Ako vlastne funguje vyhľadávanie na Google?

V tomto článku si zjednodušene a jasne vysvetlíme, ako celý tento vyhľadávací proces z pohľadu Google vlastne funguje.
Možno hovoriť o troch čiastkových procesoch:
1. Crawling
2. Indexovanie
3. Poskytovanie relevantných výsledkov
1. Crawling je proces, kedy tzv. Googlebot objavuje nové a updateované web stránky s cieľom pridať ich do tzv. Google indexu.
Googlebot – označovaný i ako bot, robot alebo spider – používa určitý algoritmus pri svojej „práci“. Tú začína pri URL adresách web stránok, ktoré jednak prehľadáva a ktoré sú vygenerované z predošlého „crawl“ procesu a navyše rozšírené o dáta zo sitemapy. Sitemapu poskytuje štandardne webmaster jej vložením do Google Webmaster Tools. Ako Googlebot navštevuje jednotlivé web stránky, pridáva detekované linky každej podstránky do svojho zoznamu, ktorý je následne určený na ďalší „crawl“ proces. Nové stránky, zmeny na existujúcich stránkach, mŕtve a neaktívne linky sú Googlebotom poznačené a pripravené na následné indexovanie.
2. Indexovanie môžeme označiť ako určitú hĺbkovú analýzu web stránky s cieľom zindexovania všetkých slov, ktoré Googlebot na stránke vidí, aj s ich lokalizáciou na každej podstránke. Výrazne sú hodnotené všetky kľúčové tagy a metatagy ako napríklad „title“ tagy a ALT atribúty.
Problémom pri indexovaní zostávajú flashové web stránky.
3. Poskytovanie relevantných výsledkov. Ak zadáme ako užívatelia Google do vyhľadávacieho panela náš vyhľadávaný výraz, Google začne prehľadávať indexy zodpovedajúcim web stránkam, pričom poskytne vo výsledkoch práve tie web stránky a v takom poradí, aby sme my, ako zadávatelia konkrétneho výrazu považovali daný výsledok relevantný. Relevancia pritom závisí od viac ako 200 faktorov. Jednými z nich sú napríklad PageRank web stránok alebo implementácia SEO.
Navyše, Google aktívne pomáha už pri zadávaní kľúčového slova do vyhľadávacieho panela prostredníctvom svojich nástrojov: „Mali ste na mysli“ a „Google automatické dopĺňanie“, ktorých cieľom je šetriť náš čas počas vyhľadávania a automaticky odstraňovať chyby a predpovedať nám relevantné kľúčové slová podľa nami zadaných prvých písmen.
Takže šup šup a hurá do vyhľadávania, pretože, čo nie je na internete, akoby ani neexistovalo. :)
RUonline je špičková online marketingová agentúra, ktorá Vás dostane na popredné miesta vo vyhľadávaní, prostredníctvom služieb ako sú SEO a Linkbuilding.
Autor: Ing. Ľuboš Oláh, Online marketing specialist