3 tipy ako vybrať vhodné kľúčové slová
Výber kľúčových slov, tiež známy pod pojmom analýza kľúčových slov, je dôležitý úkon, ktorý by mal nasledovať pred tým, než sa pustíte do podnikania. Vďaka nemu zistíte, čo ľudia hľadajú na webe, či je to v dostatočnom množstve a aká je konkurencia pri daných kľúčových slovách. Takto viete získať prehľad o odvetví.
Kľúčové slová sú niekoľko slovné frázy, ktoré užívateľ zadáva do vyhľadávača a tiež sú to výrazy, vďaka ktorým sa dostane užívateľ na vašu stránku a nie na stránku konkurencie, ak je vaša stránka na ne správne optimalizovaná. Za týmto účelom sa kľúčovým slovám prispôsobujú stránky, čím sa zaoberá SEO optimalizácia. Analýza kľúčových slov je jej úplným základom.
SEO optimalizácia má za cieľ dostať vašu stránku na najvyššie pozície v Google.. Dobrá a kvalitná analýza kľúčových slov determinuje celý nasledovný SEO proces, tiež vám z nej vyplynú slová použiteľné v PPC reklamách alebo pre linkbuilding. Preto je dôležité analýze venovať dostatočný čas. Dobrá analýza sa vyznačuje niekoľkými vlastnosťami, ktorými sa budeme v tomto článku venovať.
Detailnejšie sme tému Analýza kľúčových slov rozoberali aj v inom článku, prečítajte si ho. Téme Čo sú kľúčové slová sme sa venovali v ďalšom separátnom článku.
Hlavné faktory kľúčových slov z pohľadu SEO:
- Objem vyhľadávania kľúčového slova
- Relevantnosť kľúčového slova
- Konkurenčnosť kľúčového slova
1. Počet vyhľadávaní kľúčového slova nie je primárny faktor
Počet vyhľadávaní kľúčového slova nie je určujúcim faktorom v procese rozhodovania jeho implementácie na stránku. Rozhodnutie o jeho použití primárne závisí od jeho významovej zhody a miery konkrétnosti k obsahu optimalizovanej stránky. Je dôležité však nájsť správny pomer medzi počtom vyhľadávania a obsahovej zhody.
2. Dôležitá je relevantnosť kľúčového slova k obsahu
Význam kľúčového slova, teda jeho významová zhoda k obsahu optimalizovanej stránky je primárnym faktorom v procese rozhodovania o jeho použití a implementácii. Kľúčové slová však môžu byť významovo konkrétne alebo všeobecné.
Ako príklad môžeme uviesť mamachick.sk. Web predáva produkty ako pečiatka na oblečenie – textil, ktorá slúži ako menovka na označenie oblečenia napr. pre deti do školy, škôlky alebo tábora.
Ako prebieha výber kľúčových slov?
Pri optimalizácii hlavnej stránky vychádzame z toho, čo predávame – menovky. Ak by sme optimalizovali len na takto významovo všeobecné slovo „menovky“, príliš široký záber by priviedol návštevníkov, ktorí hľadajú aj iné typy menoviek, napr. plastové menovky, visačky, nalepovacie menovky a podobne. Veľa z nich by zo stránky ihneď odišlo, pretože ich cieľom nebolo to, čo našli.
Preto hlavnú stránku optimalizujeme na slová menovky na oblečenie, prípadne menovky pre deti – špecifickejšie výrazy, z ktorých je jasné, čo návštevník hľadá a nájde.
Podobne budeme postupovať s produktovou stránkou. Predávame „pečiatky na oblečenie – textil“. Nie len pečiatky, čo je príliš všeobecný výraz, ktorý by znova priviedol na našu stránku užívateľov s iným zámerom vyhľadávania. Hlavnú produktovú stránku budeme preto optimalizovať na „pečiatky na oblečenie – textil“, nie na „pečiatky“. To isté platí ak by sme mali podobné produkty. Napr. nálepky s menovkou (nie len nálepky) apod.
Obdobné to bude aj s produktovými podstránkami. Ak máme viac typov pečiatok, napr. rozdelených podľa farby, podstránky by boli optimalizované podľa príslušného kľúčového slova, tzn. „pečiatka na oblečenie modrá“, alebo „pečiatka na tmavé oblečenie“ apod. Aby sa zaistila relevantnosť nájdeného výsledku v kombinácii so zámerom vyhľadávania užívateľov internetu.
3. Treba nájsť kompromis medzi informačným významom kľúčového slova a jeho konkrétnosťou
Použité kľúčové slovo bude pre užívateľa viditeľné v položkách ako sú title, description, či v nadpisoch. Preto by sme mali vybrať slovo, ktoré je bezproblémovo použiteľné v texte alebo v nadpisoch a samozrejme je gramaticky správne.
Informačná hodnota kľúčového slova by mala intuitívne informovať o celom obsahu stránky. Je preto dôležité nájsť správny pomer medzi všeobecným a konkrétnym významom kľúčového slova z hľadiska digitálneho marketingu.
Ak sa budete pri výbere kľúčových slov riadiť týmito krokmi, mali by ste nájsť optimálne riešenie. Majte na mysli, že kľúčové slová sú v prvom rade určené pre užívateľov, a nie pre Google roboty. A ako je na tom vaša stránka z hľadiska SEO? Urobte si SEO online test a zistíte to.
Autori: Mgr. Martin Šavel, Online marketing specialist, Mgr. Roman Bobák, Junior Account Manager, www.onlinetoro.sk