5 chýb v PPC reklame, ktoré vás zbytočne stoja peniaze
1. Optimalizácia PPC reklamy na základe vyhľadávacích dopytov
Sledovanie vyhľadávacích dopytov (search terms) je základom optimalizácie ppc kampane v Adwords. Povedal by som, že je to priam nutnosť. Najmä po vytvorení a spustení novej kampane.
Ako na to? V kampani na karte kľúčové slová sú ďalšie dve súvisiace karty, vylučujúce kľúčové slová a vyhľadávacie dopyty. Pokiaľ už reklama beží, tak vo vyhľadávacích dopytoch sú k dispozícii dáta. Sú to presné výrazy, ktoré dali ľudia do vyhľadávača Google, a ktoré následne viedli ku kliku na reklamu. To, aké dopyty to sú, súvisí s tým aké kľúčové slová sú v kampani a v akej zhode.
Optimalizácia PPC reklamy spočíva v tom, že tieto vyhľadávacie dopyty sa pravidelne sledujú. Na základe toho aké slová tam sú, sa robia dve veci. Vyberajú sa slová, ktoré sa pridajú ako vylučujúce kľúčové slová. Alebo tie, ktoré sú vhodné pridať ako nové kľúčové slová. Dôležitá je relevancia.
Keď vidím vyhľadávací dopyt, ktorý je jednoznačne nerelevantný pre kampaň, tak to nerelevantné slovo pridám do vylučujúcich kľúčových slov. Vďaka tomu sa reklama na nerelevantný dopyt už nezobrazí. Práve kliky na reklamy z nerelevantných dopytov sú zbytočne minuté peniaze.
Čo znamená nerelevantný vysvetlím na príklade. Kampaň propagujúca správu ppc reklamy. Je v nej aj kľúčové slovo “ppc” a vo vyhľadávacích dopytoch nájdeme prekvapivé slová ako “ppc cukrarne” “ppc pekarne”. Toto je skutočne reálny príklad, pretože PPC je aj skratka pre Prievidzské pekárne a cukrárne :)
Takéto slovo je presne to, čomu sa hovorí nerelevantné. Nesúvisiace s tým, čo reklama propaguje. A takýto klik je zbytočný. Slová pekárne a cukrárne treba pridať do vylučujúcich slov. Keď sa kampaň takto pravidelne optimalizuje, je aj finančne efektívna, pretože neplatíte za zbytočné kliky.
2. Pridanie rozšírení reklamy
Rozšírenia reklamy vedia urobiť veľký rozdiel. Je to funkcia v Adwords, ktorá s vašou reklamou zobrazuje aj ďalšie informácie. Napríklad: adresu, telefónne číslo, ďalšie odkazy na webové stránky, či krátke popisy. Rozšírenia poskytujú ďalšie dôvody prečo kliknúť na reklamu. Pridanie rozšírení je zadarmo, preto by bola škoda ich nevyužiť. Majú totiž viacero podstatných výhod.
Zlepšujú viditeľnosť reklamy, pretože zaberá väčšiu plochu. Takáto reklama sa tiež môže ocitnúť na vyššej pozícii. Adwords pri rátaní hodnotenia reklamy berie do úvahy aj očakávaný vplyv rozšírení reklamy. To znamená, že ak majú 2 súťažiace reklamy rovnakú kvalitu a cenovú ponuku, na vyššej pozícii sa zvyčajne zobrazí reklama s väčším očakávaným účinkom rozšírení.
Reklama z rozšíreniami je celkovo viac atraktívna, čo pomáha zlepšiť jej mieru prekliku. Viac klikov znamená väčšiu návštevnosť, a teda prevedené na financie to znamená lepšiu návratnosť investície.
Rozšírenie reklamy o adresu:
Rozšírenie reklamy o podstránky:
Rozšírenie reklamy o popis služieb:
3. Zhody kľúčových slov
Tento bod súvisí s optimalizáciou popísanou v prvom bode. Keď sa zhody kľúčových slov použijú nerozumne, vedie to k nízkej efektivite. Konkrétne k množstvu zbytočných klikov, a teda aj zbytočne vyhodených peňazí.
Typickou chybou je, keď je v kampani veľký počet slov vo voľnej zhode. Takéto slová na seba nachytajú veľké množstvo vyhľadávacích dopytov. Často aj celkom nesúvisiacich s tým, čo propagujete. Pozor: niekedy je však vhodné, po spustení novej kampane, v nej mať aj niekoľko slov vo voľnej zhode. Je to z toho dôvodu, aby sme videli vo vyhľadávacích dopytoch, čo všetko ľudia dávali do vyhľadávania v súvislosti s kľúčovými slovami v kampani.
Môžeme tak zistiť cenné dáta, akoby sa dostať do hláv našich potenciálnych zákazníkov. Podľa toho treba upraviť kľúčové slová v kampani a používať predovšetkým frázovú a presnú zhodu. Voľnú zhodu môžeme celkom vypustiť alebo ju nechať len pri pár slovách, ak majú dobrú výkonnosť. To znamená, že majú porovnateľné CTR (mieru prekliku) ako rovnaké slovo vo frázovej a presnej zhode.
4. Geografické cielenie
Podľa toho čo propagujete, treba optimalizovať aj geografické cielenie. Ak hovoríme o eshope, ktorý dodáva tovar kdekoľvek na Slovensku, tak nie je veľmi čo riešiť. Cielenie v kampani sa nastaví na Slovensko. Keď ide o lokálny biznis, už sa treba zamyslieť nad nastavením geografického cielenia.
Ak mám kaviareň v Košiciach, chcem aby sa reklama na ňu zobrazovala ľuďom nachádzajúcim sa kdekoľvek na Slovensku? Asi nie. Ak je niekto v Bratislave a hľadá kaviareň, s najväčšou pravdepodobnosťou vašu kaviareň v Košiciach nenavštívi. A ak na reklamu klikne, je to klik, ktorý vás stojí zbytočné peniaze. Pre lokálnu propagáciu je vhodné cieliť na konkrétny región, aby ste sa vyhli klikom od ľudí, ktorí nemôžu využiť vašu ponuku.
5. Meranie konverzií
Veľmi podstatný krok a opäť chyba, ak sa nerobí. Konverzia je konkrétna akcia návštevníka stránky, ktorú považujeme za hodnotnú. Zvyčajne to býva odoslanie objednávky/nákup tovaru. Meranie konverzií potom umožňuje merať aj výkonnosť ppc reklamy, jej výsledok a za určitých podmienok aj jej návratnosť.
Doteraz sme hovorili o tom, ako optimalizovať kampaň, aby prinášala len relevantné kliky. Bez merania konverzií však nevieme povedať viac o efektivite kampane. Koľko zarobila? Ktoré kľúčové slová sú ziskové, a ktoré nie? Ktorý reklamný text je lepší? Výhodou ppc reklamy je práve to, že sa dá presne merať. Preto využite túto možnosť a budete tak môcť ešte lepšie optimalizovať svoju ppc kampaň tak, aby bola zisková.