Čo je to long tail a ako ho využiť pri tvorbe obsahu?

Počuli ste už niekedy o niečom, čo sa nazýva long tail (v slovenčine dlhý chvost) a chceli by ste sa dozvedieť o ňom niečo viac? Prečítajte si nasledujúci článok, v ktorom sa dozviete čo to vlastne je a ako ho využiť pri vytváraní SEO – optimalizácie na vašej stránke. Vďaka nemu dokážete zlepšiť nielen svoje pozície vo vyhľadávaní, ale aj prilákať ľudí, ktorí hľadajú relevantný obsah.
Čo to ten long tail vlastne je?
Long tail je skupina veľkého množstva kľúčových slov, ktoré majú spolu dokopy rovnako vysoké vyhľadávanie ako všeobecné kľúčové slová. Jednoducho povedané niekoľko desiatok kľúčových slov s veľmi nízkym vyhľadávaním má dokopy rovnaké množstvo vyhľadávania, ako pár najhlavnejších kľúčových slov na ktoré máte zoptimalizovanú vašu stránku. Long tail môže byť nielen viac slovné spojenie, ale môže to byť aj jedno kľúčové slovo.

Prečo používať long tail?
Možno sa pýtate, prečo by som mal strácať čas s optimalizovaním stránky na slová, ktoré sa aj tak málo vyhľadávajú. Existuje viacero výhod, ktoré vám takáto optimalizácia prinesie:
1) Mnoho ľudí na optimalizáciu svojich stránok long tail kľúčové slová nepoužíva, pretože sú pre nich z hľadiska vyhľadávania nepodstatné. Preto existuje na ne veľmi malá konkurencia a je pravdepodobné, že ak tieto slová použijete Vy, tak sa Vaša stránka bude nachádzať na popredných pozíciách vo vyhľadávaní.
2) Obrovskou výhodou týchto slov je ich relevantnosť a špecifickosť. Užívatelia hľadajú väčšinou daný konkrétny obsah a ak sa dostanú na vašu stránku pomocou tohto slova a nájdu to čo hľadajú tak je veľká pravdepodobnosť konverzie.
Ako správne použiť long tail?
Na umiestnenie long tail kľúčových slov na svoju stránku máte niekoľko možností:
1) Nový obsah na stránke
Najlepšou voľbou je vytvorenie si svojho vlastného blogu na stránke a umiestňovanie blogových článkov. Ak budete písať relevantné články k tomu čo ponúkate na svojej stránke, tak už samotné články vám poskytnú veľmi veľkú zásobu long tail kľúčových slov.
2) Pridanie a úprava popisov na stránke
Veľmi veľkou výhodou je vytváranie si svojich vlastných jedinečných popisov. Ak napríklad prevádzkujete e-shop a dodávateľ vám k jednotlivým produktom posiela aj ich popisy, tak je lepšie ich nevyužívať, ale vytvoriť si radšej svoje vlastné a jedinečné, ktoré sa budú odlišovať od konkurencie. Tieto popisy budú opäť obsahovať long tail kľúčové slová, na ktoré sa bude stránka zobrazovať vo vyhľadávaní.
3) Výber vhodnejších kľúčových slov
Ak už na stránke máte vytvorené popisy a každý mesiac máte niekoľko blogových článkov a vaša stránka stále nemá dobré pozície tak je možné, že nepoužívate tie správne kľúčové slová. Musíte sa vžiť do kože svojho zákazníka a popremýšľať, aké slová by používali, ak by hľadali to čo ponúkate. Existujú aj nástroje, ktoré vám povedia ktoré slová sa vyhľadávajú a ktoré nie.
Kde nájsť tie správne long tail kľúčové slová?
Síce už vieme, ako long tail kľúčové slová použiť na stránke, ale nevieme, ktoré sú to tie správne slová čo sa aj v skutočnosti vyhľadávajú. Nato nám poslúži nástroj na návrh kľúčových slov v Google Adwords. Ďalšou možnosťou je využiť priamo vyhľadávač Google, ktorý vám pri zadávaní slova do textového poľa sám navrhuje príbuzné slová, ktoré môžeme tiež považovať za long tail. Využiť môžete aj svoje štatistiky z Google Analytics, kde si môžete pozrieť slová cez ktoré sa ľudia dostali na vašu stránku a tieto slová potom využiť pri tvorbe obsahu.

V súčasnosti túto stratégiu pri tvorbe optimalizácii stránky využíva veľmi málo ľudí. Ponúka však nesporné výhody a pozitíva, ktoré vám zabezpečia vyššie pozície a ponúknu vašim návštevníkom relevantný obsah. Máte už skúsenosti s long tailom? Podeľte sa s nami o vaše skúsenosti.
Autor: Matúš Lovás, online marketing specialist.