7 tipov ako si vybrať SEO agentúru

Kde bolo tam bolo, keď bol Internet v plienkach a Google ešte len vymýšľal ako sa bude volať, bolo získavanie popredných miest vo vyhľadávači podstatne jednoduchšie. Lenže, časy sa zmenili a internetové nástroje sú oveľa rozumnejšie a prefíkanejšie. Zákerne k problému pristúpili aj niektoré agentúry, ktoré sľubujú kráľovské výsledky, ale po bitke so SEO optimalizáciou – drakom – odchádzajú o hlavu a zákazníka kratšie.
V dnešnej dobe voľne dostupných grafických programov si kde kto môže zmyslieť, že bude dizajnér. S Photoshopom a Instagramom zas všetci vedia produkovať schopné fotografie. To však ešte neznamená, že kvalita ich práce je dobrá a dokážu tie isté výsledky ako skúsený odborník. Je ťažké rozlíšiť kto ním naozaj je, a kto sa len vezie na vlne technických výdobytkov. Ak za dôkaz profesionality považujete, že sa firma v Googli umiestňuje na popredných miestach, má krásnu web stránku alebo vysoký obrat, nečítajte ďalej.
Pekne vyzerajúca stránka nie je to, čo robí dobré SEO. Ak si chcete najať agentúru, aby sa okrem optimalizácie postarala aj o váš dizajn…potom by ste sa, pravdepodobne, mali zamerať aj na to ako ich stránka vyzerá. Ale vedzte, že dizajny webov najlepších svetových SEO firiem sa umiestňujú práve na druhých miestach. „Táto spoločnosť zarába milióny a zamestnáva stovky zamestnancov. Tí musia vedieť čo robia.“ Áno, takáto firma je očividne v niečom dobrá, ale to ešte neznamená, že je to SEO. Môže mať úspech, pretože vie ako formovať správne partnerstvá, ale to by sa nemalo zamieňať s úspechom v optimalizácii. Väčší ešte neznamená lepší. Koniec koncov, vyberajte si podľa vašich potrieb. Či už do nich spadá jednotlivec pracujúci z kaviarne alebo medzinárodná spoločnosť s 500 zamestnancami.
Máte tú česť s dreveným alebo oceľovým SEO mečom?
Ak si vyberáte SEO špecialistu, ktorý vám vie okrem prázdnych slov zabezpečiť aj merateľný výsledok, riaďte sa rozumom a týmito základnými tipmi.
1. Strategické ciele a KPI (key performance indicator)
Okrem toho, že vy ako marketér/klient musíte vedieť čo chcete kampaňou dosiahnuť, snažte sa stanoviť si konkrétny cieľ. Ten ďalej komunikujte a vyčíslite. Agentúra by sa vás mala v tomto štádiu pýtať na otázky „prečo ste sa rozhodli pre SEO a aké sú vaše očakávania“, čo sa umiestnenia vo vyhľadávaní týka. Férový hráč vás včas upozorní, že to čo sa snažíte dosiahnuť možno nie je úlohou SEO služieb. Prípadne, že vaše predstavy nie je možné realizovať v tak krátkom čase. Ak vám agentúra sľúbi všetko čo chcete, niečo nie je v poriadku. Optimalizácia webov si vyžaduje jedinečný prístup a stratégiu, ktorá sa nerodí na prvom stretnutí. A už vôbec sa nezaobíde bez kompromisov medzi vašou predstavou a realitou.
SEO sa nedá efektívne realizovať bez stanovenia si strategických cieľov. KPIs sú kľúčové ukazovatele, ktoré vás k nemu dovedú. Napríklad, v prípade že chcete cez internet predať z pôvodných 100ks tovaru 120ks mesačne, môžu byť vaše KPIs nasledovné:
– zvýšenie návštevnosti web stránky (o rovnaké percentá, o aké chcete zvýšiť strategický cieľ)
– zlepšenie konverzného pomeru (napr., vylepšením použiteľnosti webstránky), a pod..
2. Vstupné informácie
Pozor! Tu by vám mala pomyselná kontrolka blikať jasne a často. Na vytvorenie akejkoľvek kampane, nielen tej SEO, agentúra potrebuje všetky informácie, ktoré jej pomôžu zorientovať sa ako si vaša stránka doteraz viedla. Hovorím o informáciách ako organická návštevnosť v dlhšom časovom horizonte. To platí dvojnásobne pri klientoch, ktorí ponúkajú sezónny tovar alebo služby. Nemenej dôležitý je prehľad v konverzných pomeroch, kľúčových slovách a ich vzájomnej interakcii. Dobrý špecialista berie tieto hodnoty ako suroviny, z ktorých ďalej tvorí a zároveň porovnáva dosiahnuté výsledky. Správna agentúra sa vás, okrem iného, pýta aj na zvyšné online aktivity, ktoré podnikáte. Tie môžu priamo/nepriamo ovplyvniť spôsob, akým sa SEO stratégia bude uberať. Za takéto aktivity považujte inzerciu v Google Adwords, PR články alebo iné reklamné propagácie.
