5 krokov k základnej analýze kľúčových slov pre SEO
Počuli ste už o akýchsi kľúčových slovách, ktoré slúžia pre účely SEO optimalizácie stránky pre vyhľadávače, ako je napríklad Google? Všetci o tom hovoria, ale málokto naozaj vie ako ich správne nadefinovať a využiť.
V nasledujúcich krokoch sa pokúsim popísať, ako takýto postup nadefinovania kľúčových slov prebieha a na čo všetko by ste mali dávať pozor pri vytváraní analýzy kľúčových slov.
1. Prieskum terénu
Na úvod si dôkladne preštudujem celú webstránku pre ktorú sa chystám urobiť SEO optimalizáciu. Prejdem si všetky podstránky, ktoré sa nachádzajú na webe a prečítam si texty, aby som zistil, aké slová sa na stránke nachádzajú.
Ďalej vyberám slová, ktoré sa síce na stránke nenachádzajú, ale súvisia s danou tématikou webstránky. V tomto bode sa musím vžiť do správania návštevníka a porozmýšľať nad tým, aké slová by som zvolil vo vyhľadávaní, ak by som chcel vyhľadať stránku s daným zameraním.
2. Pomocná ruka
V ďalšom bode zisťujem, či tieto slová aj niekto reálne vyhľadáva. Na toto slúžia rôzne nástroje:
– nástroj v Google Adwords
– interné údaje z Google Analytics
– Wordtracker
– OpenPhrases
– a mnohé ďalšie
U nás v agentúre najčastejšie používame nástroj na návrh kľúčových slov Google Adwords. Medzi hlavné výhody patrí jeho jednoduché používanie, kde zadáte kľúčové slová a nástroj Vám ihneď zobrazí, koľkokrát za mesiac ľudia vyhľadávajú dané slová.
Dokonca si môžem nadefinovať, aké kľúčové slová vyhľadávajú užívatelia v iných jazykoch a iných krajinách, napríklad na rakúskom google.at alebo na nemeckom google.de.
3. Používajte zhody kľúčových slov
Prečo je dobré zobrazovať si všetky tri typy zhody kľúčových slov? Pretože ak použijete iba presnú zhodu, zobrazí sa Vám presný počet vyhľadávaní presne na dané slovo. Ak však použijete voľnú alebo frázovú zhodu, môže sa stať, že objem vyhľadávania je vyšší a tým pádom viete, že by ste mali dané slovo obmieňať a hľadať aj iné jeho tvary a slovné spojenia, pretože aj tie ľudia v skutočnosti vyhľadávajú. Aké typy zhody teda poznáme?
Voľná zhoda – zobrazí sa výsledok, ktorý obsahuje vyhľadávané slovo v ľubovoľnom poradí spoločne s ďalšími slovami. Výsledky zobrazujú aj synonymá a blízke varianty zadaného slova – preklepy, jednotné číslo, množné číslo, skratky, skratkové slová, príbuzné slová, slová s rozdielnou diakritikou (ak hľadám „dámske topánky“ zobrazia sa výsledky aj na „ženské topánky“, „kúpiť dámske topánky“, „dámske tenisky“, „topánky pre ženy“ a pod.).
Presná zhoda – zobrazí sa výsledok, ktorý obsahuje vyhľadávané slovo v presne zadanom tvare bez ďalších slov. Výsledky zobrazujú aj blízke varianty – preklepy, jednotné číslo, množné číslo, skratky, skratkové slová, príbuzné slová, slová s rozdielnou diakritikou (ak hľadám „dámske topánky“ zobrazia sa mi výsledky len pre „dámske topánky“ alebo „dámska topánka“).
Frázová zhoda – zobrazí sa výsledok, ktorý obsahuje vyhľadávané slovo v presne zadanom tvare, prípadne s ďalšími slovami pred ním alebo za ním. Výsledky zobrazujú aj blízke varianty – preklepy, jednotné číslo, množné číslo, skratky, skratkové slová, príbuzné slová, slová s rozdielnou diakritikou (ak hľadám „dámske topánky“, zobrazia sa výsledky aj pre „kúpiť dámske topánky“, „dámske topánky na predaj“ alebo „dámska topánka“).
4. Vytvorte si varianty kľúčových slov
Aké konkrétne kľúčové slová volím do analýzy? Zoberme si napríklad webstránku e-shopu, ktorý predáva rôzne druhy obuvi. Slová budem voliť podľa nasledujúceho postupu:
- všeobecné slová („topánky“, „obuv“)
- rozkategorizované slová („dámske topánky“, „športová obuv“, „detské topánky“)
- slová obohatené o prídavné mená („lacné topánky“, „farebná obuv“, „pohodlné topánky“)
- s diakritikou aj bez diakritiky
- slová v nesprávnom tvare s chybami a preklepmi
5. Nezabudnite na kuriozity
Pri takej analýze kľúčových slov pre účely SEO sa niekedy dobre zabavíte. Minule som optimalizoval stránku jedného bioshopu a zistil som, že problémami s hemoroidmi trpí mesačne zhruba 18 000 užívateľov, resp. to sú užívatelia, čo hľadajú riešenie cez internet, no zaujímavé, že ďalších takmer 10 000 užívateľov trpí hemeroidmi – výjavom, ktorý naša slovenská gramatika ani nepozná :).
Tak isto približne polovica „hravých ľudí“ vyhľadáva lubrikačný gél, než to druhá polovica vyhľadáva nespisovnú variantu – lubrigačný gél. Nuž možno je to len preklep tým, že by sa tí užívatelia tak rýchlo ponáhľali hrať sa? :) A teraz vážne – v prípade, že predávate strešnú krytinu a optimalizujete svoj web na zaužívané škridle, nezabudnite aj na spisovnú variantu tohto kľúčového slova – škridly, hoci tento „spisovný kolega“ má mesačne menej vyhľadávaní.
S akými gramatickými kuriozitami ste sa stretli Vy?
Autor: Matúš Lovás, online marketing specialist