gonzales v kategórii Web

AIDA – model ako byť na internete úspešným a navštevovaným

AIDA – model ako byť na internete úspešným a navštevovaným

Viete o tom, že priemerný návštevník je ochotný stráviť 4 sekundy na stránke, ktorú nikdy predtým nenavštívil? Ako teda zabezpečiť aby na webstránke ostal a uskutočnil na nej ciele, ktoré ste si stanovili? Jedným z možných návodov, ako byť na internete úspešným, efektívnym a navštevovaným, je relatívne starý teoretický prístup – akronym s názvom AIDA.

Už v roku 1898 prišiel americký marketingový a obchodný priekopník E. St. Elmo Lewis s tzv. návodom ako prilákať a najmä upútať zákazníkov a spotrebiteľov. Vytvoril pôvodný, teda originálny AIDA model, ktorý aplikoval na vtedajší americký poistný trh 19. storočia.

Aj po viac ako 100 rokoch je tento model naďalej masívne využívaný a v prvom rade vyučovaný na vysokých školách, univerzitách a ostatných inštitúciách a agentúrach zaoberajúcich sa strategickým marketingom a marketingovými analýzami.

Táto tradičná čarovná marketingová formulka je zložená zo 4 kognitívnych fáz, ktoré musí každý obchodník alebo marketér sledovať a rešpektovať, pokiaľ chce, aby jeho myšlienky alebo nové produkty boli potenciálnymi zákazníkmi a spotrebiteľmi akceptované a samozrejme žiadané.

Model AIDA sa dá aplikovať aj do oblasti známej ako reklama na internete, kde sa jednotlivé časti tohto modelu dajú aplikovať nasledovným spôsobom:

A – Attention (Awareness) – pozornosť – nevyhnutnosť vyvolať u návštevníkov web stránky určitú konkrétnu pozornosť používaním správnej grafiky, lákavého používateľského rozhrania a „chytľavých“ titulkov i obsahu, ktoré každého návštevníka upútajú a dostanú. Prieskumy ukazujú, že priemerný návštevník je ochotný stráviť 4 sekundy na stránke, ktorú nikdy predtým nenavštívil. Úlohou konkrétneho marketéra je teda vyvinúť všetky možné prostriedky na to, aby konkrétny návštevník na stránke ostal a postúpil do ďalšej fázy.

I – Interest – záujem – pozornosť premeniť na záujem je veľmi náročná záležitosť. Čo urobiť pre to, aby na web stránke ostal návštevník podľa možností čo najdlhšie? Odpoveď je nasledovná: dizajn stránky, možnosti zreteľnej navigácie, jasne stanovený obsah, zaujímavé možnosti na hlavnej stránke, ktoré „donútia“ návštevníka prejsť si podľa možností čo najviac podstránok a obsahu. Úlohou tejto fázy je snažiť sa znavigovať návštevníkov smerom ku produktom a službám, ktoré konkrétna web stránka ponúka, a to podľa možností čo najmenším počtom kliknutí.

D – Desire – túžba – cieľom tohto kroku je presvedčiť návštevníkov stránky, že o dané tovary resp. služby majú záujem a pretransformovať ich z pozície „návštevník“ na „zákazník“. Treba však vedieť, kedy a najmä kde umiestniť odkaz k danému tovaru alebo službe s možnosťou ich kúpiť resp. odkazovať na rozličné akcie a cenovo zaujímavé ponuky na stránke, poprípade zaujať obchodnými a dodacími podmienkami (napr. dovoz v rámci celého Slovenska zadarmo). V dobe prudkého nástupu sociálnych sietí nesmie chýbať možnosť sledovať produkty, služby, zaujímavé akčné ponuky na sociálnych sieťach, nesmie chýbať tzv. facebook plugin, tlačidlo Like alebo +1, možnosť si danú stránku určiť ako domovskú stránku pre náš internetový prehliadač alebo si ju dať do záložiek …

A – Action – akcia – finálny a pre obchodníka najdôležitejší krok. Táto fáza je charakterizovaná vyvolaním konkrétnej akcie, určitého kroku na strane návštevníka – buď o realizáciu kúpy zadaním objednávky a vyplnením všetkých nevyhnutných údajov pri internetových obchodoch – eshopoch, alebo o prihlásenie sa pre zasielanie newsletterov, letákov, noviniek, zľavových kupónov atď. Samozrejmosťou je možnosť efektívne merať tento krok prostredníctvom širokej palety rozličných nástrojov napríklad na Google Analytics.

aida-model-300x194

Zdroj: www.omtrens.com

 

Veľmi dôležitým krokom je taktiež zabezpečiť, aby sa daní návštevníci na konkrétnu web stránku vracali, opakovane uskutočňovali predošlé 4 kroky a na základe ústneho podania šírili pozitívne ohlasy na konkrétnu web stránku medzi svojimi známymi a kamarátmi. Ide o zabezpečenie lojality návštevníkov, čo je pre budovanie dlhodobého a stabilného podnikania v prostredí známom ako online marketing veľmi dôležité.

V súčasnom marketingovom a vysokokonkurenčnom prostredí je možné daný model doplniť o niekoľko ďalších krokov.

Krok C – conviction – presvedčenie vypovedá o nutnosti pochopenia kognitívneho uznania dôležitosti uspokojenia konkrétnej túžby alebo potreby kúpou daného tovaru alebo služby, ktoré sú na web stránke ponúkané. Existuje niekoľko názorov, kedy sa daný krok uplatňuje. Reálne prichádzajú do úvahy 2 možnosti: AICDA alebo AIDCA, teda pred uvedomením si túžby resp. potreby alebo hneď po tom.

Krok S ako satisfaction – spokojnosť nadväzuje na vyššie uvedenú lojalitu. Je to veľmi náročný krok zameraný na kvalitu poskytovaných služieb a na spokojnosť zákazníkov s nakúpenými tovarmi a službami. Vyskytuje sa logicky na konci modelu a v tom prípade má tvar AIDAS.

Ako je z celého článku zrejmé, model AIDA s niekoľkými obmenami je naďalej aktuálnym a využívaným prostriedkom pri budovaní efektívnej web stránky, kde zabezpečenie jej reklamy na internete spolu so samotným obsahom a štruktúrou stránky nám dáva jasný návod na zabezpečenie úspechu a stability na poli internetového rozhrania.

Je len otázkou času, aké ďalšie kroky do tohto modelu pribudnú a akú úlohu v ňom budú hrať sociálne siete.

 

Autor: Ing. Ľuboš Oláh, Sales & Online marketing, 

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem, aby vaša webstránka začala konečne zarábať?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

„V priebehu 6 mesiacov sme klientovi Top English zvýšili návštevnosť webstránky o 52%, vďaka čomu im narástli tržby o 46%. Ako môžem pomôcť vám?“

Nechajte nám na seba kontakt a do 24 hodín sa vám ozveme.
Informácie o spracovávaní osobných údajov