Marcela Danišová v kategórii Blog Content marketing

6 najväčších chýb firemných blogov a ako ich ihneď napraviť

Viete, čo je problém mnohých firemných blogov? Sú priveľmi firemné. Blog bol pôvodne navrhnutý na osobnú komunikáciu jednotlivcov. Nie pre firmy. A to je dôvod, prečo väčšina pristupuje k blogom nesprávne. Čo robiť, aby ste sa medzi nimi neocitli aj vy?
6 najväčších chýb firemných blogov a ako ich ihneď napraviť

V prvom rade nezabúdajte, že v dnešnej dobe váš obsah nebojuje len s konkurenciou. Ešte stále sú tu instagramové fotky jedál, ktoré by bola škoda jesť; dovolenkové destinácie, ktoré treba googliť; alebo videá so zvieratkami.

Slovenský obsah na internete je len zlomok toho svetového. Ale aby aj ten zlomok stál za pozornosť, snažte sa vyhnúť týmto chybám.

1.Nedávate ľuďom dôvod, aby sa zaujímali

Presvedčiť ľudí, aby klikli na článok je jedna vec. Aby ho považovali aj za užitočný, je úplne druhá. Predstavte si, že firemný blog je kniha receptov. Ak ju odfláknete, nik podľa vás nič neupečie. Rovnako je to aj s informáciami. Ak nemajú žiadnu praktickú hodnotu a využitie, ťažko nimi niekoho ohúrite.

Čo znamená praktická hodnota?

Predstavte si, že ste cestovná kancelária a píšete blog o Havajskom ostrove Kauai. Povedať, že sú tam krásne pláže, kopa zelene a úžasná turistika zvládne aj ten, čo si vygoogli obrázky. Ako cestovná kancelária by ste mali byť expert vo svojej oblasti. Dýchať a žiť cestovaním. Ak toto nedokážete pretaviť v blogoch, len ťažko niekoho inšpirujete, aby si od vás kúpil zájazd.

Čo by teda mal blog o ostrove obsahovať?

Napríklad to, že ak sa vyberiete prejsť Na Pali Coast, musíte rátať s tým, že tam nikde nie je signál, musíte brodiť riečky, potrebujete zásoby vody, a že parkovisko pri začiatku trasy je také malé a stále plné, že ideálne je začať s východom slnka.

Alebo…

Na ostrove je rovnako veľa kohútov a sliepok ako paliem. Čo môže znamenať, že vám tieto neškodné zvieratá často skáču do cesty, snažia sa vojsť do auta, alebo vám budú okupovať strechu, kým parkujete.

Alebo, že jednosmerné mosty sa riadia pravidlom 5 a 5. Ide 5 áut z jednej strany a potom 5 áut z druhej.

Toto sú informácie, ktoré majú cenu a praktické využitie. Takto by mohli vyzerať informácie, s ktorými sa chcete podeli so svojimi čitateľmi. Ukážte im, že ste expert.

Ak by som sa vrátila späť k téme online marketing, prepracované blogy má, napríklad Kissmetrics. Určite odporúčam, aby ste sa nimi inšpirovali. Vďaka ich článkom vedia marketéri veci lepšie pochopiť a následne ich využiť v praxi.

ako písať užitočné blogy

 

Aby ste si písanie uľahčili, odpovedzte si na otázky:

  • pre koho píšem?
  • prečo by sa mal zaujímať?
  • čo pre neho môžem urobiť?
  • ako prakticky vie moju informáciu použiť?

2. Máte len krátke články

Pracujete s informáciou, že ľuďom sa nechce čítať? To môže byť pravda, ale aj nemusí. Ak sa mi niečo dobre číta, vždy ma to veľa naučí alebo inšpiruje, čas si jednoducho nájdem. Bodka.

Keď sa prestanete limitovať dĺžkou článkov, môžete sa sústrediť na hĺbku informácie. Ukážte svoju odbornosť. Dajte návštevníkom príklady, z ktorých môžu čerpať. A čo je úplne super, máte viac priestoru na to, aby ste zapracovali kľúčové slová.

