Ako ušetriť rozpočet na PPC reklamu použitím negatívnych kľúčových slov
Vysvetlím na reálnom príklade. Povedzme, že máte budovu s kanceláriami v Bratislave a ponúkate v nej rôzne kancelárske priestory. Chcete, aby boli všetky prenajaté a tak spustíte PPC reklamu. Dáte cieliť na kľúčové slovo “kancelária bratislava” so skvelým pocitom, že objednávky budú prichádzať jedna za druhou. Veď je to predsa relevantné slovo. Potenciálny klient zadá do Google dopyt, ktorý obsahuje túto frázu, zobrazí sa mu reklama, klikne na ňu – hurá dostal som ho na web. Tak kde je háčik?
V realite to takto zakaždým nefunguje. Stačí, že niekto hľadal napríklad “advokátska kancelária bratislava” a akoby omylom klikol na vašu reklamu. Zaplatili ste tak za návštevníka, ktorý vôbec nemá úmysel stať sa vašim zákazníkom. Aj keď reklamný text by ho mal jasne odfiltrovať. Ja sám som zistil, že na toto sa nedá spoliehať. Ľudia reklamné texty nie vždy dočítajú a kliknú aj na také, ktoré pre nich nemajú relevantnú hodnotu. Preto ich odfiltrujete správnymi vylučujúcimi slovami. Tým zabezpečíte dodržanie zlatého pravidla plateného vyhľadávania – dajte užívateľom presne to, čo hľadajú.
Ako zabrániť tomu, aby na vašu reklamu nik omylom neklikal
Veľmi vám v tom pomôžu vyhľadávacie dopyty. Tam presne vidíte, aké slová a frázy, ktoré dali ľudia do vyhľadávača, spustili zobrazenie vašej reklamy. Je to najlepší zdroj nápadov na vylučujúce kľúčové slová. Hľadajte slová, ktoré nie sú relevantné k vášmu produktu či službe. A tiež výrazy, z ktorých je jasné, že zámer užívateľa nie je pre vás relevantný.
Pridávajte ich pravidelne a vaša PPC reklama vám bude prinášať len správnych návštevníkov. Toto je zároveň jeden zo spôsobov ako zvýšiť konverzný pomer webu zo strany PPC kampane.
Koľko negatívnych slov budete mať v kampani? Je to individuálne a záleží od produktu/služby, ktorý sa propaguje a od jeho špecifickosti. Obmedzenie neexistuje. Ja mám napríklad v jednej kampani po 7 mesiacoch 942 vylučujúcich slov a stále pridávam ďalšie. Keď je kampaň široko zacielená, je to bežný počet.
Pridať vylučujúce slová môžete na úrovni kampane a na úrovni reklamnej skupiny. V prvom rade, a vo väčšine prípadov, sa pridávajú na úrovni kampane. To je najvyššia úroveň, ktorá znamená, že na dané slová sa nemá zobraziť reklama za žiadnych okolností. Pridávanie na úrovni reklamnej skupiny sa používa v kampaniach so zložitejšou štruktúrou. Viete tak nasmerovať užívateľa na správny reklamný text podľa toho, akú frázu dal do vyhľadávača. Stále je to teda o tom, dodržiavať spomínané zlaté pravidlo.
Ako na to v Adwords
- Otvorte si vyhľadávacie dopyty (search terms) a nastavte si vhodné časové obdobie. Odporúčam toto robiť pravidelne. Vtedy je vhodné časové obdobie od dátumu kedy ste naposledy prezerali vyhľadávacie dopyty do aktuálneho dňa.
- Nájdené nerelevantné slová si značte niekde bokom, jedno na jeden riadok. Keď ste takto prešli všetky vyhľadávacie dopyty a máte zoznam slov ktoré chcete vylúčiť, prejdite na záložku Vylučujúce kľúčové slová (Negative keywords). Na pravej strane pod úrovňou kampane kliknite na +kľúčové slová, vložte váš prichystaný zoznam a dajte uložiť.
3. Tento postup pravidelne opakujte. Čoskoro uvidíte, že to funguje. Pri prezeraní vyhľadávacích dopytov by ste mali vidieť čím ďalej tým menej nerelevantných dopytov. Optimálny stav je, keď už žiadne nenájdete. Až vtedy si môžete povedať, že vaša PPC kampaň prináša len relevantných návštevníkov, a že rozpočet míňate efektívne.