Marek Bellay v kategórii Web

Error 404 – blog sa nenašiel

Čo sa? Prečo? Kde je zas problém? Ako nájdem čo hľadám? Čo teraz? To sú nevypovedané otázky, ktoré má priemerný užívateľ po vzhliadnutí chyby error 404. Tá sa objavuje takmer od počiatku internetu. Každý sa s ňou stretol a vo väčšine prípadov to nebolo príjemné. Nenechajte svojich návštevníkov tápať. Miesto toho im poskytnite odpoveď a riešenie.
Error 404 – blog sa nenašiel

Čo sa za error 404 skrýva? Neplatná URL adresa, obsah, ktorý administrátor stránky už vymazal, alebo chybné zadanie adresy do vyhľadávača.

Temná a svetlá stránka error 404

Tak ako všetko, aj 404 má svoje temné a svetlé stránky. „Error 404 – Stránka nebola nájdená“, je chybové hlásenie. Mnohí správcovia a tvorcovia webov sa mu snažia vyhnúť tým, že presmerujú návštevníkov na hlavnú stránku. Čo nie je najšťastnejšie riešenie. Užívatelia môžu zostať zmätení, nenájdu čo hľadali a odchádzajú. V prípade E-shopu ste práve prišli o potenciálnu kúpu. Ešte stále si myslíte, že kód 404 je chyba? Ak ho správne použijete, môžete z neho len vyťažiť.

Ako si vytvoriť užitočnú 404

Prvým krokom pri tvorbe je rozhodnúť sa,  aké posolstvo má 404 niesť. Na základe neho viete tvoriť obsah. Ak hovorím o obsahu 404, nemyslím tým rozsiahle eseje, ospravedlňovanie sa alebo vysvetľovanie. 404 tvoríte preto, aby ste ukázali svoje kvality, nie poukazovali na svoje chyby. Druhým krokom je navrhnúť dizajn. Ten by sa nemal líšiť od pôvodnej stránky. Ak chcete zapojiť kreatívu, a mali by ste, pohrajte sa s grafikou. Čo sa formátu týka, návštevníkovi musí byť ihneď jasné, že sa nedostal tam, kam pôvodne zamýšľal. Pri tvorbe chybového kódu netreba zabúdať na jazyk. 404 je súčasťou vašej stránky, nie novým webom. Vyjadrujte sa v nej rovnako ako vo zvyšnom obsahu. Ďalšie jednoduché rady ako by mala vyzerať užitočná 404 prináša aj nápoveda od Google.

Pri tvorbe konceptu však nesmiete zabúdať na to, kto je návštevníkom vašej stránky a prispôsobiť sa jeho potrebám. Aj vy máte rozdielne požiadavky pri nákupe fotoaparátov a pri získavaní informácií o letných kurzoch angličtiny. Tak ako správny obchodník vie kto je jeho cieľová skupina, a na ktorú sa treba zamerať, tak aj výsledný dizajn 404 musí korešpondovať s návštevníkom a jeho preferenciami. Viete ako zaujať?

5 tipov ako na 404, ktorú budú chcieť návštevníci vidieť znova

…a znova…a znova. Nie preto, že máte množstvo nefungujúcich URL adries. Preto, že vaša 404 je taká dobrá, že ju budú chcieť zdielať aj s kamarátmi. Dobre, to už je možno trochu recesistické, ale nie nemožné. Je to len spôsob komunikácie s návštevníkom. Čo na dobrú 404 potrebujete?

1. Buďte kreatívny

Zaujímavo spracovaná stránka chybového kódu, so štipkou vtipu, vie zaujať a pobaviť. Vďaka tomu nebude návštevník stránky otrávený tým, že nenašiel čo hľadal. Tu sa vaša cesta nekončí. Kreativita so sebou prináša aj iné výhody. Jednou z nich je to, že prinútite návštevníka, aby ostal dlhšie na vašej stránke a vytvoril si s ňou vzťah. Snažte sa vyhnúť prílišnej tvorivosti, ktorá môže uraziť alebo pobúriť. Pamätajte, že nie všetci užívatelia majú rovnaký zmysel pre humor. Držte sa pri tvorbe myšlienky a obsahu rozumných medzí.

2. Základ vždy ostáva

Cieľom 404 je síce zaujať návštevníka, ale zároveň mu umožniť nájsť riešenie. Nepodceňujte dôležitosť základnej navigácie, vďaka ktorej sa užívateľ dostane na stránku, ktorá je najbližšie k tomu, čo hľadal.

