Ivana Čellárová v kategórii Online marketing

Ako (ne)robiť online marketing pre pohrebníctvo

O pohrebníctve sa hovorí ako o jednom z najlepších biznisov, pretože ľudia umierajú neustále. V rozpore s etikou sú nielen premrštené ceny, ale aj metódy „záhrobného“ predaja. Mnohí sprostredkovatelia pohrebov sa snažia klientov nalákať hlavne prostredníctvom neetického direct a online marketingu. Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, pohrebný priemysel pôsobí v silno konkurenčnom prostredí, v ktorom prebieha tvrdý boj o klienta.
Ako (ne)robiť online marketing pre pohrebníctvo

Pozrime sa spoločne na metódy, ktorým by sa mali pohrebníctva radšej vyhnúť, a čo naozaj funguje. Či už pracujete v pohrebných službách alebo ste dostali neľahkú úlohu – spropagovať pohrebníctvo či kamenárstvo na internete – máme pre vás dobrú správu. Aj online marketing pre pohrebníctvo sa dá robiť citlivo, v súlade s etikou, no zároveň zaujímavo a efektívne.

Ako nekromarketing na internete nerobiť?

1. Čierny humor nie je správna cesta

Je pravda, že o smrti existuje množstvo dobrých vtipov, ktoré sú predurčené stať sa virálnymi. Svoj biznis by ste teda mohli postaviť na čiernom humore a metóde „aj zlá reklama je reklama“. Len či sa vám to neskôr vyplatí je otázne. Humor nie je tabu, ale má svoju mieru.

Pokiaľ vaša firma využíva sociálne siete, pri komunikácii so záujemcami o služby vystupujte seriózne, slušne a trpezlivo. Šírenie znevažujúcich príspevkov, ako sú napríklad testy na výpočet dátumu smrti, možno dostane meno vašej firmy do povedomia ľudí. Keď však títo ľudia budú pohrebné služby skutočne potrebovať, obrátia sa radšej na profesionálov, ktorí ku svojej práci pristupujú zodpovedne a nerobia si zo smrti nemiestne žarty.

2. Vyhnite sa manipulácii

S nástupom nových médií sa smrť stala efektívnym marketingovým nástrojom. Smútok a strach sú najsilnejšie emócie, preto predajcovia tak radi hrajú na city, a s vidinou zárobku klienta jednoducho zmanipulujú štýlom: „Váš milovaný si zaslúži to najlepšie – náhrobný kameň z ružovej žuly a gravírovanie so zlatým písmom. Pokiaľ mu kúpite ten najlacnejší pomník z našej ponuky, tak vás budú susedia nepekne ohovárať, že si zosnulého nevážite.“

3. Opatrne s množstevnými zľavami

Niektorí podnikatelia sa snažia od konkurencie odlíšiť akciovými ponukami. Zľava na kvety či parte je úplne v poriadku. No súťaže typu „využi naše služby a si v hre o vecné ceny“ sú nemiestne. Ponúkať množstevnú zľavu rodine, ktorá sa práve zmieruje s tragickou stratou viacerých príbuzných, je nevhodné. Príklad: pri vybavení 2 pohrebov máte tretí zadarmo.

Ušetrené peniaze im milovaných ľudí už nevrátia, preto podobné praktiky neocenia. Práve naopak. Budú vás mať za obchodníkov bez chrbtovej kosti. Nedostatok jemnocitu voči klientom môže vás biznis nadobro pochovať.

4. Pozor na agresívny remarketing

Zobrazovanie reklamy ľuďom, ktorí v minulosti navštívili váš web či urobili konverziu kvôli pohrebu blízkej osoby, je maximálne neetické. Uvediem príklad z praxe: pred mesiacom som klikla na web istého bratislavského pohrebníctva. Odvtedy na mňa dennodenne vyskakujú reklamné bannery s informáciou, že firma zmenila svoje sídlo. Takýto marketing považujem za nepremyslený. Čo ak sa práve snažím vyrovnať s odchodom blízkej osoby? Určite nechcem, aby mi remarketing opätovne pripomínal bolestivú udalosť. Remarketing má význam len vtedy, ak niekto svoj pohreb plánuje vopred a porovnáva. Čo bežne smútiaca rodina nerobí. 

 

Ako by mal vyzerať online marketing pre pohrebníctvo?

1. Prehľadný web

Základom úspešného online marketingu pre akúkoľvek oblasť pôsobenia je moderný web s responzívnym dizajnom. Kvalitný web má štruktúru nadpisov, podnadpisov a ďalších prvkov, ktorú pozitívne hodnotia prehliadače ako je Google. Dobrý web je zároveň rýchly, prehľadný, jednoduchý na používanie a užitočný po obsahovej stránke. Záujemcovia by mali byť v priebehu niekoľkých sekúnd schopní nájsť na vašom webe kontaktný formulár a telefónne číslo, ktoré je k dispozícii 24/7. Možnosť nonstop komunikácie má nevyčísliteľnú hodnotu v noci a počas víkendov, kedy pohrebníctva bývajú zvyčajne zatvorené.

2. Poctivá analýza kľúčových slov

Mala by predchádzať SEO optimalizácii aj spusteniu PPC kampaní. Cez aké frázy sa návštevníci dostali na váš web? Aký tovar a typ služby vaši klienti vyhľadávajú najčastejšie? Zodpovedajte tieto otázky a vytvorte zoznam najvyhľadávanejších longtailových fráz, ktoré budú kľúčové pre vaše online marketingové aktivity. 

