Ako vybudovať zdravé spätné odkazy na váš web?

Zdravé odkazové portfólio je posledných mesiacoch veľmi často diskutovaná záležitosť. Linkbuilding v posledných rokoch zažil vývoj a transformáciu. Techniky, ktoré fungovali pred pár rokmi, už teraz nefungujú. Pri výmene odkazov sa kladie veľký dôraz na kvalitu odkazového profilu.
Základné pojmy linkbuildingu:
Spätný odkaz – odkaz, ktorý vedie na web stránku
Anchor text – text spätného odkazu, ktorý vedie na konkrétnu URL adresu. Jedná sa o klikateľnú časť odkazu.
Odkazový profil (odkazové portfólio) – súbor všetkých spätných odkazov, ktoré vedú na web stránku
Sitewide odkaz – odkaz, ktorý je umiestnený v štruktúre webu, ktorá sa vyskytuje vo všetkých jeho častiach (päta stránky, bočná lišta, atď.)
Follow/nofollow – atribút odkazu, ktorý dáva pokyn robotom, aby odkaz sledovali alebo nie
Analýza odkazového profilu
Odkazový profil predstavuje celkový počet odkazov, ktoré vedú na web stránku. Je dôležité, aby spätné odkazy boli zo širokého spektra relevantných web stránok, diskusii a významných portálov. Ako zistíte, odkiaľ vedú vaše spätné odkazy? Prostredníctvom týchto nástrojov:
Jedná sa o najpoužívanejší bezplatný nástroj, v ktorom zistíte, aké web stránky a na akú URL adresu na vás najviac iné weby odkazujú.

2. Majestic SEO
Užitočný nástroj, ktorý ponúka bezplatnú registráciu. Po spárovaní s účtom Google Analytics môžete vytvárať komplexné reporty zdarma.

3. Ahrefs
Hneď, ako sa bezplatne zaregistrujete, klikntite na nástroj Site Explorer a urobte report pre váš web. Táto stránka vám poskytne len určité množstvo reportov za deň, zvážte ako to využijete pre svoj prospech.

Tento nástroj vám umožní zistiť autoritu stránky, ktorá na odkazuje na váš web a zistíte taktiež, z akého Anchor textu. Po bezplatnom registrovaní si môžete porovnať štatistiky s piatimi web stránkami.

Účel analýzy odkazového portfólia
Na čo vlastne slúži analýza spätných odkazov? Aké Vám to môže priniesť výhody? Okrem pekných grafov a množstva čísel môžete zistiť:
- Celkový počet, odkazujúcich stránok, či IP adries na váš web
- Aké weby na vás odkazujú
- Počet novo vzniknutých odkazov/počet zaniknutých odkazov
- Prirodzenosť/neprirodzenosť odkazového profilu
- Aktivitu konkurencie
Zdravé odkazové portfólio
Získavanie spätných odkazov by mal byť prirodzený proces a každý umiestnený odkaz by mal mať svoj dôvod a pridanú hodnotu pre web stránku, na ktorú odkazuje. Zdravý odkazový profil sa dá vytvoriť jednoducho a to tak, že budú spätné odkazy pribúdať alebo vznikať prirodzene.
Neprirodzené je:
– ak vám počas jedného dňa pribudne 100 000 odkazov.
– ak máte veľa sitewide odkazov
– rovnaký anchor text pre všetky spätné odkazy
– smerujete odkazy iba na hlavnú stránku
– kvantita prevažuje kvalitu odkazov
Zdravé odkazové portfólio je vizitkou obľúbeného, dôveryhodného a významného webu, na ktorý sa užívatelia s obľubou vracajú. Je dôležité pracovať na tom, aby na vašu stránku ľudia chceli vytvárať spätné odkazy spontánne. Odkazy by mali pribúdať postupne z rôznych tématických web stránok, sociálnych sietí, diskusií a ďalších webových stránok príbuzných vášmu webu. Spätné odkazy by mali smerovať nielen na hlavnú stránku, ale aj na podstránky v celej štruktúre za využitia rôznych anchor textov.
Autor: Mgr. Matej Lančarič, Online marketing specialist