3. Dĺžka spolupráce
Tu sa najčastejšie rozchádzajú názory zadávateľov (klientov) a SEO agentúr. Predstava klientov je často taká, že investícia bude trvať maximálne pár mesiacov (najčastejšie 3-6 mesiacov). Problémom je, že v prípade SEO služieb ide o dlhodobú stratégiu. Mala by to byť neustála položka, s ktorou by ste v rámci svojich online marketingových nákladov mali počítať.
4. Interakcia
Spolupráca na dohodnutom projekte si vyžaduje aktívnu komunikáciu oboch strán. SEO agentúra by si od vás mala pýtať spätnú väzbu a navrhovať riešenia. Neznamená to, že musíte zapracovať všetko, čo vám agentúra odporučí. Minimálne je potrebné hľadať kompromis a diskutovať o možných rizikách. Agentúra vás bude potrebovať pri schvaľovaní cieľových kľúčových slov, pri zapracovaní SEO faktorov a obsahu do web stránky, a pri zapracovaní technických požiadaviek.
5. Monitoring
O výkone SEO agentúry by ste mali dostávať pravidelný report. Aspoň raz mesačne. Ten by sa nemal vzťahovať len na pozície dohodnutých kľúčových slov. Naopak, mal by obsahovať informácie, ktoré hovoria o pozícii vašej web stránky. Berúc do úvahy všetky kľúčové slová v danom biznis sektore. Žiadajte aj prehľad návštevnosti (organickej/celkovej) a vývoj konverzných cieľov. Vhodné, ale nie nutné, je keď vám agentúra poskytne zoznam publikovaných článkov, ktoré pre vás zabezpečila na externých weboch. Pravidelný monitoring je jedna vec. Čím podrobnejší, tým lepší. Avšak, nezabúdajte sa pýtať. Napríklad aj, aké položky agentúra v rámci SEO aktivít sleduje a podľa čoho postupuje.
6. Analytika a štatistika
Bez štatistík nie je žiadna agentúra schopná plnohodnotne realizovať svoju prácu. Prístupy do nástrojov ako Google Webmaster Tools a Google Analytics považujte za kľúčové. Aby agentúra získala komplexné dáta ako: kľúčové slová, ktoré návštevníci zadali do vyhľadávača; výkonnosť týchto kľúčových slov, teda ktoré ich doviedli na vašu stránku, a pod., je dôležité ich vzájomné prepojenie. Používanie len jedného z týchto nástrojov vám všetky informácie nezabezpečí.
7. Content Marketing
SEO už nie sú len o automatizácii základných technických pravidiel. Tie môžu fungovať na začiatku. Z dlhodobého hľadiska je nutné, aby sa agentúra zaujímala aj o obsah vašej webovej stránky. SEO stratégie v posledných rokoch kladú podstatný dôraz na content marketing. Čím kvalitnejší obsah tvoríte, tým lepšie bude umiestnenie vašej stránky vo vyhľadávaní Google. Agentúra by vám, preto, mala navrhnúť riešenia, ktoré budú prinášať aj pravidelný a zaujímavý content.
Spísali ste si všetky pre a proti, prediskutovali možnosti s potenciálnou agentúrou…no stále sa neviete rozhodnúť? V tom prípade sa pýtajte na referencie. Žiadajte ich od agentúry alebo súčasných/minulých klientov. Agentúra, ktorá si je vedomá svojej profesionálnosti, vám nemá problém ukázať konkrétne (vyčíslené) výsledky a prípadové štúdie.
Čo sa ešte pýtať?
- ako dlho je agentúra na trhu a aký typ skúseností má
- koľko stránok bude optimalizovať a za koľko
- akým spôsobom bude vašu stránku monitorovať
- akými veličinami bude merať progres
- aké stratégie, mimo SEO, hodlá agentúra zapojiť
Verím, že sa pri hľadaní SEO agentúry stretnete len s férovým prístupom. Možno aj vďaka týmto tipom ušetríte zle investovaný čas aj peniaze.