Ak ešte pochybujete o dĺžke blogov, vedzte že…

problém nie je v dĺžke článku. Ale v tom ako návštevníci čítajú a ako veľmi im to komplikujete. Nezabúdajte na fakt, že čítanie z obrazoviek nerovná sa čítaniu z kníh. Keď si zoberiete noviny alebo časopis, hneď vidíte ako dlhý text vás čaká. To isté sa snažia dosiahnuť ľudia tým, že scrollujú na koniec článku.

Čisto teoreticky, kde by ste radšej skočili?

 

A)Do vody, kde viete aká je hĺbka, vidíte, že dookola nie je žiadna prekážka, a že na dne sú malé kamienky.

alebo

B) Do vody, kde nevidíte na dno, ani čo je vôkol, nepoznáte hĺbku, ale na tabuľke sa píše, že skákanie je dovolené.

 

A, však? Presne tak fungujú aj blogy. Ľudia majú potrebu vedieť, čo čakať.  A ako im to uľahčiť?

  • dajte si záležať na tom, ako im článok predstavíte, čo dáte do úvodu
  • používajte podnadpisy na to, aby ste udržali ich pozornosť a zároveň sumarizovali obsah daného odseku
  • pýtajte sa otázky a pracujte s príkladmi
  • vyhýbajte sa dlhým odsekom alebo blokom textu
  • používajte obrázky, videá, alebo infografiky na to, aby ste vizuálne odľahčili čítanie aj pochopenie
  • zabudnite na kurzívu, pretože sa ťažko číta a rýchlo unavuje oči

3. Píšete o veciach, ktoré ľudí nezaujímajú

Ešte predtým ako začnete, pripravte si tabuľku s prehľadom kľúčových slov. Snažte sa písať o témach, ktoré ľudia vyhľadávajú. To vám poslúži nielen ako inšpirácia, ale aj záruka toho, že vás bude niekto čítať.

Pozor. Neznamená to, že budete písať články na všetky kľúčové slová, ktoré patria k top 20 na Slovensku. Starostlivo vyberajte tie, ktoré súvisia s vašimi službami a cieľovou skupinou. Nepíšte na svojom blogu o témach, ktoré nemajú s vami nič spoločné. Síce množstvá návštevníkov znejú lákavo, ale budú vám k ničomu. Chcete osloviť ľudí, ktorí sa budú zaujímať a majú potenciál stať sa zákazníkmi. Ak neviete ako na výber kľúčových slov, tu nájdete návod ako na to.

Mimochodom, nikdy neporovnávajte svetové dáta so Slovenskými. Počet vyhľadávaní potenciálnych kľúčových slov sa u nás pohybuje v desiatkach až stovkách. Vo svete sú to tisícky. Výnimku tvoria len slová, ktoré sú prevzaté z iných jazykov a znejú rovnako, napríklad “blog”.

Kľúčové slová na blog

Alebo jednoslovné výrazy. Na tie sa však neoplatí optimalizovať blogy, pretože sú príliš konkurenčné. Napríklad, na slovo „autopožičovňa“ je malá pravdepodobnosť , že by bol váš článok na 1. strane v Google, pretože tam sú domovské stránky autopožičovní so stovkami spätných odkazov.

4. Firemný blog pôsobí neosobne

Ťažkopádne vyjadrovanie hodné zákonníka práce, ktorého význam musia lúštiť 3 doktoranti práva, nie je cesta. Seriózne! Chcete návštevníkov zaujať a vytvoriť si s nimi vzťah. Nie ich odohnať. Pritom je úplne jednoduché dať ľuďom vedieť, že blog vytvoril niekto, kto dýcha. Píšte tak, ako hovoríte.

Čo to presne znamená?

