Koniec PPC reklamy na pravej strane vo výsledkoch vyhľadávania Google

Ak sa pohybujete vo svete PPC reklamy Google Adwords, zrejme to pre vás nie je až takým prekvapením. Niekomu však táto náhla zmena mohla spôsobiť aj šok.
Táto novinka nie je až taká náhla, ako by sa mohlo zdať. Google začal testovať podobné zobrazovanie reklám už v roku 2010. A to v odvetví reklám na hypotéky. Odvtedy testy pokračovali až dodnes. V posledných týždňoch už „ide to tuhého“ a táto zmena sa zapracováva vo všetkých vyhľadávaniach a aj vo všetkých jazykoch.
Aké zmeny v PPC nastali?
Po novom sa na pravej strane už nezobrazujú žiadne reklamy, s výnimkou dvoch typov, ktoré na Slovensku pre inzerentov ešte nie sú dostupné. Preto sa nimi netreba zaoberať. Nad organickými výsledkami sa zobrazujú 3 až 4 reklamy. Podľa Googlu sa zobrazujú 4 reklamy len v prípade “vysoko komerčných” dopytov. Teda, keď vyhľadávate niečo s nákupným zámerom.
Celkový počet reklám sa z 11 znížil na max. 7.
Späť k plným hlavám otázok
Ako to ovplyvní vaše existujúce či budúce PPC kampane? Ešte je skoro robiť konkrétne závery, keďže je potrebné získať nové dáta. ALE, nejaké tie scenáre už predpovedať vieme.
Bude to znamenať, že cena za klik odletí na mesiac? Áno, môže sa stať, že niektorí inzerenti budú musieť zvýšiť svoju cenu za klik. Menej zobrazených reklám môže znamenať potrebnú vyššiu cenu za klik, pretože bude väčšia konkurencia. Na druhú stranu, keďže reklamy na pravej strane už nie sú, tie čo sú na top pozíciách získajú viac zobrazení a kliknutí. Vyššia miera prekliku (CTR) znamená lepšie hodnotenie reklamy. To v konečnom dôsledku vedie k nižšej reálnej cene za kliky. Až čas ukáže ako to pre koho dopadne.
Každopádne, ja v tom vidím pozitívum, pretože treba ešte viac klásť dôraz na kvalitu. Stále platí, že najviac klikané sú top pozície. Dokonca, niektorí ľudia ani nerozlišujú prvé platené pozície od organických pod nimi. Ak sa teraz zvýši konkurencia na prvé 3-4 pozície, možno bude prechodné obdobie, kedy budete musieť zvýšiť svoju cenu za klik, aby ste sa tam udržali.
Cena však nie je jediným faktorom, ktorý vás dostane na top pozície. Ak sa viac zameriate na tie ďalšie, ktoré tvoria hodnotenie reklamy (ad rank), nemusíte potom platiť viac za klik a udržíte sa dlhodobejšie na top pozíciách. Na to však treba mať PPC kampane vytvorené profesionálne a s rozumom. No najmä ich musíte aj dlhodobo spravovať. Aj najlepšie vytvorená kampaň bude mať prvý mesiac horšie výsledky. Preto je dôležité všetky kampane sledovať a následne optimalizovať, aby boli čo najefektívnejšie z hľadiska ceny a konverzie.
Tu nesmieme zabudnúť na landing page – vstupnú stránku reklamy. Jej kvalita a konverzný pomer (schopnosť premeniť návštevníka na zákazníka) priamo ovplyvňujú úspešnosť PPC reklamy. Najmä jej návratnosť. Podľa toho, akú dobrú máte vstupnú stránku, sa dá povedať či je pre vás PPC reklama vhodná.
Čo dodať na záver?
Je to veľká zmena, že reklamy na pravej strane výsledkov vyhľadávania už sú minulosťou. Avšak pre tých, ktorí robia PPC reklamu kvalitne a profesionálne, nie je dôvod na obavy. Držte si naďalej svoju úroveň, prípadne ešte zvýšte latku. Kvalitnejšie reklamy na top pozíciách znamenajú, že budú spokojnejší užívatelia aj inzerenti. Prípadne prehodnoťte SEO stratégie a reklamu na sociálnych sieťach.