Tomáš Hrubý v kategórii Eshopy Online marketing

7 zásad úspešného e-shopu, ktoré ignorujte len na vlastné riziko

Urobiť z e-shopu kvalitný internetový obchod nie je ľahké. Konkurencia v danom sektore je obrovská. Preto je dôležité, aby ste vynikali oproti konkurencii v každej činnosti. Každý chybný krok je drahý, každá nevyužitá príležitosť je stratený zisk.
7 zásad úspešného e-shopu, ktoré ignorujte len na vlastné riziko

Všetci sme sa stretli pri nakupovaní cez e-shop s dobrými skúsenosťami, ale aj zlými. Nič nie je horšie ako čakať na svoj výrobok po lehote dodania, dostať ho poškodený, poprípade úplne iný. K atraktivite e-shopu neprispieva ani neprehľadná stránka a arogantné správanie predajcu.

Ako vybudovať kvalitný e-shop a podnikanie na internete? Poďme sa pozrieť na 7 dôležitých zásad úspešného e-shopu:

1. Na cene záleží

Ak sa rozhodnete ísť smerom podnikania na internete, ako prvé čo by ste mali urobiť je, že si spravíte cenovú stratégiu. Položte si otázku: „Chcem predávať kvalitný tovar s vyššími cenami alebo lacný tovar za nízke ceny? Kto je moja cieľovka?„

Veľa e-shopov robí tú chybu, že nemá určenú pevnú stratégiu a zbytočne sa púšťa do „cenových vojen“. Ak predávate kvalitné tovary, ktoré majú vyššiu hodnotu a pustite sa do vojny s e-shopom, ktorý ponúka lacné tovary, koledujete si o veľké straty. Nikdy nechoďte pod svoju cenu!

2. Jednoduchý a využiteľný web

Vzhľad v dnešnej dobe hrá veľkú rolu. Hlavne v prípade podnikania na internete. Veľa e-shopov si to neuvedomuje a stále má zastarané webstránky s neaktuálnou grafikou. Áno, sú niektoré e-shopy, ktoré majú zastaranú grafiku a aj napriek tomu im nevie nikto konkurovať. To sú väčšinou veľkí hráči na trhu, ktorí majú históriu a dobré meno medzi zákazníkmi. Nie začínajúci online obchod. 

Dizajn však nie je všetko.

Dôležité je, aby vaša webstránka bola aj využiteľná a prosperovala. Môžete to dosiahnuť aj CTA (call to action) prvkami, ktoré nabádajú ľudí k nejakej akcii a konverziám. Napríklad, tlačítká ako “kúpiť hneď”, “objednať hneď” alebo “rezervovať”.

To, ako bude fungovať web stránka, záleží aj od e-commerce platformy, ktorú si zvolíte. Buď si necháte vyrobiť jednu na mieru alebo skúsite Opencard a Prestashop. V nich si môžete vytvoriť celý objednávkový a dopravný systém a zoznamy tovarov. Neriešia však platobnú bránu. Takže budete musieť pridať navyše nový platobný plugin.

Okrem dizajnu sa zamerajte aj na SEO stratégiu, ktorú by ste mali mať zvládnutú hneď od začiatku. V budúcnosti vám to môže ušetriť, napríklad aj na PPC reklamách.

3. Včasné dodanie

Tento bod je veľmi dôležitý. Dnes často vyhráva e-shop, ktorý doručí tovar čo najskôr, aj keď za vyššiu cenu. Doba je uponáhľaná, preto je logické, že ľudí nebaví čakať niekoľko dní či týždňov na objednaný tovar.

Snažte sa zabezpečiť čo najkratšiu dobu dodania. Je to obrovská konkurenčná výhoda. Pri uvádzaní predpokladanej doby doručenia neklamte, no snažte sa vždy dodržať garantovanú dobu doručenia. Opak by výrazne poškodil váš brand, ktorý by sa naprával veľmi ťažko. Slovenskí zákazníci sú na doručovanie veľmi hákliví.

4. Blog

Ak sa chcete odlíšiť od svojej konkurencie a priviesť na stránku ďalších potenciálnych zákazníkov, určite založte na svojom e-shope blog. Týmto krokom môžete vaše podnikanie na internete výrazne posilniť. Môžete písať takmer o všetkom, čo súvisí s produktami, ktoré predávate.

Napríklad, tipy a triky v oblasti nákupu určitých segmentov, zaujímavosti o výrobkoch, alebo návody ako sa dané výrobky používajú.

Ak predávate športové potreby, môžete písať o cvičení. Predajcovia oblečenia zase články s radami ako sa obliekať či módnymi trendmi. Kreativite sa medze nekladú. Ľudia radi čítajú informácie o výrobkoch, ktoré si idú kúpiť, tak prečo to nevyužiť? 

Napríklad, blog tohto e-shopu vyzerá ako vystrihnutý z Pinterest alebo Instagram profilu. Celkom zaujímavý nápad, čo poviete?

blog

5. Správny marketingový mix

Je to alfa a omega každého úspešného e-shopu. Bez marketingu sa dá veľmi ťažko podnikať. Pri internetovom predaji a podnikaní na internete to platí dvojnásobne. Veľká noc začína vo februári, Vianoce zase v októbri. Bez marketingu sa o vás zákazníci nedozvedia, preto by ste na ňom určite nemali šetriť.

Čo všetko sem patrí?

Sociálne médiá – Dôležité je vybudovať komunikačnú stratégiu pre sociálne média, ako Facebook, Instagram alebo Youtube. Môžete prehĺbiť svoj vzťah so zákazníkmi, poprípade získať nových. Facebook sa časom môže stať aj vašim predajným kanálom, ak viete, ako ho spravovať.