3. Ponúknite možnosti

Návštevníkov nezaujíma, že istá časť vašej stránky nefunguje tak, ako by mala. Ich problém je, že nenašli čo hľadali. Práve preto je vhodné poskytnúť ľuďom riešenie. Získate tak druhú možnosť zaujať ich. Túto úlohu, pokojne, môžu spĺňať odkazy na obľúbené články či produkty. Ak máte e-shop, viete pomocou E-commerce nástrojov a remarketingu zistiť a ponúknuť zákazníkovi alternatívu k produktu, ktorého stránka bola zrušená. Prípadne ho viete navigovať, aby sa naozaj dostal kam chcel. Napríklad, ak mal len preklep v URL adrese.

4. Hlavne nenásilne

Nie je nič horšie, ako keď sa otrávenému návštevníkovi snažíte vnútiť riešenie. Ideálne jedno. Garantujem vám, že stránku zatvorí rovnako rýchlo ako stratí záujem sa na ňu vrátiť. Viem, že som hovoril o ponúknutí možností. To stále platí. Ale užívateľ je ten, čo sa musí rozhodnúť čo chce. Nie vy. Preto pri tvorbe 404 myslite na to, že by ste mu mali ponúknuť aspoň tri riešenia. Návštevník si vyberie čo mu najviac vyhovuje. Výborne funguje, ak na stránku 404 vložíte vyhľadávacie políčko. Vďaka nemu si môže užívateľ vyhľadať na stránke iné alternatívy. Bonus pre vás,  vďaka správne nastavenému Google Analytics zároveň zistíte, o čo majú vaši návštevníci záujem.

Príklad vyhľadávacieho políčka ako súčasť 404. Zdroj: www.martinus.sk

SearchBar

5. Nerozdeľujte, spájajte

Silným faktorom úspešnej 404 môže byť aj kontakt. Ak sú ľudia nespokojní, začínajú sa dištancovať.  Dajte im možnosť vyjadriť svoj názor, prípadne využiť ľudský faktor v komunikácii. Napríklad, zakomponujte do 404 preklik na jednoduchý kontaktný formulár, ktorý odkazuje na osobu, ktorá vie návštevníkovi pomôcť. Zmeňte zmäteného návštevníka na spokojného zákazníka.  Formulár je ideálny pre stránky poskytujúce špecifické služby a informácie, ako produkty bánk či harmonogram školského roka.  

Príklad kontaktného formulára ako súčasť 404. Zdroj: www.evlyceum.sk Kontakt

Error 404 nie je liekom na všetko

Ak ste majiteľom E-shopu a vaše produkty sa často vypredajú skôr ako stihnete doplniť zásoby, nepoužívajte 404. Návštevník si pomyslí, že nič také nepredávate a vy ste práve prišli o zákazníka. V tomto prípade je lepšie napísať, že daný produkt je vypredaný, uviesť dátum kedy bude doplnený a ponúknuť alternatívne riešenie. Napríklad, vypýtať si od neho email, aby ste ho mohli po doplnení zásob upozorniť. Čím získate kontakt grátis. Jednotlivé linky vytvárajú históriu vašej stránky a návštevník zistí, že daný produkt síce bol v ponuke, ale momentálne sa v nej nenachádza. Ak predávate chladničky, môžete návštevníkovi ponúknuť novší model, aktuálnu zľavu alebo výhodnú ponuku. 404 je príliš všeobecná  a nerieši tento problém.

Rada na záver: Nezabudnite, že nezáleží ako je vaša 404-ka prepracovaná, kvalitná a zaujímavá. Pri jej tvorbe by ste hlavne mali vypnúť indexovanie. Prečo? Asi nechcete, aby sa zobrazovala vo vyhľadávači miesto vašich stránok. Áno, je pekné mať kreatívnu 404, ale hlavne to neprestreľte. Dôležité je odlíšiť sa, ale zároveň si udržať vlastnú identitu.

Pre zvedavcov, tu je naša Toro 404-ka.ONLINE TORO

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem získať viac zákazníkov z prirodzeného - organického - neplateného Google?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

Katarína Rusňáková
majteľka spoločnosti

„V priebehu 1 roka sme klientovi Union zvýšili návštevnosť webstránky o 51%, vďaka čomu im narástli tržby o 123%. Ako môžem pomôcť vám?“

Získajte SEO audit a workshop na mieru ZDARMA!

    Informácie o spracovávaní osobných údajov

    V našom blogu sa toho ukrýva oveľa viac. Páčia sa vám informácie, ktoré u nás môžete nájsť? Radi vám ich budeme 1x do mesiaca posielať na mail.

    Stačí, ak sa prihlásite na odber nášho newslettera.

    Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.