3. Dbajte na cielenie a rozšírenia

Textové reklamy vo vyhľadávacej sieti majú v nekromarketingu silu. Pri využívaní PPC kampaní  si treba dať dobrý pozor na zacielenie reklám. Samozrejmosťou je geografické cielenie na používateľov internetu žijúcich v rovnakom meste, v akom pôsobí vaša firma. S demografickým zacielením to už nie je také jednoznačné. Vašim klientom môže byť naozaj ktokoľvek dospelý, bez ohľadu na vek, pohlavie, záľuby a obľúbené stránky. Text PPC reklamy je vhodné rozšíriť o adresu a telefónne číslo. V momente úmrtia blízkej osoby sú práve tieto informácie najžiadanejšie.

4. Propagujte sezónny tovar a služby

Slovenské kresťanské sviatky ako Vianoce, Veľká noc, Sviatok všetkých svätých a Pamiatka zosnulých sú jediné obdobia v roku, kedy svoj biznis môžete propagovať bez hanlivej nálepky – iba sa snaží zarobiť na ľudskom nešťastí. Dobre sa predávajú svietniky, spomienkové vence a kvety.

V zahraničí je čoraz väčší dopyt aj po službe údržby hrobov. Mnohí ľudia by sa radi starali o čistotu miest posledného odpočinku svojich starých otcov a mám – keby ich hroby neboli vzdialené tisícky kilometrov. Pohrebníctva preto ponúkajú kompletný servis: hrob za poplatok vyčistia, položia naň kvety, zapália sviečku a po skončení prác pošlú klientovi fotku. Aj takéto riešenie je lepšie, než nechať hrob spustnúť.

5. Tvorba a šírenie užitočného obsahu

Najlepším spôsobom, ako sa dostať do povedomia ľudí, je publikovanie užitočných informácií, ktoré inde nenájdu. Čo robiť bezprostredne po úmrtí člena vašej domácnosti? Komu úmrtie nahlásiť a čo urobiť s telom? Ako postupovať, keď chcete telo mŕtveho presunúť zo zahraničia a pochovať ho na Slovensku? Na ktorých miestach môžete legálne pochovať svojho domáceho miláčika? Kde na Slovensku sú pochované známe osobnosti?

Najčastejšie otázky môžete zodpovedať vo FAQ sekcii na vašom webe alebo formou blogových článkov. Pútavý obsah môžete sprostredkovať aj prostredníctvom infografík a videí. Niektoré príspevky môžu byť užitočné v krízových situáciách, iné (napr. články o nekroturistike) môžu plniť funkciu osvety.

6. Nebráňte sa sociálnym sieťam

Ani komunikácia so zákazníkmi na Facebooku, Twitteri či Google+ nie je tabu! Vaša fanpage môže slúžiť aj ako bezpečný prístav pre ľudí, ktorí práve niekoho stratili. Dajte im najavo, že ste tu pre nich, aby ste im uľahčili ťažké chvíle. Pôsobiť profesionálne a ľudsky môžete bez ohľadu na sektor vášho podnikania.

7. Využitie referencie vďačných zákazníkov

Pozitívne ohlasy klientov zvyšujú dôveryhodnosť. Rodina zosnulého sa chce presvedčiť o tom, že vybrané pohrebníctvo bude s telom nebožtíka zaobchádzať opatrne a s rešpektom. Po splnení podmienok spolupráce môžete klienta poprosiť o spätnú väzbu a po vzájomnej dohode zverejniť jeho myšlienky na svojej webovej stránke. Silnú značku na trhu s pohrebnými službami vybudujete kombináciou súcitu, seriózneho prístupu, podávania užitočných informácií a slušného vystupovania. 

8. Kvalitné služby sú viac než nízka cena

Samozrejme, toto porovnanie neplatí vždy. Pokiaľ pozostalí zosnulého nemali v láske alebo sa jednoducho nachádzajú v nepriaznivej finančnej situácii, môže byť pri výbere pohrebníctva rozhodujúca práve cena. Ak však pozostalí netrpia biedou a práve zosnulej osobe by zniesli aj modré z neba, potom zaváži hlavne dostupnosť a komplexnosť služieb. Starší ľudia si zvyknú hrobové miesto zaplatiť vopred a na vlastný pohreb majú našetrené.

Ale, väčšinou má potenciálny klient iné trápenie, než porovnávať ceny pohrebných služieb.

Kvalitné pohrebníctvo urobí maximum pre to, aby sa zákazník okrem výberu rakvy a podpísania zmluvy nemusel o nič ďalšie starať. Firma zariadi presun zosnulého z domu, vyhotoví smútočné oznámenia, kytice a vence, vybaví nebožtíkovi úmrtný list, samotnú kremáciu alebo klasický pohreb na cintoríne. Dobré pohrebníctvo si klienti zapamätajú podľa plynulej komunikácie, rýchleho vybavenia administratívnych záležitostí a maximálnej snahy vyjsť v ústrety.

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem, aby vaša webstránka začala konečne zarábať?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

Katarína Rusňáková
majteľka spoločnosti

„V priebehu 1 roka sme klientovi Union zvýšili návštevnosť webstránky o 51%, vďaka čomu im narástli tržby o 123%. Ako môžem pomôcť vám?“

Nechajte nám na seba kontakt a do 24 hodín sa vám ozveme.

    Informácie o spracovávaní osobných údajov

    V našom blogu sa toho ukrýva oveľa viac. Páčia sa vám informácie, ktoré u nás môžete nájsť? Radi vám ich budeme 1x do mesiaca posielať na mail.

    Stačí, ak sa prihlásite na odber nášho newslettera.

    Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.