Vladimír Kormančík v kategórii Web

Aktualizácia obsahu webu nie je práca pre “ítečkára”

Úprava obsahu a štruktúry webu vám nezaberie viac ako pár kliknutí. Napísaný blogový článok alebo iný update nemusíte posielať “ítečkárovi". Naopak, bez čakania a za pár minút si takéto úkony môžete spraviť sami. Stačí vám na to prístup do CMS. Aj to je pre vás španielska dedina? Ako tento problém vyriešiť, to si povieme.
Aktualizácia obsahu webu nie je práca pre “ítečkára”

Po prečítaní nadpisu určite s mojím tvrdením nesúhlasíte, veď predsa webové stránky vytvárajú programátori a vy tým čudným znakom <td>, <tr> vôbec nerozumiete.

Máte pravdu. Lenže, všetky systémy už sú zjednodušené natoľko, že obsah webu môže upravovať ktokoľvek. Obsluha CMS systémov je navrhnutá tak, aby ju zvládol bežný používateľ. Ako agentúra posielame klientom veľa podnetov alebo špeciálnych dokumentov, ktoré treba na webe zapracovať. A množstvo jednoduchých úkonov sa zbytočne naťahuje, ak nimi klienti úkolujú IT oddelenia. Aké to sú, rozoberiem. 

Obsah náš každodenný

Najčastejšou úlohou, čo budete na webe robiť, je úprava obsahu (textu a obrázkov). Tá je veľmi jednoduchá a podobá sa práci s Wordom. Medzi najpoužívanejšie systémy pre správu obsahu patria WordPress a Drupal. Tie, ktoré sú vyrobené na mieru ich do istej miery kopírujú, preto tento blog platí aj pre ne. 

Úprava textu  v textovom editore v CMS WordPress je podobná ako vo Worde. Môžete si vybrať nadpisy, veľkosť písma, do hlavného textového políčka len píšete alebo kopírujete text. Prípadne vkladáte obrázky. Práca s týmto systémom si vyžaduje pár minút na zorientovanie sa, ale inak všetko intuitívne nájdete. 

wordpress administrativny system

Podobne je na tom aj Drupal. Ten je, vo svojej poslednej generácii Drupal 8, možné pohodlne používať aj z mobilného telefónu. Takže, aj keď ste na cestách, môžete na webe robiť drobné zmeny. 
Drupal 8 Administration - Desktop

Čo všetko môžete v CMS-ku na webe upravovať?

Teoreticky sa dá upravovať všetko. Ale! V praxi sa ako agentúra stretávame s tým, že naši klienti si nevedia na svojom webe upravovať meta informácie súvisiace so SEO. Ide konkrétne o Title, Meta tag description, H1 a URL adresa. Na ich úpravu je vo väčšine systémov potrebné nainštalovať rozširujúci modul.

Pre WordPress to je Yoast SEO – https://sk.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/

a pre Drupal Metatags – https://www.drupal.org/project/metatag,

prípadne Real-time SEO for Drupal – https://www.drupal.org/project/yoast_seo.

Ak už rozširujúci modul máte, pustite sa do upravovania nasledovného:

Titulok

Obsahuje názov stránky, ktorý vidíte vo výsledkoch vyhľadávania. Zobrazuje sa aj v hornej časti okna prehliadača. Titulok by mal byť výstižný a upútať pozornosť. Vyvarujte sa však príliš dlhým titulkom.  

Meta tag popis

Stručný popis obsahu webovej stránky. Táto časť je akýmsi pokračovaním titulku, ale zároveň v nej môžete prezradiť niečo o tom, k čomu sa človek po kliknutí môže dopracovať. 

Vypísaný titulok a meta tag môžu vyzerať nasledovne:

snipet

Nadpis H1

Hlavný nadpis webu, je to ako nadpis kapitoly v knihe alebo nadpis blogu. Pozor, niektoré šablóny webových stránok sú vytvorené tak, že v tagu H1 majú umiestnené logo stránky a nadpis konkrétneho článku je v tagu H2. Tento problém vie vyriešiť len programátor úpravou šablóny. 

URL adresa 

Adresa podstránky, napríklad https://www.onlinetoro.sk/blog-online-marketing/ 

Posledným problémom, s ktorým sa stretávame, je zmena alebo vyplnenie URL adresy. V mnohých prípadoch jej zmena nie je možná. No, v Drupale a WordPresse stačí opäť nainštalovať modul. Ak meníte pôvodnú URL za úplne inú, je potrebné starú adresu presmerovať na novú. V prípade zrušenia článku presmerovať URL na obsahovo podobný článok a pod.

Skúste sa vyhýbať tomu, aby vaši návštevníci narážali na 404-ky. A keď už, postarajte sa, aby aj tá stála za to. Túto tému sme rozoberali v samostatnom článku o 404-kách.

Vyplnený nadpis a URL adresa zas môžu vyzerať v rozhraní WordPressu nasledovne:

wordpress

Text 

Textová časť webu, čiže všetko to, čo na webe chcete mať a povedať. 

S úpravou textu je väčšinou najmenší problém. Pre SEO je ale dôležité, aby text nebol do stránky vložený prostredníctvom obrázku. Text na obrázkoch, momentálne, vyhľadávače ešte nevedia dobre spracovávať. A tiež sa v takomto prípade nedá použiť vyhľadávanie pomocou klávesovej skratky CTRL + F.

A na čo “ítečkára” stále potrebujete?

Teraz už viete, že si dokážete aj sami upravovať množstvo vecí na webe. Poviete si hurá! Už nebudem potrebovať programátora. Tak ako som spomínal v predchádzajúcom článku, o výbere redakčného systému, tak ho predsa len potrebovať budete. Každé CMS-ko potrebuje, raz za čas, svoju aktualizáciu, údržbu alebo rozšírenie o nové funkcie.

Okrem iného, je pravdepodobné, že na webe má mnoho z vás pridelené práva len na úpravu obsahu. To znamená, že si nemôžete inštalovať čo vás napadne. Pre tieto prípady si nechajte v zálohe programátora, ktorý sa o web bude starať z hladiska jeho funkčnosti a technického stavu. Napríklad, vyrieši problémy s jeho rýchlosťou (alebo skôr pomalosťou), upraví nezrovnalosti v grafike a pod. 

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem získať viac zákazníkov z prirodzeného - organického - neplateného Google?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

Katarína Rusňáková
majteľka spoločnosti

„V priebehu 1 roka sme klientovi Union zvýšili návštevnosť webstránky o 51%, vďaka čomu im narástli tržby o 123%. Ako môžem pomôcť vám?“

Získajte SEO audit a workshop na mieru ZDARMA!

    Informácie o spracovávaní osobných údajov

    V našom blogu sa toho ukrýva oveľa viac. Páčia sa vám informácie, ktoré u nás môžete nájsť? Radi vám ich budeme 1x do mesiaca posielať na mail.

    Stačí, ak sa prihlásite na odber nášho newslettera.

    Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.