Aktívna práca a komunikácia online agentúry s klientom PRED a PO uzavretí zmluvy

Ak ste už niekedy spolupracovali s online agentúrou na vašej web stránke či projekte, určite viete, aká je komunikácia pred aj po podpise zmluvy nesmierne dôležitá. Ako by mala v ideálnom prípade vyzerať?
Prečítanie tohto článku vám prinesie cenné informácie a rady, ako napríklad, čo na spoločnom stretnutí môžete očakávať, alebo aké informácie by ste mali vedieť poskytnúť agentúre ešte pred podpisom zmluvy.
Keďže sa venujem hlavne obchodu, no cudzie mi nie sú ani procesy pred a po, dobre viem, že počas spolupráce môžu chýbajúce informácie narobiť veľkú šarapatu.
Informácie, ktoré od vás agentúra potrebuje ešte pred spoluprácou:
- Máte vo firme zodpovednú osobu za marketing?
- Máte zadefinované ciele webu?
- Poznáte svoju konverziu webu (konverzný pomer)?
- Robili ste už v minulosti nejaké online aktivity /online kampane?
- Viete sa prihlásiť do Google Analytics už na stretnutí a ukázať potrebné údaje obchodníkovi?
- Viete poskytnúť prístup do Google Analytics agentúre ešte pred spoluprácou?
- Meriate si konverzie?
- Kto u vás vo firme rozhoduje o rozpočte za online aktivity?
- Aký máte rozpočet na online aktivity?
- A niekedy aj mnohé ďalšie…
Nezabúdajte, čím lepšie agentúru na začiatku informujete, tým kvalitnejšiu ponuku alebo online marketingové služby na mieru dostanete. Je to ako s manželstvom, ani to nefunguje bez kvalitnej a pravidelnej komunikácie.
Napríklad, u nás v agentúre obchodník nie je len obchodník, ktorý predáva. Je to najmä človek, ktorý sa musí vyznať v tom, čo ponúka. Jedine tak dokáže potenciálnemu klientovi pripraviť dôležité podklady ako:
- Technický audit web stránky
- Analýza kľúčových slov s mesačným objemom vyhľadávania a pozíciami v Google
- V niektorých prípadoch možný výpočet garancií
- Podrobná ponuka so službami na mieru
Nedá mi nespomenúť, že aj agentúra má právo vybrať si. Áno čítate dobre. Ako prvá osoba, s ktorou pravdepodobne prídete do kontaktu, je obchodník danej agentúry. Ten má právo zvážiť, či ste to práve Vy, s ktorými bude agentúra spolupracovať nasledujúce mesiace, možno aj roky.
Takéto prípady sú skôr výnimočné. No stávajú sa. Najmä vtedy, keď klient nemá jasne stanovený cieľ alebo chce od agentúry niečo, čo mu ona sama neodporúča, pretože by to nebolo efektívne. Vysvetlím na príklade. Klient chce PPC reklamu, pretože počul, že mu to prinesie veľa návštev a tým pádom aj tržby. Neberie však do úvahy to, že jeho web nevie ľudí osloviť, má technické chyby a tým pádom tie návštevy nevie konvertovať. A čo je ešte lepšie, klient na webe nechce nič meniť, pretože si myslí, že je dobrý.
V tomto prípade by klient len zbytočne zaplatil za kredity a správu kampane, no očakávaný výsledok by nedostal. Takýto klient by bol s vašou prácou nespokojný, nech sú vaše argumenty akékoľvek. Ak chcete klientom naozaj pomáhať, nikdy nepodpisujte zmluvu s tými, kde sa nikdy nedohodnete na spoločnej ceste za úspechom. Ak má klient predstavu, ktorá nie je správna a aj napriek vašim odôvodneniam ju nechce pochopiť, vaša práca bude úplne zbytočná.
O tom, ako si vybrať kvalitnú Online agentúru sme písali na našom blogu dávnejšie a prečítať si to môžete tu: https://onlinetoro.sk/ako-si-vybrat-seo-agenturu/
Skúsený obchodník nezatajuje, informuje, pýta sa a spomenie aj prípadné prekážky
Ak sedíte na stretnutí s obchodníkom online agentúry, všetko ide až podozrivo hladko a nemožné sa vraj stane možným, v tom momente sa zastavte a zamyslite. Čestný obchodník by nemal opomenúť nepríjemné situácie, ktoré by mohli nastať.
Stáva sa, že programátor zadávateľskej (klientskej) spoločnosti nie je ochotný zapracovať návrhy online agentúry. Je teda ešte pred spoluprácou vhodné, ak sa vás obchodník opýta nasledujúce:
- Aké máte CMS?
- Kto sa vám stará o web a programovanie?
- Reaguje tento človek rýchlo na vaše požiadavky?
Často podceňované, ale aj preceňované, bývajú SEO služby. Na rýchlosť výsledkov z týchto služieb by vás mal obchodník informovať vopred! Je užitočné budovať SEO aspoň po dobu jedného roka. Očakávať výsledky hneď po prvom mesiaci je nereálne!
Rovnako je to aj v prípade, keď klient nezapracuje všetky naše návrhy a potom sa čuduje, že mu pozície nestúpajú vyššie.
Na vaše dodatočné otázky by vám mal obchodník odpovedať priamo a nemeniť tému. Dobrý obchodník, aj keď nevie hneď odpoveď, nemá problém zavolať v danú chvílu špecialistovi a poprosiť o vysvetlenie, prípadne radu.
Budovanie vzťahu komunikácie od obchodníka k Account managerovi
Ak už ste všetko podstatné prebrali s obchodníkom a na základe potrebných podkladov vám vypracoval ponuku služieb prípadne a vy ste súhlasili, prichádza čas na komunikáciu s Account managerom.
Account manager je človek, ktorý má na starosti riadenie tímu podieľajúceho sa na vašom projekte a komunikáciu s vami. Platí, že koľko ľudí toľko chutí. Ja hovorím: “Koľko firiem, toľko typov komunikácie.”
V zásade platí, že Account manager komunikuje s klientom pravidelne prostredníctvom telefónu alebo mailom. Raz za mesiac klientovi posiela mesačný report. Ten obsahuje zhrnutie služieb, ktoré sa robia a vplývajú na vývoj klientových cieľov. Výnimkou nie sú ani osobné stretnutia . Preferovaná forma komunikácie sa upraví a dohodne na začiatku spolupráce. Prípadne sa upravuje podľa potreby.
Všetky vyššie spomenuté body úzko súvisia s medziľudskou komunikáciou. Bez nej nie je agentúra schopná nastaviť úspešnú spoluprácu a dosahovať výsledky.
Nakoniec dodám len jedno. Nefunguje to tak, že agentúra dostane na začiatku podklady a “hasta la vista”. Celá spolupráca má fungovať ako živá sieť komunikácie medzi kompetentnými osobami na strane klienta a na strane agentúry. Klient nesmie zabúdať, že agentúra nie je kuchár, ktorý dokáže navariť bez surovín. Suroviny sú v tomto prípade informácie o produktoch, službách, vašej konkurencii a vašich zákazníkoch. Agentúra môže navariť chutný chod len s vašou pomocou.