  • píšte za seba, ja som…, ja si myslím…nie “v našej firme veríme…”
  • používajte zvolacie a opytovacie slová a slovné spojenia, podobne ako pri rozhovoroch. “Naozaj?, Tomu mám uveriť?!, Však?”
  • je ok začať vetu spojkou “a, ako, alebo, keď”
  • nepoužívajte trpný rod, miesto “rozhodlo sa, že” povedzte “rozhodol som sa, že”
  • snažte sa vyhýbať príliš odborným názvom
  • používajte otázky tak, aby text znel viac ako dialóg než monológ
  • nepíšte príliš formálne, miesto toho zapojte svoju osobnosť – slang, ktorý je pre vás typický a ľudia vás na základe neho hneď spoznajú

5. Snažíte sa zapáčiť všetkým

Bohužiaľ, mnoho firemných blogov sa bojí kritiky. Prípadne sa snaží písať tak, aby k tomu nik nemohol nič povedať. Prečo?

Nie je hlavným cieľom blogov zapájať? Komentáre pod článkom sú to, čo by vás malo tešiť. Samozrejme za predpokladu, že ide o konštruktívnu kritiku. A firmy zabúdajú na to, že pri blogoch by mala fungovať obojsmerná komunikácia.

Vyberte si cieľovú skupinu, ktorú chcete osloviť a píšte len pre ňu. Tu je zopár užitočných tipov ako na to:

  • používajte jazyk ľudí, ktorým sa prihovárate
  • vybudujte svoj obsah na otázkach, ktoré sa pýtajú alebo témach, ktoré ich zaujímajú
  • pýtajte sa ich priamo v článkoch, čo by potrebovali
  • pýtajte si spätnú väzbu
  • používajte typy obsahov, o ktorých viete, že na nich zaberá

6. Vzdávate sa príliš skoro

Firemný blog nie je instantný návod na to, ako rýchlo zbohatnúť a priniesť do firmy zisky. Blogovanie je viac o budovaní vašej autority. Preto…

Nevyhodnocujte návratnosť blogu príliš skoro, pretože výsledky za pol roka neuvidíte. Lepšie povedané, majte reálne očakávania. Rátajte s tým, že prvý rok budete budovať len stabilnú základňu čitateľov. Ak to vzdáte už v tejto fáze, nikdy sa nikam nedostanete. 

Akceptujte, že blog nie je tradičný marketingový nástroj.  Berte ho skôr ako zákaznícky servis alebo deň otvorených dverí. Keď si toto uvedomíte, budete mať od blogu úplne iné očakávania. Vylepšujte, skúšajte, no najmä urobte prvý krok.

A ešte nepropagovaný bonus na záver…

Editujte rovnako veľa ako píšete. Nechajte jednotlivé blogy prečítať kolegom, pretože vám môžu dať cenné rady k tomu, čo treba vylepšiť. Alebo vás upozornia na to, keď už to trochu preháňate s temperamentom. Vážne, nechcite vedieť ako vyzerala prvá verzia tohto blogu.

Naopak, ak máte podnety na vylepšenie alebo som nespomenula niečo, čo pokladáte za dôležité, sem s tým v komentároch.

Tipy z nášho newslettra vás vystrelia vyššie v Google a získajú si srdcia vašich zákazníkov

A to najlepšie - sú úplne zdarma

Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.

Máte záujem získať viac zákazníkov z prirodzeného - organického - neplateného Google?
Neviete prečo vám na stránku nik nechodí? Vieme vám pomôcť.
Naši SEO špecialisti sa s webmi kamarátia, a na základe dôkladnej analýzy vám povedia ako problém vyriešiť.
Stačí, ak ich kontaktujete prostredníctvom nezáväzného formulára.

Katarína Rusňáková
majteľka spoločnosti

„V priebehu 1 roka sme klientovi Union zvýšili návštevnosť webstránky o 51%, vďaka čomu im narástli tržby o 123%. Ako môžem pomôcť vám?“

Získajte SEO audit a workshop na mieru ZDARMA!

    Informácie o spracovávaní osobných údajov

    V našom blogu sa toho ukrýva oveľa viac. Páčia sa vám informácie, ktoré u nás môžete nájsť? Radi vám ich budeme 1x do mesiaca posielať na mail.

    Stačí, ak sa prihlásite na odber nášho newslettera.

    Tiež nemáme radi SPAM a preto ho neposielame. Vaše údaje nikdy neposkytneme tretej strane.