí medzi najvyužívanejšie stratégie na rozvoj tvorivého myslenia. Jej objaviteľ, Tony Buzan, si všimol, že mozog prirodzene spája myšlienky a koncepty dokopy a na tomto princípe sú myšlienkové mapy založené.

Začnete s jednou ústrednou myšlienkou, ktorú si dáte do stredu papiera, a k nej postupne pripájate ďalšie myšlienky, ktoré s ňou súvisia. Vytvárate si tak nové prepojenia a nachádzate nové súvislosti, čo napomáha objavovaniu nových nápadov a riešení.

Odporúčané čítanie: Ako s myšlienkovými mapami rozprúdiť kreativitu

Využiť ich môžete mnohými spôsobmi:

  • marketingové plánovanie
  • prieskum trhu a konkurencie
  • tvoriť persóny na lepšie cielenie
    tvorba kampaní (plán, stratégia, zdroje, rozdelenie úloh, dodávatelia…)
  • zapisovanie nápadov ku kampani
  • zaznamenávanie poznámok z kníh, konferencií, vzdelávacích videí…

Laterálne myslenie

Tento koncept bol vytvorený Edwardom de Bonom v 60-tych rokoch minulého storočia. Oproti bežným technikám a postupom vám dáva presné postupy a procesy, ako tvorivo myslieť.

Bežne ľudia myslia lineárne. To znamená ak sa stane X, nasleduje Y. Lenže nie vždy sú veci takéto jednoznačné. V rýchlo sa meniacom prostredí to takto neplatí. Laterálne myslenie vám umožňuje pozrieť sa na vec inak, vidieť nové prepojenia a súvislosti a prehodnotiť veci z kreatívnejšieho pohľadu.

Odporúčané čítanie: Laterálne myslenie: praktická stratégia na rozvoj kreativity

Využiť ho môžete pri:

  • písanie článkov a blogov
  • tvorba hlavnej myšlienky kampane
  • tvorba inovatívnej stratégie na propagáciu produktu
  • objavenie nových trhov, ktoré ešte nie sú také konkurenčné

6 mysliacich klobúkov

Toto je technika, ktorú takisto vytvoril Edward de Bono. Dnes je už využívaná mnohými firmami po celom svete. Každý klobúk je metaforou pre jeden spôsob uvažovania o probléme, ktorý riešite. Dokopy tak môžete uvažovať o jednej veci až 6 rôznymi spôsobmi, vďaka čomu viete ľahšie preniknúť k podstate veci a objaviť nové súvislosti.

Biely klobúk reprezentuje orientáciu na fakty, čísla a grafy.

Červený klobúk reprezentuje dojmy, emócie a intuitívny pohľad.

Čierny klobúk reprezentuje obozretnosť, usudzovanie a logiku.

Žltý klobúk reprezentuje optimizmus a dôvody, prečo je navrhované riešenie výhodné.

Zelený klobúk reprezentuje kreativitu, nové alternatívy a návrhy možných riešení.

Modrý klobúk reprezentuje meta myslenie, udržuje celý proces pod kontrolou a usmerňuje myslenie ostatných, ak sa debata strhne iným smerom, ako by mala.

Odporúčané čítanie: 6 mysliacich klobúkov: Návod ako získať skvelé nápady

Využiť túto techniku môžete pri:

  • písanie článkov a blogov (generovanie nových a čerstvých pohľadov na veci, o ktorých už bolo písané x krát)
  • tvorba inovatívnej stratégie na propagáciu produktu
  • tvorba a zhodnotenie kampane (či má potenciál fungovať, a či nie sú potrebné úpravy)

Brainstorming

Viac hláv, viac vie. Už ste sa s touto múdrosťou niekedy stretli, všakže. Jeden človek dnes nedokáže všetko urobiť sám. Preto často pracuje v tímoch. Na rozdiel od bežného predpokladu, geniálne nápady nevznikajú iba v hlavách jednotlivcov. Často vznikajú spoločnými silami. Stačí sa pozrieť na držiteľov Nobelových cien a zistíte, že väčšina z nich bola udelená tímom 2-3 ľudí. A práve brainstorming je skvelým spôsobom, ako využiť kreativitu v tímoch. Ale iba ak poznáte správny postup, ktorý berie do úvahy správanie ľudí v skupine.

Odporúčané čítanie: Ako z brainstormingu vyťažiť maximum

Môžete ho využiť pri takmer všetkom, kde na klientovi pracujú viacerí ľudia:

  • hľadaní nápadov do kampaní
  • tvorba koncepcie kampane
  • zjednotenie komunikácie pre väčší efekt (PPC reklama, SEO, sociálne siete, newsletter, TV, print…)
  • tvorba webu (stretnutie copywritera, programátora a dizajnéra)
  • tvorba stratégie
  • tvorba content marketingových plánov

Divergentné myslenie

Pojem divergentné myslenie zaviedol jeden z prvých priekopníkov na výskum kreativity, J. P. Guliford. Ide o myšlienkový proces na generovanie nových nápadov, alternatív a viacerých riešení na jeden problém. Spočíva hlavne v rozdelení problému na viacero častí alebo prvkov, aby ste ich rôznou kombináciou a hľadaním nových súvislostí medzi nimi našli originálny pohľad, ktorý ste predtým nevideli.

Odporúčané čítanie: Divergentné myslenie: Dôležitá vlastnosť kreatívnych géniov

Môžete ho využiť pri:

  • Tvorba nových tém na content
  • Rýchlu tvorbu originálnych aj netradičných ideí pre kampane

 

O autorovi: Okrem toho, že optimalizujem weby, som aj blázon do kreatívneho myslenia. Na blogu www.umeniekreativity.sk zdieľam zaujímavé a vedou podložené stratégie kreativity, ktoré nakopnú vašu tvorivosť.

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem, aby vaša webstránka začala konečne zarábať?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

„V priebehu 6 mesiacov sme klientovi Top English zvýšili návštevnosť webstránky o 52%, vďaka čomu im narástli tržby o 46%. Ako môžem pomôcť vám?“

Nechajte nám na seba kontakt a do 24 hodín sa vám ozveme.
Informácie o spracovávaní osobných údajov