QR kódy a mobilný marketing
Videli ste už tajuplné čiernobiele štvorčeky zazerajúce na nás z plagátov v meste, časopisov alebo z obalov tovarov? Ide o QR kódy, ktoré sa postupne dostávajú do povedomia aj slovenským zákazníkom a spotrebiteľom.
Prostredie známe ako mobilný marketing definuje QR kód ako dvoj-dimenzionálny kód čitateľný QR čítačkami alebo mobilným telefónom s fotoaparátom. QR je skratka označujúca „quick response“, respektíve po slovensky „rýchla reakcia“.
Quick response kódy majú v súčasnej dobe svoje miesto v prvom rade v reklamných a marketingových aktivitách obchodných i výrobných firiem s cieľom prepojiť internetový a tzv. offline svet a uľahčiť tak potenciálnemu zákazníkovi čas a prácu. Neprehliadnuteľné je taktiež získavanie nových kontaktov a zákazníkov pre firmy pôsobiace v prostredí známom ako online reklama.
QR kódy predstavujú taktiež jeden z významných nástrojov podpory predaja v prostredí internetového i klasického predaja. Príkladom môže byť QR kód uverejnený v časopise, ktorý si po odfotení prostredníctvom mobilu „prinesiete“ do predajne, kde Vám z neho pri načítaní pri nákupe potravín ponúknu zľavu. Ďalším príkladom môže byť QR kód v nákupnom centre s časovo limitovanou platnosťou 1 + 1 zadarmo.
V dnešnej dobe, kedy mobilný telefón nepredstavuje určitý luxusný výdobytok a môže si ho zaobstarať takmer ktokoľvek, je priam „hračkou“ si nainštalovať software umožňujúci tieto QR kódy čítať, skenovať a teda identifikovať. Len na internete sa môžeme pri vyhľadávaní stretnúť s celou kopou programov a aplikácií, ktoré sú navyše rozdelené podľa typu nášho mobilného telefónu a operačného systému používaného v ňom. V angličtine sú všetky pomenované ako „reader“, teda po slovensky čítačka. Je to z toho dôvodu, že tento software vlastne „číta“ údaje uložené v QR kóde. Medzi najznámejšie patria i-nigma pre IPhone, Barcode Scanner pre telefóny s operačným systémom android ale aj všeobecne využivané aplikácie Kaywa Reader, Neo Reader a QuickMark. Po ich úspešnej inštalácii môžeme z QR kódov veľmi jednoducho získať obsah, ktorý buď očakávame alebo ktorý môže byť pre nás veľkým milým prekvapením. :)
Taktiež pre spoločnosti je v súčasnej dobe to najmenej vytvoriť efektívny QR kód na mieru. Na internete je niekoľko programov, ktoré nám vygenerujú náš QR kód ušitý presne podľa našich špecifických marketingových potrieb. K dispozícii sú napríklad http://zxing.appspot.com/generator/ (ZXing) alebo http://qrcode.kaywa.com (KAYWA).
Aj my v RUonline sme testovali tieto programy a prostredníctvom jedného z nich sme pre Vás pripravili malé prekvapenie. Stačí si ho načítať tam, kde máte internetové pripojenie a kde máte k dispozícii samozrejme mobilný telefón s nainštalovaným programom pre skenovanie tohto QR kódu:
Priestor pre využitie týchto kódov sa nástupom každej novej myšlienky a technológie rozširuje. Príkladom je využite QR kódu pri príležitosti 100. výročia založenia mincovne v meste Utrecht, kedy sa Kráľovská holandská mincovňa rozhodla vydať limitovanú edíciu mincí, ktorých súčasťou bude razený QR kód. Strieborné 5 a zlaté 10 eurové mince boli vydané do obehu včera, t.j. 22.06.2011 a Kráľovská holandská mincovňa sľubuje po oskenovaní QR kódu na minci naším mobilným telefónom veľké prekvapenie.
Už teraz sa môžeme tešiť na ďalšie nekonvenčné a netradičné využitia QR kódov, ktoré sa postupne stávajú výrazným nástrojom internetového, no najmä mobilného marketingu.
Autor: Ing. Ľuboš Oláh, Sales & Online marketing,