Instagram sa už vo veľkom používa na budovanie brandu, kde môžete uploadovať fotky produktov, služieb, alebo ukázať niečo zo života vo firme.

Youtube nemá takú silu ako v USA, ale aj v našich končinách naň netreba zabúdať. Najmä, ak máte produktové videá, ktoré by chceli uzrieť svetlo sveta. Taký video návod dá viac ako tisíc slov.

Instagram profilZdroj foto: Instagram Martinus 

Reklama –  V prípade offline marketingu to môže byť billboard alebo reklama v novinách či v televízore. Ale čo robiť online? Skúste videoreklamu alebo rôzne PPC kampane. Záleží na tom, aký je váš cieľ. 

Podpora predaja – Môže sa jednať o rôzne súťaže, akcie, odmeny, darčeky či zľavy. Zľavy sú veľmi dobré na zvýšenie predaja a povedomia o vašich tovaroch. Každý z nás chce ušetriť nejaké percentá pri nákupe. To, akým spôsobom budete tieto akcie propagovať si však dobre premyslite. A tiež sa zamyslite nad výškou zľavy, aby to pre vás stále bolo výhodné. 

Public relations – Budovanie dobrého mena spoločnosti je veľmi dôležité. Okrem poskytovania kvalitných služieb, môžete uverejňovať články na weby, do novín, alebo na rôzne iné spravodajské média. Základom je poskytnúť užitočný obsah, ktorý ľudia ľahko nájdu a budú si ho spájať s vašim menom. Alebo sa aj vďaka tomuto obsahu o vás dozvedia. 

Online kampaň a konverzné pomery

Hlavným cieľom každého e-shopu je mať čo najväčší počet uzavretých objednávok. V prípade online kampaní by ste mali zistiť, odkiaľ ku vám chodí najviac zákazníkov a vypočítať si konverzný pomer. Ak by, napríklad, z Facebooku prišlo 1000 užívateľov a objednávku by uzavrelo 250 ľudí, konverzný pomer by bol 25%.

Na druhej strane, z google search kampane by prišlo 700 ľudí a objednávku by si vytvorilo 210 z nich. Konverzný pomer by bol 30% a bol by efektívnejší ako v prípade Facebooku. Treba si preto zistiť, odkiaľ vám chodí najviac ľudí, a aký má každý kanál konverzný pomer. To všetko preto, aby ste mohli určiť, ktorý je najefektívnejší, kam investovať  a podľa toho si určiť stratégiu.

Okrem konverzného pomeru si všímajte aj výnosy. Nie každý nákup alebo tovar sú si rovné. Čiže, na problém sa pozerajte komplexne.

6. O nás 

Na toto veľa e-shopov zabúda. A často je to veľká zbraň pri nákupnom rozhodovaní zákazníka. V podstránke “o nás” hovoríte zákazníkom o vašej minulosti, čo ste dosiahli, kto ste,  ako ste sa vyvíjali, a ako dlho ste na trhu.

Ukážete tak zákazníkovi, čo máte za sebou, čo ste dosiahli a kam by ste chceli smerovať. Vzbudíte u neho dôveru a vytvoríte vzťah. O nákupe rozhodujú aj emócie. 

Ak ste sa už rozhodli pustiť do podnikania na internete, určite podstránku “o nás” neignorujte. Inšpirujte sa, napríklad, aj týmto výrobcom a predajcom

O nas

7. Zákaznícky servis

Zákazníci sú veľmi citliví ako sa k nim správate. Najmä po vykonaní nákupu. Väčšina internetových obchodov si myslí, že sa o zákazníka po nákupe už nemusí starať. To je obrovský omyl!

Po-nákupný servis je najdôležitejší, lebo ukazujete zákazníkovi, že ste vierohodný e-shop. Na základe toho sa rozhoduje, či u vás opäť nakúpi alebo vás odporučí ďalej. Už ste určite počuli rôzne informácie od známych, že v tomto e-shope nič nekupuj – tam je to hrozné, nakúpiš a už o tebe nechcú počuť, dali mi poškodený výrobok a nechceli mi vrátiť peniaze…

Nesprávajte sa k ľuďom ako k veciam. Správajte sa ľudsky, poraďte, riešte problémy, zaujímajte sa a pravidelne zákazníka informujte. Ak sa oneskorí zásielka, komunikujte. Ak má zákazník problém s poškodeným výrobkom, snažte sa to čo najskôr vyriešiť alebo dopomôcť k vyriešeniu daného problému. Zákazníkov nezaujíma prečo sa to nedá, ale ako sa to dá.

Podnikanie na internete nie je ľahké. Tieto zásady vám síce nezaručia 100 % úspech, no určite vás k nemú posunú bližšie. Nezabúdajte, že konkurencia nespí a snaží sa stále zlepšovať.

Napíšte do komentára, v ktorej z daných zásad máte najväčšie problémy. 

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem, aby vaša webstránka začala konečne zarábať?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

Katarína Rusňáková
majteľka spoločnosti

„V priebehu 1 roka sme klientovi Union zvýšili návštevnosť webstránky o 51%, vďaka čomu im narástli tržby o 123%. Ako môžem pomôcť vám?“

Nechajte nám na seba kontakt a do 24 hodín sa vám ozveme.

    Informácie o spracovávaní osobných údajov

    V našom blogu sa toho ukrýva oveľa viac. Páčia sa vám informácie, ktoré u nás môžete nájsť? Radi vám ich budeme 1x do mesiaca posielať na mail.

    Stačí, ak sa prihlásite na odber nášho newslettera.

    Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.